Diffusers aanbrengen op de vleugel

Beste vrienden,

"Ergens" in één of ander draadje heb ik ooit iets gelezen over een "diffuser" aanbrengen op de vleugel van je zwever :confused: . Dit bestond uit strookjes kleefband die je gewoon op de vleugel kleefde. Althans voor zover ik mij meen te herinneren. De bedoeling zou zijn om tip-stall te voorkomen.
Nu is dit net het probleem dat ik heb bij mijn reichard proxima II. Durf ik ook maar iets te traag een bocht ingaan, gaat ie onmiddellijk in een tip -stall. Op grote hoogte is dat allemaal zo erg niet, maar bij binnenkomen voor de landing is dat een ander paar mouwen. De grond springt dan precies zelf omhoog naar je vliegtuig :) .
Ik vind het bewuste draadje echter niet meer terug. Kan iemand van jullie mij nog eens het hoe en waarom uitleggen aub ?
Misschien een foto'tje van zo'n diffuser ?

Met vriendelijke zweefgroeten,

Philippe

Een 'diffuser' ken ik niet, maar het lijkt me dat jij een turbulator bedoelt.
Een strook 3-5 mm brede tape is voldoende.
Neem iets dikkere tape, of van die ruwe schilders afplak-tape.
Leg die halverwege de vleugelneus en het diktste punt (aan de bovenkant!).

Maar ... als ik heel eerlijk ben, geloof ik dat er iets anders aan de hand is. Die kist heeft nl. helemaal niet zo'n tipstall-neiging. Mijn serieuze vermoeden is dat jij hem met een veel te voorlijk zW-punt vliegt. Dan krijg je precies hetzelfde als je hem daarop hebt uitgetrimd. Enne ... alle fabrikanten adviseren een te voorlijk ZW-punt.
Lees dit draadje maar eens goed door. Daar staat het allemaal in, m.n. post #1.

Dirk.

Die Proxima moet je zoals Dirk reeds zei inderdaad zonder extra toeters en bellen kunnen vliegen.

Wil je perse turbulatoren; Op de manier hoe Dirk omschreef kun je het doen, onderstaande zig-zag tape is eveneens te koop bij diverse zaken (vrij duur):
zig%20zag.jpg

Heb het even van deze site gehaald ter illustratie:

Dirk, Dutchy en Ron : hartelijk bedankt voor de tips en verwijzingen. Hoe ben ik verdorie op "diffuser" gekomen verdorie ? Oud worden zeker ?
Enfin, ik ga me eens goed inlezen in de theorie die Dirk aangaf en proberen er iets van te begrijpen ( vd theorie ).
Vriendelijke groeten,

Philippe

Back