Naar aanleiding van de vraag van Mobfigure, die niet ff een half dagje kon wachten op een echt antwoord, zal ik het proberen uit te leggen.
Allereerst het verschil tussen de verschillende diffs, Je hebt tandwieldiffs en je hebt kogeldiffs, Kijk maar in je bouwbeschrijving wat voor diff je in jouw auto hebt, Meestal bij de goedkopere auto´s zit er een tandwieldiff in.
Bij de offroadauto´s is het een ander iets, daar worden tandwieldiffs gebruikt omdat simpelweg een kogeldiff erg slecht tegen zand kan en je er niet idioot grote vermogens op los kan laten.
Hoe stel je nu een diff af ??, Allereerst is het voor de meeste straatracers helemaal niet van belang hoe hun diffje draait, als het maar soepeltjes draait en er genoeg vet in zit om het blijvend soepel te houden.
Dit kunnen dus kogel en ook tandwieldiffs zijn, vaak in de duurdere electro´s vind je een kogeldiff, dit omdat je deze van buitenaf strakker of losser kunt zetten.
Huh ???, strakker en losser ??, wasda ???.....
Probeer het maar eens, stel je hebt weinig grip, zet je diff wat losser en je zult meer grip in je auto creëren, zet hem strakker zodat ie meer "spert" en je hebt minder grip, in sommige gevallen als de baan veel grip heeft zul je hierdoor harder een bocht door kunnen.
Hoe doen we dit nu bij een tandwieldiff ??, En jawel, daar komen die viscositeiten om de hoek kijken, hoe dikker de olie, hoe meer moeite de tandwielen hebben om door de olie heen te draaien en hoe meer het diff spert !!!..... Tadaa... hetzelfde effect als bij een kogeldiff.
Het vervelende is alleen als je wat wilt veranderen je meteen weer het diff uit je auto moet trekken om het vet te veranderen...
Als het er eenmaal in zit blijft het door de geslotenheid van het diff ook gewoon een hele tijd zitten, wel af en toe controleren, je merkt vanzelf of ie leegloopt, doordat het vet aan alle kanten uit je diffhuis loopt....
Dus door de verschillende olieën te gebruiken kun je je auto voor en achter verschillende diffwerkingen geven...
Vragen ???......................Vuurt U maar af..................Peet.................8)
Allereerst het verschil tussen de verschillende diffs, Je hebt tandwieldiffs en je hebt kogeldiffs, Kijk maar in je bouwbeschrijving wat voor diff je in jouw auto hebt, Meestal bij de goedkopere auto´s zit er een tandwieldiff in.
Bij de offroadauto´s is het een ander iets, daar worden tandwieldiffs gebruikt omdat simpelweg een kogeldiff erg slecht tegen zand kan en je er niet idioot grote vermogens op los kan laten.
Hoe stel je nu een diff af ??, Allereerst is het voor de meeste straatracers helemaal niet van belang hoe hun diffje draait, als het maar soepeltjes draait en er genoeg vet in zit om het blijvend soepel te houden.
Dit kunnen dus kogel en ook tandwieldiffs zijn, vaak in de duurdere electro´s vind je een kogeldiff, dit omdat je deze van buitenaf strakker of losser kunt zetten.
Huh ???, strakker en losser ??, wasda ???.....
Probeer het maar eens, stel je hebt weinig grip, zet je diff wat losser en je zult meer grip in je auto creëren, zet hem strakker zodat ie meer "spert" en je hebt minder grip, in sommige gevallen als de baan veel grip heeft zul je hierdoor harder een bocht door kunnen.
Hoe doen we dit nu bij een tandwieldiff ??, En jawel, daar komen die viscositeiten om de hoek kijken, hoe dikker de olie, hoe meer moeite de tandwielen hebben om door de olie heen te draaien en hoe meer het diff spert !!!..... Tadaa... hetzelfde effect als bij een kogeldiff.
Het vervelende is alleen als je wat wilt veranderen je meteen weer het diff uit je auto moet trekken om het vet te veranderen...
Als het er eenmaal in zit blijft het door de geslotenheid van het diff ook gewoon een hele tijd zitten, wel af en toe controleren, je merkt vanzelf of ie leegloopt, doordat het vet aan alle kanten uit je diffhuis loopt....
Dus door de verschillende olieën te gebruiken kun je je auto voor en achter verschillende diffwerkingen geven...
Vragen ???......................Vuurt U maar af..................Peet.................8)