dikte draden lipo 11.1V 1500mAh (10Amax?)

Ik heb een aantal vraagjes over lipo cellen. Ik heb me net een pakketje van 3 cellen 1500 mAh van Icarus aangeschaft.
Daar staan nu 2 dunne draadjes met een mini stekkertje aan. Ik weet niet hoe dik die zijn maar vergelijkbaar met een gewoon servo kabeltje. Dit moet dienen voor een AXI2212/34. Moet ik hier dikkere draden aanzetten (1.5mm?) of zijn die standaard draadjes dik genoeg?
Weet er iemand welk soort / merk van cellen Icarus levert? Het is maar dat ik nog van zin ben om een pakketje 340’ers te kopen voor deze motor, en ik graag had dat deze de stroom aankunnen?
 
En zet er ook een fatsoenlijke stekker aan.
afb9273.jpg

Met het vliegen van m'n Humminbird CP was de bekabeling aan m'n stekker bijna doorgebrand.
Wat voor accu stekkers voor pieken van 15 A?
 
ik ben zowieso van plan om er goudcontacten op te zetten, maar het is de dikte van de draadjes dat me wat verontrust.
Stekkers gaan goudcontacten 3.5mm worden (veel te veel dat weet ik maar zo kan ik in het modelletje ook mijn NiCad en NiMh gebruiken waar die stekkers aanstaan. Anders zit ik binnen de kortste keren met 10 verschillende stekkersystemen).
 
Die kleine 2mm goudstekkers ;) Gebruik ik in mijn mini-t. Trekt ook iets van 15-20A piek en die stekkers bevallen goed.
 
16A bij 1,5mmq is wel het maximum wat die draar aan kan. Er zit ook nog eens veel verschil in kwaliteit van draad (de koperlegering). Ik zou er in jou geval 1,5qmm aan zetten. Hoe dikker de draad hoe kleiner de eigen weerstand, en dus verlies.

Wat betreft de stekker. Het doorbranden is zo te zien veroorzaakt door de stekker zelf. Te veel overgangsweerstand wat een zeer hoge temperatuur in de stekker tot gevolg heeft. De koperdraad wordt dan ook warm. Een eigenschap van koperdraad is dat de weerstand toe neemt met de temperatuur. Beide effecten versterken elkaar en doet de draad (of stekker) uiteindelijk smelten.

Ter indicatie. Een overgangsweerstand van 0,1 Ohm is zo gehaald. dan is het ontwikkelde vermogen (lees warmte) in de stekker bij 10A belasting 10Watt !!!! (P=I^2 x R). De verloren spanning is in het gunstigste geval 1Volt !!!

Dit had met goed materiaal beter naar de motor kunnen gaan.

Advies is dus. Neem een ruim voldoende diameter draad (bij tot 14A 1,5qmm en tot 28A 2,5qmm) en een stekker met kleine overgangsweerstand (goud en/of parallel schakelen van contacten).

Veel succes.
 
0.75 mm2 is een betere keuze in dit lichte vliegtuig.

Ter aanvulling van de eerder genoemde link.
Gewicht van de draad en de accu spanning spelen namelijk ook een rol!

Een dikkere draad geeft niet alleen minder weerstand, maar ook meer gewicht!. Op een zeker punt "weegt" het voordeel van de lagere weerstand niet op tegen het nadeel van het extra gewicht.

Bedenk wel dat weerstand en gewicht effecten elkaar een beetje opheffen. Het verschil tussen de juiste draad en te dunne of te dikke is (in absolute zin) dus ook weer niet echt dramatisch. Vooral bij korte draadlengtes.
Hou ook rekening met gemiddelde stroom. Niet met piekstromen.

Voorbeeld

Vergelijking per meter koperdraad:
1.5mm2 15gram 0.01 ohm (*)
0.75mm2 7.5gram 0.02 ohm

1.5mm2:
Ik neem aan dat het vliegtuig rond 400g gaat wegen.
Verlies door extra gewicht 15g/400g = 3.75%

Verlies in draad met 10A: Stroom kwardraat x weerstand = 10 x 10 x 0.01 = 1 watt
Bij ingangs vermogen 11.1V x 10A = 111 watt
0.9% verlies
Totaal 3.75 + 0.9 = 4.65%

0.75mm2:
Gewicht: 1.8% verlies
Weerstand: 2 watt = 1.8% verlies
Totaal: 3.6% verlies

==> 1.5mm2 geeft 4.65% verlies, 0.75mm2 slechts 3.6%
==> de dunne draad geeft minder verlies vanwege lagere gewicht

Invloeden:
Lengte:
Dit voorbeeld rekent met 1 meter draad, maar zoveel gebruik je niet.
De verhouding wijzigd echter niet! Bij 10cm draad worden de getallen alleen 10 keer zo klein.
(1.5mm2: 0.465% verlies, 0.75mm2: 0.36%) de dunnere 0.75mm2 draad heeft dan ook nog minder totaal verlies.
==> Lengte maakt niet uit voor de keuze van de beste draaddikte!
(wel voor totale verlies, dus zo kort mogelijk, Verschil met "verkeerde" draaddikte bij korte draden minder ernstig)

Vliegtuig gewicht:
Bij een zwaarder vliegtuig maakt het verschil in gewicht van de draden relatief minder uit, terwijl het verschil in weerstand gelijk blijft.
==> Bij zwaar vliegtuig mag dikker draad. Bij licht vliegtuig dunner draad.

