Differentieel bij rolroeren met 1 vleugelservo?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
Wel als je gebruik maakt van zo'n schijf en de quicklinks niet op een lijn plaatst met de uitgaande as van de servo.

:oops: Oef, wat raakt een mens toch afgestompt door het gemak van de computer(zender)!

Dank je Hans!

of de roerhevels niet onder 90° met je roer plaatsen (dus niet op de scharnierlijn maar iets naar achter voor up ailleron dan down)

methode van Hans is misschien wel gemakkelijker ui te voeren en te veranderen indien nodig

Of misschien toch maar twee van die super micro servo's naast elkaar. Die dingen wegen niets en kosten geen drol meer. Het voordeel is dan weer dat je flaperons hebt (of je ze ook nodig hebt op zo'n lichte kist (<500g) is weer iets anders).

ron van sommeren zei:
Getekend is de servoschijf in de stand neutraal, de stuurstang is echter 45graden t.o.v. de neutraal verplaatst. Stel je maar eens voor wat de verticale beweging van de stuurstang is bij een uitslag van 45 naar links respectievelijk rechts. De uitslag naar boven is slechts 0.4 maal de uitslag naar beneden. Hetzelfde verhaal is ook op te hangen voor de plaatsing van het heveltje op een stuurvlak.

Met een computerzender gooi je in het geval van rolroerdifferentiëring uitslag (of kracht) weg.

afb1312.gif

Hoi Erik, jij hebt op deze manier toch 0,0% differentieel. Je hebt zelfs het draaipunt van jouw scharnier precies in lijn met de hevel gemaakt (door de hevel te knikken.) Ik zou juist denken dat je meer differentieel krijgt door de hevel meer naar ACHTEREN te buigen. Ik zou 2* meer up dan down moeten hebben. Wat voor hoek heb ik dan nodig? Overigens zijn de L-hoeken wel handig!

Ron, helaas zitten er blijkbaar geen schijfjes meer bij de servo's (GWS). Natuurlijk zijn ze te koop, maar dat kost weer een dikke Euro of zo... :D

(Op mijn FX-18 kan heb ik meer dan 4 kanalen nodig voor 2 rolroerservo's dus dat was ook geen optie)

Groeten,
Marc

Ik kon de hevel niet verder buigen anders kwam de hevel tegen het plankje voor het vleugelbevestigingsboutje. Het ziet er inderdaad als 90 graden uit, maar de differentiatie op de rolroeren zit er wel in :? :wink:
op post 81 kan je lezen dat een ander model het er ook goed mee doet.
verder buigen is wel wenselijk hoor (als de ruimte dit toelaat, maar de tucano heeft vastgelijmde vleugels dus meer ruimte bij de achterlijst.)

grtz, Erik

Back