differentieel olie

Patrick,

Er even van uitgaan dat jou diff geschikt is voor olie, denk ik niet dat het geschikt is voor een dergelijke dunne olie zoals shock oil. Zelfs de dikste shock-oil is nog te dun om een bijdrage te kunnen leveren in mate van “weerstand”, waar het toevoegen van diff-oil of diff-grease voor dient. Het zal nooit de gewenste werking kunnen waarborgen, en afgezien van “smering” dient het geen enkel nut.

Beide oliën zijn ze hoogstwaarschijnlijk op siliconenbasis, dus echt chemische schade zal het niet toebrengen.

De zoekfunctie zal denk ik genoeg info opleveren over dit onderwerp.

nee, koop dan gewoon een potje diff grease, of als het een gecompliceerd diff is zoals xray's en dergelijke dan kun je daar nog eens speciale lube voor kopen.

patrick dettmers zei:
zou kogellagervet ook kunnen?

Nee, in principe niet, net als slaolie, frituurvet, zonnebrandolie, enz heeft elke olie of vet zijn eigen eigenschappen/specialiteit qua functie. Kogellagervet is een “smeermiddel”, en van de andere voorbeelden kan je denk ik zelf wel verzinnen waarom je ze niet moet in of uitwisselen met elkaar, of in je diff moet gieten. Kogellagervet is een beetje te vergelijken met frituurvet, eerst is het hard/vast maar als het op arbeidstemperatuur komt [frituurpan aangezet, of kogellagers gaan draaien] wordt het zacht of zelfs olie.

Diffolie/vet dient er voor om de “uitgangen” van een diff, bijvoorbeeld naar de wielen, een bepaalde binding ten opzichte van elkaar te geven. Hoe dunner de waarde van de olie of vet, des te “losser” is de binding, en hoe hoger de waarde, des te “vaster/strakker” is de binding tegenover elkaar. Deze olie/vet is zo ontwikkeld dat het bij arbeidstemperatuur nog steeds ongeveer dezelfde vastigheid bezit [nog steeds even dik, constant].

Als je nu perse wil experimenteren, doe het dan binnen de grenzen van producten die er speciaal voor gemaakt zijn, dit is uiteindelijk goedkoper en levert betere resultaten op.

Als ik het goed begrijp: hogere waarde van diff olie = hogere viscositeit = meer sperwerking?
lagere waarde diff = lage viscositeit olie minder sperwerking.

Indien mijn stelling juist is, wanneer heeft men minder sper nodig en wanneer meer?

gtz sven

Hangover zei:
Hier een linkje over de verschillende types olie en de werking ervan.
http://www.rc411.com/pages/howto.php?howto=24&page=1

Met dunnere olie gaat je auto makkelijker(meer rol) door de bocht maar verlies je het bij het optrekken omdat de meeste kracht naar het wiel met de minste grip gaat.

dat gaat over vloeistof-gevulde diffs...ik denk dat de ts een ''open'' diff heeft....

en daar maakt het niet zo heel veel uit welke dikte je gebruikt, als het maar diff-vet is :)

de dikte daarvan heeft weinig/geen invloed op het weggedrag...dat is alleen bij gesloten diffs zo

En het is ook zo, dat als je er vet in doen (niet te veel.. gewoon een laagje op alle tandwieltjes erin) dat vet vanzelf wat zachter word door de warmte. Dus het is netals boter te vergelijken, je pakt een klont(hard) je maakt het warm en word vloeibaar. En al laat je het afkoelen word het weer hard;).

Back