Spanning:
Bij lage spanning maakt elk spanningsvelies veel uit. Bij hoge spanning is een tiende volt veel minder merkbaar.
==> Bij hoge spanning mag dunner draad! Bij lage spanning dikker.

Ik zoek nog even uit hoe het formuletje er precies uit moet zien.


(*) Uitleg gewicht en weerstand:
soortelijk gewicht koper: 8.9 g/cm3

Gewicht:
1.5 mm2 (= 0.015cm2) weegt dan per meter: 0.015 x 100 x 8.9 = 13.35 gram En daar komt de isolatie dan nog bij. Totaal dan 15g per meter.

Weerstand:
soortelijke weerstand = 1.5 x 10^-8.
1.5 mm2 heeft per meter: 0.01 ohm
0.75 mm2 heeft per meter: 0.02 ohm
 
Bedankt voor de zeer vakkundige uitleg. Ik veronderstel dat de conclusie is dat ik die dunnere draden (dikte van een servokabel) er best afhaal en vervang door draden van 0.75mm².
Heel erg bedankt, zo kan ik weer verder.
 
Alleen als je cellen en motor aan maximum gaat belasten rond 10A.

Komt het op een licht parkflyertje met veel half gas of minder kan je de draadjes rustig laten zitten.
 
FF een qoute uit het oude bericht over draad diameters.

[quote="Harold']Voor normaal gebruik kom je dan uit op:
>5A => 0.5 mm2
>10A => 1 mm2
>25A => 2.5 mm2
Indoor kistje met wat dik servo kabel gaat. acro kistje dan wat meer. 0.75 mm2 prima voor sp400.
Sp600 met 1.5 mm2
[/quote]

Wanneer wordt het interresant om 4 mm2 te gaan gebruiken.
Moet binnenkort een accupack in elkaar gaan sleutelen en de vraag is welke draaddikte te gebruiken. Regelaar (Kontronik Jazz 55-10-32) heeft 4mm2 accu kabels.

Om ff specifiek te worden.
Accu 10S lipo = 37V nominaal
Verwachte stroom in hover = +-20A
Met piekstroom rond de 50A
Totaal vlieg gewicht 3.5 Kg

Het betreft dus een heli, wanneer de accu/draad inkakt onder belasting zal het rotortoerental zakken. Dit wil ik zoveel mogelijk beperken.

Er is wel 1 consessie die ik doe, ik deel het pakket op in 4 delen (2x 3S + 2x 2S) zodat het spul ook nog inzetbaar is voor andere doeleinden. Dit heeft wel als gevolg dat ik dus een aantal extra stekkerverbindingen krijg waar de volle stroom over gaat.

Rick
 
De "oude" quote geldt voor "gewone" toepassing. Ervanuitgaande dat een sp400 kist iets van 500g weegt, een sp600 iets van 1.5kg enz.
Je komt dan op een makkelijk vuistregeltje:
draaddoorsneede = stroom/10.

Bij minder gewone projectjes als indoor acro of inderdaad heli is het belangrijk om te weten of verlies bij gemiddelde stroom of piekstroom belangrijk is, of dat prioriteit moet gaan naar gewicht.

Bij indoor acro zou ik zeggen gewicht besparen! Iets te dun draadje geeft meer verlies, maar topvermogen genoeg en vluchtduur ook, dus dat hoeven we niet te verbeteren. Een lichtere kist kan wel prettiger eigenschappen geven. Gewicht besparen doe je dan niet vanwege rendement, maar om een andere belangrijke reden.

Nu die heli. Je hebt extra stekkers en snoeren nodig om een goede reden. Nu de draad dikte.
- Neem je dik zakt je toerental niet in (al thans wat betreft kleine deel van de kabel).
Dit gewicht moet je wel de hele tijd meesjouwen. Verband tussen meergewicht en benodigd vermogen is bij een heli dacht ik vrij direct.
Je accu wordt continu wat zwaarder belst, dus spanning zakt zowiezo al wat in. Zal voor piek dan ook wat minder over zijn.

