Differentieel en axiale rol

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door HansL, 14 nov 2011.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Moeten de uitslagen van rolroeren groter zijn naar beneden toe dan naar boven om een axiale rol te krijgen of net andersom?

    Ik meen me te herinneren dan het grootste deel van de liftkracht door onderdruk boven het vleugelprofiel ontstaat (uiteraard afhankelijk van het vleugelprofiel), maar geen idee hoe dat zit met de verdeling van de weerstand (verschil in weerstand = haakse, niet axiale rolb).

    In dit geval is het profiel een vlakke plaat met ronde aanvalsboord (3 mm depron F3P model)
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij F3P modellen is het van groot belang om de aansturing zo te maken dat er geen enkele vorm van differentieel overblijft. Alleen zo kun je er voor zorgen dat de rolbeweging vanuit rugvlucht en normaal vlucht hetzelfde is.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Differentiëel wordt gebruikt om haakeffect te vermijden. Ik vermoed dat een typisch F3P model daar weinig last van heeft... (omdat vrijwel de hele romp één groot kielvlak is...)
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Adverse yaw - Wikipedia, the free encyclopedia

    Bij klassieke modellen ailleron meer up dan down om het haakeffect tegen te gaan.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2011
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat is het em nu net. Ben bezig met m'n eerste F3P model, maar de scharnierlijn loopt een beetje naar voor (in de richting van de vleugeltip), zoals bij de meeste F3P modellen.

    Met servo armpjes 180° of 90° (kruisje waarvan 2 aanliggende armpjes ingekort zijn) kan je in dat geval volgens mij - constructief gezien dan -nooit alle differentieel wegwerken. Differentieel is er niet wanneer hoek servorarm en stuurstang perfect 90° zijn en stuurstang perfect in lijn zit met roerhevel. Wanneer de scharnierlijn een kleine hoek maakt met de langsas van het model lukt het dus niet meer...

    Oplossingen zijn: eigen servoarm in triplex op de servo of differentieel wegregelen... Mij lijkt wegregelen de nauwkeurigste oplossing.
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Om het differentieel weg te regelen middels je zender programmering heb je 2 rolroer servo's nodig wat veel te zwaar is voor een F3P model. Door de geometrie van de hevels aan te passen gaat het ook. Gewoon het aanstuurpunt van de stang naar de hevel iets achter de voorlijst van de rolroeren verleggen en klaar ben je.
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi Hans,
    Hier had ik eens beschreven hoe ik differentiatie met het 5 armige servo schijfje had bereikt op een trainer. Vaak zit er een ongeboord schijfje bij de servo, waar je dan zelf op de gewenste positie gaatjes boort.
    vr gr,
    Hans
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet natuurlijk niet wat de hoek is tussen die rolroerscharnieren. Maar zou het niet mogelijk zijn de servo te plaatsen op een punt vanwaar aan beide zijden de pushrod een rechte hoek maakt met de beide scharnieren?

    Wat nou precies het probleem was wordt nu duidelijk; uit je beginpost bleek helemaal niet waar je eigenlijk naartoe wilde...
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Geometrisch gezien kan dat perfect, maar als je het draaipunt van de servo op het snijpunt plaatst van de 2 loodlijnen tov de scharnierlijnen - dat is het punt - dan is de hoek tussen stuurstang en servo arm geen 90° en heb je bijgevolg een verschil tussen boven en onder.

    De servoarm van het neergaande rolroer heeft namelijk meer verplaatsing in de dwarsrichting bij dezelfde verplaatsing in de langsrichting dan de servoarm van het opgaande rolroer
     

Deel Deze Pagina