dikte vernislaag

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Piwie, 14 mrt 2021.

  1. Piwie

    Piwie

    Lid geworden:
    24 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Momenteel bezig met een B-25D Mitchell schaal 1:48. De grondverf zit er op en de vernislaag is de volgende stap voor de decals. Heeft iemand tips hoe een vernislaag er met de juiste dikte op gespoten kan worden?

    Bij mijn vorige model zat het er te dun op met als gevolg dat de pannelliner onder de decals liep. Ik wil het er ook niet te dik op spuiten waardoor alle panellines vol lopen en details verloren gaan. Bij mijn eerste modellen (toen ik nog geen airbrush had) gebruikte ik een spuitbus waarmee ik spoot tot er een egale glimmende laag lak op zit (die dik oogde). Met de airbrush kan ik het veel beter richten en doseren. Bij het airbrushen van de vernis spuit ik tot ik een egale laag heb wat het beste te zien is dmv glans van het licht.

    Om te experimenteren heb ik verschillende delen ander vernist. Een relatief dunne laag op een staartstuk aan de onderkant en een stuk vleugel tussen motor en romp een stuk dikker. Maar in plaats van trial-and-error pak ik het liever beter aan dmv tips van meer ervaren bouwers. Deze keer heb ik de vernis nog onverdund gebruikt. Zou ik hem moeten verdunnen?

    Ik heb tot dusverre Vallejo gloss varnish 70.510 gebruikt. Als deze op is ga ik verder met Vallejo gloss varnish 26.517. Er is geen specifieke reden waarom ik deze gekocht heb. De eerste kwam ik in de winkel tegen, de tweede via een webwinkel gekocht ivm een grotere inhoud. Tot dusverre heb ik me nog niet verdiept in de verschillen tussen (Vallejo) varnish. Wat zijn eventuele verschillen tussen vallejo acryl gloss vanish waar ik rekening mee moet houden?

    Bij voorbaat dank voor jullie tips & suggesties!
     

Deel Deze Pagina