digi zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door J.N.Rotteveel, 15 aug 2020.

  1. J.N.Rotteveel

    J.N.Rotteveel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Kun je op een 2.4.GHZ zender en ontvanger een analoge regelaar opzetten, ik kan nergens een regelaar vinden voor digitaal.
    En zoek een Hollandse beschrijving van een Jamara FCK-6 Pro tel
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat bedoel je precies met regelaar?
    Een snelheidsregelaar?
    Dan is het antwoord ja.
    De manier van aansturen van de servo's en randapparatuur is het zelfde als bij een ouderwetse 35 of 27 mhz zender/ontvanger.

    GJ
     
  3. J.N.Rotteveel

    J.N.Rotteveel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Okay, bedankt dat wilde ik graag weten
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat GJ al schrijft dat kan gewoon, behalve..... :eek:
    Er zijn 2,4GHz ontvangers waar geen normale pulsen uit komen maar de hele reeks pulsen, het zogenaamde PPM signaal. Dat signaal gaat rechtstreeks naar b.v. een flight controller van een multicopter. Dat scheelt een heleboel aansluitingen.
    Heeft je ontvanger voor elke servo een eigen aansluiting dan kan het wel gewoon, behalve...... :rolleyes:
    Nog een puntje en dat is dat er ontvangers zijn die de pulsen voor de servo's met een hogere snelheid uitsturen dan "normaal" wat ongeveer 50 keer per seconde is. Die hogere snelheid kan tot wel 400 keer per seconde zijn en daar kunnen de meeste analoge (oude) servo's niet mee overweg. Ook de oudere regelaars zullen daar niet mee kunnen werken. Sommige ontvangers of zenders kan je zelf instellen of je de normale puls snelheid gebruikt of een hoge snelheid.
    Dus als je een normale ontvanger hebt waar voor elke servo een eigen aansluiting op zit en de normale puls snelheid gebruikt is het geen probleem en hoort het te werken
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja hehe, er zijn ook regelaars die het ppm protocol niet verstaan.
    De normale 2.4 zenders en ontvangers zijn gewoon compatible met normale servos en regelaars, ook de genoemde Jamara set.

    GJ
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Als ik de afbeeldingen bekijk is deze zender identiek aan de FlySky i6, net zoals de Turnigy TGY-i6 en de Reely HT-6 (Conrad). Van de laatste is er een uitgebreid Duitstalige handleiding, helpt je dat? Zoja dan kan ik 'm naar je sturen (pdf bestand), stuur maar een berichtje (Conversatie)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor de Jamara is er een duits/engelse handleiding, Jamara is een duits merk.
    Er is geen NL handleiding.

    GJ
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Mijn reactie was om het algemeen te houden. Een "kennis" met een voerboot had mij een soortgelijke vraag ook al eens gesteld waarop ik ook geantwoord had dat zoiets zonder problemen moet kunnen. Belt hij me een paar dagen een beetje boos op want "het werkt mooi niet". Bleek dat hij van een drone waar hij nog resten van had liggen de ontvanger en zender wilde gebruiken om zijn voerboot te besturen. De ontvanger was zo geconfigureerd dat er op één van de uitgangen een PPM signaal staat wat via één kabeltje naar de flight controller ging. De rest van de uitgangen waren inactief. :rolleyes:
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij mijn weten zijn er helemaal geen regelaars die met ppm overweg kunnen....
    Het grootste deel werkt wel met pwm signalen en -dat heb ik nog nooit nodig gehad dus nooit uitgezocht- wellicht een paar die Sbus 'verstaan'.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn wel degelijk regelaars die niet met ppm overweg kunnen.
    Ik heb er 1 hier, die heb ik moeten flashen want die kende alleen maar het Dshot protocol.
    Met moeite heb ik hem op ppm gekregen.
    Dat was een APD regelaar maar er zijn ook BLheli regelaars die niet met het ppm, of eigenlijk is het geen echte ppm maar in ider geval niet met pulstijden werken.

    GJ
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is precies wat ik net beweerde. Kijk maar...
    Ik ken geen enkele regelaar die dat wel kan....:D;)
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik ben niet helemaal helder, en het is ook geen echte pwm.
    Dus beide beweringen zijn fout.
    Feit is dat de meeste regelaars met de normale servo signalen overweg kunnen en dat ook uit de meeste 2.4 ontvangers komt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina