Dikte stroom draden naar led in vleugel

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bel10, 19 sep 2017.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ik wil de leds in de vleugeltippen van m,n Wal bedienen met de zender. Als ik het goed heb kan ik dan de plus en min in een vrij kanaal op de ontvanger pluggen? De afstand van ontvanger naar vleugeltip is ongeveer een meter ,welke dikte van draad moet ik dan gebruiken,grtz Bel10:bye:
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    966
    Als je de LED vanaf je zender aan en uit wilt kunnen schakelen dan lukt dit niet door ze op de plus en min van een vrij kanaal aan te sluiten. Hier staat namelijk altijd de spanning op.
     
  3. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.156
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com
    En qua dikte van de draad? Ik gebruik daar gewoon servosnoer voor.
     
  4. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij een led is de stroom belangrijk die erdoor gaat. Afhankelijk van het type varieert dit enigszins. Het is dus ook afhankelijk van de spanning die jouw ontvanger levert als uitgang van de plus (BEC spanning). Je hebt zeker nog een weerstand nodig en deze kantje aanpassen aan de draden die je gebruikt. Stel je hebt een led die 10mA nodig heeft voor optimaal branden. Reken dan de weerstand uit die je moet hebben en trek de weerstand van de draad eraf om te bepalen welke voorschakelweerstand je nodig hebt voor de led bij de BEC spanningsvol de juiste stroom over te houden.
     
  5. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Rosmalen
  6. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Er loopt amper stroom door. Ik gebruik lakdraad met een .2 diameter. Dat scheelt je per wingtip al snel 5-10 gram aan draad.

    https://www.allekabels.nl/wikkeldra...MIpu--k5qx1gIV1IeyCh0vmQ91EAQYBCABEgLlVvD_BwE

    .1mm zou ook nog wel werken ws.

    De weerstand die ze opgeven, is per 100 meter. Dus 97 Ohm per 100m. Voor 1m zou dat dus 9 Ohm zijn. Verwaarloosbaar dus en dat kun je verdisconteren in je voorschakelweerstand.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eén LEDje links en één LEDje rechts?Weet je al welke LED, kleur, stroom?

    Servodraad is al dik genoeg, een servo trekt meer stroom dan een LEDje. Zoals direkt hierboven al aangegeven.
    Je hebt een schakelmodule nodig.
    Ik zou secundaire electronica (landingsgestel, geluid, licht, ...) voeden uit een eigen accu'tje. Mocht er dan iets mis gaan (blokkeren, sluiting) dan trekt die de besturing (ontvanger en servo's) niet onderuit.

    Berekenen van de voorschakelweerstand
    LED calculators en veel LED-info, -uitleg en -voorbeelden - MBF
     
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi , dank voor alle reactie,s.Ik heb ondertussen al contact gehadt met de bedenker van de PMS Hans en ga zo een setje (in)bouwen.Ik heb diverse led,s waarvan rode en groene waar de weerstand al aanzit en geschikt voor 3t/m 5 volt.Bedrading heb ik nog niet ,wel servo verlengstukken,zijn echter nog net tekort.Tor zover,grtz Bel10:bye:
     
  9. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ik zou die ledjes weggooien en even kijken naar goede leds. Gewone leds zie je nagenoeg niet in een vliegtuig. Je hebt echt zo fel mogelijke leds nodig.
     
  10. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Rosmalen
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan betreft het wel een grotere stroom, ongeveer één ampère, fors meer dan de stromen waar in eerdere berichten aan gerefereerd werd.
     
  12. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    En dan gaat het draad wat ik voorstelde ook te dun zijn. Let ook op dat die dingen warm worden. Je kunt in principe zeggen dat electronica geen arbeid verricht, dus alles wat het opneemt wordt gedissipeerd als warmte. Maw. dat is 2x 10W warmte op/aan je kist.

    Mooie jandoedel ben ik ook, eerst zeggen dat je fellere leds nodig hebt, en dan fellere leds afkeuren.. klopt geheel. Er is ook nog een tussengebied :)
     
  13. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Rosmalen
    Die 12 v dingen gebruiken voor de flits en als landingslichten dan worden ze niet warm en zijn heel goed te zien overdag.
    Rood en groen op de vleugels een beetje afremmen met een weerstand.
    Heb zelf de ervaring dat ze aan 3S lipo die onder de 12 V zit niet echt te warm worden. Vliegen koelt ze goed af.
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Als ze flitsen zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen, dan staan ze amper aan. En daar zijn ze inderdaad zeer geschikt voor.
     
  15. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi, ik ga m,n ledjes zeker niet weggooien:mad: en die voorgestelde leds zijn ietwat groot volgens mij.Ik wacht eerst de Pms af en dan zie ik wel,moet nl ook goed op het gewicht van de Wal letten,anders wordt het een echte " walvis "
    grtz Bel 10:bye:
     

Deel Deze Pagina