Dieseltjes moeten weer draaiend gemaakt worden

Discussie in 'Motoren' gestart door jan brilman, 13 sep 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Sinds plm. 1980 ben ik in het bezit van drie Schlossertjes: 0,25, 0,5 en 1,0 cc. :)

    En die zitten muur- en muurvast. :(

    Waar ga ik die in leggen om de troep op te lossen, om ze weer draaiend te krijgen?

    (En uiteraard ga ik dit lezen: http://www.supercoolprops.com/articles/sticky_situation.php)

    Volgende DOW duurt nog wel even, maar het is toch goed om er nu vast mee aan de slag te gaan.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2022
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Volg even heb ook een aantal oude dieseltjes die muurvast zitten, al wel geprobeerd los te weken in vele verschillende oplosmiddelen en in ultrasoonbadje helaas nogsteeds muurvast
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    In de oven...180 graden..10 minuten..ovenhandschoen er bij...hoppa...los...dan tijdens het afkoelen peut primen in de uitlaat en carb...en voorzichtig blijven draaien...tot het flipt.

    Heb je geluk...dan is dit voldoende en kun je de zaak laten draaien indien het los blijft.

    Zo niet... moet het weer wat warm en dan demonteren.

    Het is de ingedikte wonderolie die alles vast plakt..daar helpt geen thinner/terpentine of ultra aan..
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dat vindt die man uit de link ook.

    upload_2022-9-13_12-50-34.png

    Volgende vraag: hoe komen we aan peut?

    (Er is geen haast bij . . .)


    jan.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met dat inmiddels geregeld, blijft de vraag naar peut...

    Omdat het hier diesels, kleiner of gelijk aan 1 cc betreft , loont het om de standaardformule 25% castor, 30% ether, 43% petroleum en 2% nitraat iets aan te passen.
    25% olie is wel vet genoeg, maar je wilt iets meer ether om het ontsteken makkelijk te houden.. dat wordt dan 33%, die 2% gaat af van de petr./ kerosine/lampolie: 41%, nitraat/ cetaanbooster houden we hetzelfde: 2%.

    Op dit moment zijn sommige ingrediënten even slecht verkrijgbaar, maar dat komt vast wel weer.

    Anders even PM-men
     
  7. ICARUS

    ICARUS PH-SAM

    Lid geworden:
    9 jul 2004
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Ook ik heb zo'n klein dieseltje (Schlosser 0,25 cc) alleen is de drijfstang gebrokenen ik zie zelf geen kans om er een te maken. Wie heeft er misschien nog eentje of weet er ergens aan te komen??
    Over het "los" maken heb ik al een aantal malen Dasty vetoplosser van de Wibra gebruikt eventueel in combinatie met warm stoken.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    En, ging dat goed?


    Overigens, ik dacht dat ik ook nog die 0,25 had liggen, maar die zie ik nergens meer. :(

    Toevallig aan jou verpatst? :mad:


    jan.
     
  9. ICARUS

    ICARUS PH-SAM

    Lid geworden:
    9 jul 2004
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Gaf niet altijd het gewenste resultaat. Meestal was alleen lekker warm stoken en voorzichtig draaien al voldoende. Met de vetoplosser ging het dan soms ook goed maar zoals alles ook soms niet.
    En nee ik heb de schlosser niet van jouw misschien via iemand anders? Ik blijf nog in de markt voor een andere drijfstang.
    Ton
     
  10. Ben Kleikamp

    Ben Kleikamp PH-SAM

    Lid geworden:
    29 feb 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    den Haag
    Met een hot air gun lukt het ook om de ingedroogde wonderolie weer wat week te maken. Zodra de zaak weer los is, smeren met enkele druppeltjes ATF olie (Automatic Transmission Fluid) om opnieuw vastzitten te voorkomen.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Interessant.

    Er is veel te koop.

    upload_2022-9-22_17-31-46.png

    ATF = ATF = ATF?


    jan.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Prima bruikbaar als after run.
     
  13. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ben in het bezit gekomen van een 0, 8 cc webra dieseltje.
    Erg lief ding.
    Helaas geen drijfstangen en sproeiertje...
    Nog ergens te verkrijgen???
    Zou er erg blij mee zijn..
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
  15. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Thanks,zo te zien denk dat ik er nog wel 1 heb ,in de onderdelendoos....
     
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    drijfstangetje zal wat lastiger worden.
     
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ja, denk ik ook...
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Vastzittende motoren losmaken? Wat ik doe ( lang geleden op internet gelezen tip) is de motor in een oud pannetje ondergedompeld in koelvloeistof (het pure spul, dat bedoeld is om met water te verdunnen, maar wat je onverdund gebruikt) zachtjes een half uurtje laten koken. Er uit halen met een tang, motor vasthouden met je ene hand met een oude ovenwant. Met de andere snel een prop monteren en de moer aandraaien, dan met de prop ( want groter moment) voorzichtig en langzaam de motor 'los' draaien. Daarna eerst de motor met een oude tandenborstel schoon poetsen en de motor met brandstof pruimen en helemaal losmaken. Pas op dat hij niet onbedoeld start! Andere dingen waar je op moet passen: geen plastic delen op de motor bij het koken, die smelten! Motor moet helemaal ondergedompeld zijn, anders verkleuren de delen onder en boven de vloeistof ten opzichte van elkaar. En de damp is giftig en zakt naar de vloer. Ik kook op een campinggasbrandertje in de schuur en zorg ervoor dat er geen huisdieren in de schuur kunnen.
     
    Ben Kleikamp en Harry van Melick vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D

Deel Deze Pagina