Digitaliseren

Bij het opruimen van mijn vader en mijn gezamelijk bouw hok ben ik nog al wat tekeningen tegen gekomen. Ik wil deze eigenlijk digitaliseren zodat er meer mensen gebruik van kunnen maken mijn vraag is hoe doe ik dat want mijn scanner is te klein.

Alle maten ook A0 dure geschiedenis dus het zijn een 20 tal tekeningen

Inderdaad. Deze geeft een prijs van € 7,44 voor een eerste scan, bij meerdere originelen een uurtarief van € 82,11. Dan hangt het dus van de snelheid van de scanner af...... Maar totaal wordt het in ieder geval een behoorlijk bedrag!!!
Misschien dat er goedkopere shops zijn, dan zou je eens moeten rondgoogelen. Wat ik gezien heb is dat dit veel voor bedrijven wordt aangeboden, en er dikwijls geen standaard prijzen worden gegeven.

Groet,

Ad Bakker

Je kunt een poging doen en de lokale drukkers afbellen, ik heb hetzelfde gedaan en een bedrijf gevonden wat willend was om de boel in te scannen :)

Met een doos gebak onder je armen naar zo'n shop stappen en ze vragen of ze de tekeningen in hun pauze willen scannen... (het is maar een idee...)

Succes d'r mee.

Frank

Vlak op de grond leggen en foto maken met behoorlijke camera een optie?

Kan in principe wel. Ik heb op die manier een aantal niet te kopen (maar via de bibliotheek wel te lenen) boeken gefotografeerd en in pdf gezet. Die zijn nog heel goed te lezen. Maar die kreeg ik dan ongeveer in 300 dpi.

Bij een camera met bijvoorbeel 13 megapixels (mijn camera geeft dan 4224 x 3168 pixels) zou je een A0 als je hem volledig in beeld hebt met een resolutie van net 90 dpi krijgen. Niet hoog, maar op zich nog wel te doen.
Ik weet alleen niet hoe het met de lineariteit zit, maar dat zou uitgetest kunnen worden.

Groet,

Ad bakker

Vlak op de grond leggen en foto maken met behoorlijke camera een optie?
Lijkt me Lastig.
Je moet dan vanaf een behoorlijke afstand opnemen anders vertekent hij teveel. Dat wordt dan dus met een behoorlijke telelens flink inzoomen.

Geen kennis bij een gemeente? Die hebben ook altijd A0-scanners staan voor bouwtekeningen. (Wij hebben ze tenminste ook ;-)

Nee hoor kan prima.. Op statief.. Kleine groothoek pakken en dan in Lightroom lenscorrectie erover halen.. Heb het al eerder gedaan. Weliswaar niet met A0 maar wel met niet veel kleinere bouwtekeningen van mijn huis..

Maar ik snap wel dat dit wellicht niet voor iedereen een makkelijke oplossing is..

Back