Digitale servo's versus Analoog

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Als het belangrijke verschil tussen een digitale servo en een analoge servo de puls frequentie is,moet ik dan niet een speciale ontvanger gebruiken om optimaal gebruik te maken van een digitale servo :?:

Pulsfrequentie waarop je doelt is niet de puls van de ontvanger maar de pulsfrequentie die wordt gebruikt voor het aansturen van de motor.
In een digitale servo zit een microcontroller die de pulsen van de ontvanger interpreteert en omzet in een PWM stuursignaal voor de motor. Zo'n PWM signaal heeft typisch een frequentie in de Kilo Herz (1000-3000 Herz). Dat is ook de reden dat digitale servos zo'n piepend geluid maken. Je hoort dan de PWM switch frequentie.

Voor toepassing in b.v. snelle RC Cars zijn er wel systemen die, doordat ze minder kanalen uitsturen (max. 4), de stuurpulsen sneller na elkaar uitsturen. Hierdoor wordt de vertraging tussen stuursignaal en reactie van de servo verkort.
Je krijgt dan de situatie dat bij normale zenders met ongeveer 50 Hz een puls per servo wordt verstuurd en bij de Car zenders met ongeveer 90 Hz een nieuwe puls langskomt. Voor deze systemen wordt aangeraden om digitale servo's te gebruiken.

Conclusie: je hoeft voor digitale servo's geen speciale ontvanger te gebruiken.

Hmmm... weet je het zeker. Een GY401 Gyro heeft een speciale Digitale stand zodat hij een digitale servo nog sneller kan aansturen. Zet je er een gewone servo aan een Gyro in de digitale stand, gaat de servo kapot (volgens de handleiding dan)

Futaba heeft al een tijdje een nieuw digitaal systeem waarbij de servo's en ontvanger compleet anders zijn dan standaard....

Tot nu toe heeft alleen Futaba met het HRS-systeem ontvangers, waarop uitsluitend digitale servo's aangesloten kunnen worden. Daarnaast heeft Futaba ook piezo-gyro's, die een stand 'digital' hebben en zelfs gyro's, waarop alleen speciale digitale servo's aangesloten kunnen worden.

Op alle andere merken/typen ontvangers kan men dus zowel analoge als digitale servo's aansluiten.

:offtopic: Het HRS-systeem (HighResponseSystem) is er uitsluitend voor auto-zenders en wordt door Futaba "een nieuwe, drie keer snellere, modulatiesoort" genoemd. De desbetreffende zenders kunnen dus PPM, HRS-PPM en PCM uitsturen. De reaktiesnelheden zijn: 4ms voor HRS-PPM, 12ms voor PCM en 20ms voor PPM. Enne, voor 'Jan-modaal-autorijder': een reaktietijd van 0,02 sec. is al sneller, dan je zelf kunt bijhouden!

En als je een servo hebt met een steltijd van 8ms
Kan de uiteindelijke reactie bij 20ms varieren van 8ms tot 28 ms afhankelijk wanneer de puls voorbij komt.

Dus als ik goed begrijp gaat alleen de vergelijking tussen de opdracht van de ontvanger en de werkelijke stand van de potmeter sneller :roll:

Das waarschijnlijk dan ook de bron van al die verwarring over "houdkracht" :roll:
Nooit helemaal begrepen hoe een Digitale servo van 60N/cm nu meer houdkracht :!: :?: heeft dan een analoge met 60N/cm :?

Hij corrigeert gewoon vaker :idea: :D

De strekking van de discussie is toch anders Corrien.
De rode draad is meer het stroomgebruik van de servo's.
Echt dieper op de verschillen gaan ze niet in.

Digitaal is toch iets anders dan analoog, maar waar dat digitale nu in zit vind ik niet. :?
Als je stelde dat BV een digitale servo ipv een potmeter iets digitaals heeft om de stand van de servo arm te bepalen zou ik begrijpen waar het een en ander op sloeg.
Dat dacht ik eerst namelijk.

Het verschil blijft vaag vind ik.

Jacques,

ze gebruiken dezelfde stroom als dezelfde kracht ontwikkeld wordt in verder identieke servos. Analoge servos sturen echter minder sterk uit als de positie net niet goed is. Digitale servos "gaan er vol tegen aan" ook als er maar een kleine positie error is. Daar zit het verschil (en de kwaliteit) De analoge servo neemt genoegen met een grotetre fout dan de digitale en bij toenemende roerdruk neemt die fout bij analoge servos toe. Bij digitale servos is dat niet het geval, maar de dan wel ontwikkelde kracht zie je terug in stroom verbruik.

Hans Delemarre

Delcam zei:
Analoge servos sturen echter minder sterk uit als de positie net niet goed is. Digitale servos "gaan er vol tegen aan" ook als er maar een kleine positie error is.
Wat mij vooral bij Hitec servo's op is gevallen dat er echt een flink verschil moet zijn tussen knuppelstand en gewenste servostand voordat er wat gebeurd. Pak maar eens een 605 of een 645 servo, daar kan je de knuppel een subtiel stukje heen en weer bewegen zonder dat de servo beweegt.

Back