- Neem je dun ben je lichter. Kan je met minder vermogen hoveren. Je piek is echter minder vanwege kabel, maar accu is minder belast, dus kan meer "pep" geven.

Let wel, het is allemaal procentjes werk.
Om te kijken wat het uitmaakt moet je rekenen.

Spreadsheetje (waardeloos over te muizen):
Code:
100	kabellengte (cm)								
3500	modelgewicht (gram)								
37	Spanning (volt)								
20	Gemiddelde stroom (A)								
50	Piek stroom (A)								


						Spanningsverlies				Totaal (%)	


mm2	gram	ohm	gewichtverlies(%) 	gemiddeld(V)	Piek(V)	gemiddeld(%)	Piek(%)	gemiddeld%	piek%
0.7	6.2	0.0214	0.18			0.43		1.07		1.16	2.90		1.34	3.07
1.0	8.9	0.0150	0.25			0.30		0.75		0.81	2.03		1.07	2.28
1.5	13.4	0.0100	0.38			0.20		0.50		0.54	1.35		0.92	1.73
2.0	17.8	0.0075	0.51			0.15		0.38		0.41	1.01		0.91	1.52
2.5	22.3	0.0060	0.64			0.12		0.30		0.32	0.81		0.96	1.45
3.0	26.7	0.0050	0.76			0.10		0.25		0.27	0.68		1.03	1.44
3.5	31.2	0.0043	0.89			0.09		0.21		0.23	0.58		1.12	1.47
4.0	35.6	0.0038	1.02			0.08		0.19		0.20	0.51		1.22	1.52

Kijk je naar de laatste 2 kolommen, dan zie je dat 2mm2 het beste resultaat geeft bij gemiddelde stroom met maar 0.91% totaal verlies.
De dunste draad (0.7 mm2) geeft echter nog geen half procent meer verlies. De dikste draad (4mm2) geeft eveneens nauwelijks meer verlies.

Voor piek vermogen zie je dat 3mm2 het minste verlies geeft, maar iets dunner of dikker maakt nauwelijks uit.

Let wel: deze berekening is met een meter draad. Met korte draden maakt het allemaal nog weer minder uit. De verhoudingen blijven hetzelfde, maar bij de absolute waarden zijn kleiner.
Bijvoorbeeld: 33cm draad ipv 1 meter (een derde van de lengte). Minste weerstand nog steeds met 2.0mm2 met 0.3% totaal verlies (een derde van 0.91%). Het verschil met "slechte" dunne en dikke draad is hoogstens 0.14%. Maakt dus eigenlijk liets uit.

Ik heb het hier over "verlies" vanwege rendement. Heeft dus invloed op vluchtduur.
Voor piekvermogen telt ook mee dat met elk spannings verlies ook minder stroom loopt. 10% minder spanning en 10% minder stroom geeft 0.9 x 0.9 = 0.81 = 81% van het topvermogen.
Als het topvermogen belangrijk is, moet je spanningsvelies 2 keer metellen (in kwardraat).
Je krijgt dan voor totaal verlies:

Code:
mm2	1meter	0.33meter
0.7	8.56	0.97
1.0	4.36	0.53
1.5	2.21	0.32
2.0	1.54	0.28
2.5	1.29	0.28
3.0	1.22	0.30
3.5	1.23	0.33
4.0	1.27	0.36

Iets dikker draad is het beste. Nog steeds is 4mm2 draad niet het beste, maar het dunne draad moet je zeker niet hebben.

Conclusie: Voor gemiddeld is 2mm2 het best. Voor piek 3mm2 (bij 1 meter draad) en 2.5mm2 voor 33cm draad.
Alles bij elkaar is 2.5mm2 een goede keuze voor die heli. Niet voor niets zie je die dikte vrij veel voor "grote" elektro.
 
Nog even wat cijfertjes voor de oorspronkelijke kokam1500 vraag:
25 kabellengte (cm)
400 modelgewicht (gram)
11 Spanning (volt)
10 Gemiddelde stroom (A)
12 Piek stroom (A)

mm2 %verlies (totaal gewicht en spanning)
0.25 1.50
0.35 1.17 <-- slechter, maar valt mee voor zo'n dun draadje.
0.5 0.96
0.7 0.88 <-- minste verlies
1.0 0.90
1.5 1.06 <-- slechter! (beetje eigenlijk ook maar)
2.0 1.28

Eigenlijk is hier draad bruikbaar tussen 0.35 (dik servo draadje) en 1.5 mm2.

Spreadsheetje heb ik voor eigen gebruik gemaakt, maar wie wat wil spelen met dit onoverzichtelijk tabelletje:
http://home.hccnet.nl/h.van.berk/forumplaatjes/draaddikte.xls
AUB geen verkeerde conclusies trekken.
 
Back
Top