dilemma ...advies gevraagd

Al een tijdje wil ik mijn vliegactiviteiten uitbereiden naar electro zweven en onlangs kreeg ik een aanbod van een kennis van mij.

Mijn huidige expertise met vliegen bestaat eigenlijk alleen maar uit de SlowStick en Heli vliegen, en zweven leek/lijkt mij een leuke uitbereiding.
Mijn kennis hij heeft voor een zacht prijsje een GRAUPNER junior sport te koop met alles erop en eraan echter zonder zender…maar die ligt bij mij in de kast :) .
Nu vroeg ik mij ea af en daarbij zou ik graag jullie advies willen.....

Zou dit een aardige zwever zijn om mijn ervaring met vliegen wat op te vijzelen ??.....of is het beter om te kiezen voor de Easy Glider, die is in vergelijking iets duurder maar een stukje moderner en uitgerust met rolroeren…..
( misschien ook wat meer chrash bestendiger ??)
De Junior sport stuurt zonder rolroeren maar heeft een wat groter gewicht ….( misschien handig in “windy” condities??? ) en is 30cm breder
Indien mogelijk wil ik de zwever graag ook op de helling gaan gebruiken ...... (Ik kom vaak in Zwitserland en vlieg daar wel eens bij de plaatselijke club)

Kortom …ik heb een beetje advies nodig.
Wie van de aanwezige experts kan het mij wat makkelijker maken om te kiezen, en eventueel uit ervaring nog wat meer verschillen tussen de een en de ander noemen.

Het draadje van de EasyGlider heb ik inmiddels helemaal doorgespit maar helaas kom ik niet zo veel tegen over de Junior Sport

Ferdy

Het hangt natuurlijk ook een beetje af hoe groot het prijsverschil is tussen de junior sport en de EG.
Een EG is namelijk ook heel goed te vliegen in (zeer) winderige condities aangezien je hem heel eenvoudig kan verzwaren dmv een m6 draadstang in de vleugelligger te steken. Als er weinig of geen prijsverschil is tussen beiden zou ik persoonlijk voor de EG gaan.

Aloha

zal alle2 wel fijn zweven hoor.
Maar als je de zwever ook op de helling wil inzetten is de aanwezigheid van rolroeren ten zeerste aan te raden.
Ook het crash bestendige karakter kan nog al eens meegenomen zijn op de helling ... soms een iets minder mooie landingsplaats. Denk maar aan stenen etc.

Bij het vliegen met de easyglider met wat meer wind gewoon een draadstang in de carbonbuis op het zwaartepunt. (+300 gram) Vliegt perfect tot windkracht 6 en waarschijnlijk ook nog wel bij 7.
Ik vlieg zelf Easy op de helling, is bijna net zo leuk als een zagi je kan er alles mee.

Greetz

Just my 2 Cents.

Mijn advies: ga voor de EG.
Handig voor in de bergen. Ailerons. Goede zweefeigenschappen. Veel minder schadegevoelig bij "mindere" landingen dan een Junior Sport.

De Junior Sport was zeker geen slechte zwever in zijn tijd, echter tijden schrijden voort en de EG is in mijn ogen de (veel) betere optie.
Qua motorisering heeft de EG veel meer reserve t.o.v. de Junior. Ook dat is een groot voordeel.

Succes met de kezue.

Hans

GOEDE KEUZE.. ofwel voor de nieuwe CULARIS ook van multiplex ( echter nog niet leverbaar )
Spannweite: 2610 mm
Gewicht: 1680 Gramm
RC H,S,Q,M
geeignet für Fortgeschrittene, Experten
natuurlijk hangt er een prijskaartje aan van 153 euro
en de kosten van de 6 servo's ,en de kosten van het Cularis Kabelsatz 35 euro ( wel niet noodzakelijk maar gemakkelijk )
z'on 250 euro totale kosten

ff de reactie's chronologisch onderelkaar.....

@classicracer
tja het prijsverschil ....voor de Graupner moet ik € 100 neerleggen .......dan hoef ik alleen maar de accu op te laden en een kristal te plaatsen
de EG kost me wat meer servo's, accu, ontvanger, motor en regelaar.......

@2F@st4U.:[BE]:.
Ik wist wel dat er een mogelijkheid was om balast extra mee tenemen ........ zo maar een vraag ....moet je dat bij de bouw inbouwen of mag/kan ea ook achteraf?

@Hans
Ik had ook al gehoord dat voor de helling rolroeren aan te bevelen zijn ....maakt dat echt zo'n groot verschil?? ....ik had/heb begrepen dat de Junior Sport ook aardig snel draait .....?

@simendewulf
THNX voor je advies......ik moet zeggen dat ik daar ook naar gekeken heb.....is wel erg aantrekkelijk......misschien :?.......nouja even afwachten het is wel heel veel centen meer hoor.

jongens bedankt alvast voor het advies tot nu toe .....meer ideen en adviezen ????
aarzel niet.

EDIT: ff wat tik fouten wegwerken :oops:

De EG heb je RTF voor 160 euro. Met motor, regelaar en 4*multiplex servo's
Hier moet je nog een batterij en een ontvanger induwen en klaar is kees.

De draadstang steek je gewoon in carbonbuis die de 2 vleugelhelften bij elkaar houd is ten allen tijde te plaatsen of te verwijderen afhankelijk van de wind.

Rolroeren maakt een wereld van verschil op de helling, met zachte wind niet echt nodig. Maar met harde wind als de wind onder je vleugel slaagt is het toch wel handig om een beetje weer werk te kunnen bieden met je rolroeren.

Zo ik ben even zo vrij geweest van op de verschillende vragen te antwoorden.

MvG

Tim

Hai Tim,

ea duurde ff maar ik heb weer wat geleerd van je antwoorden ......
Heb toch nog even nagedacht over het " een en ander" en ben tot de conclusie gekomen dat inderdaand een EG gaat worden.

Ea is inmiddels besteld.... :) :) :)

moet aleen nog even uitzoeken wat voor motor ik er in wil ....maw blijf ik bij de standaard of ga ik meteen naar brushless....ik neig overigens naar de brushless... :wink:

thnx voor jullie advies

Goede keuze Ferdy en als ik mijn mening mag geven dan zou ik ook voor de brushless gaan.

Groet
Eric

@ simen:

Waarom de gewone versie ...... :?::?::?:...
Ik heb inderdaad de electric versie gekocht....??

overigens...de typhoon 15/13 staat boven aan mijn lijstje.

zo hoe slim moet je zijn..... :oops:

Dat ik daar niet aan gedacht heb zeg.
Ik hoop dat ik mijn order nog kan veranderen

thnx voor de tip :thumbsup:

goed....ff een klein "schopje".

De zwever ligt inmiddels thuis .....
Is helaas toch een versie met motor geworden want hij was al onderweg.
Nu alleen nog alles in elkaar zetten en natuurlijk meteen mijn nieuwe brushless inbouwen.

Het is uiteindelijk een toch Typhoon 15/13 geworden met een een 25a HiModel regelaar ( had ik nog liggen).
LiPo 3s 1700 (20C)
Voor de servo's komen de TowerPro 9 grams om de hoek kijken ...
enige waar ik nu nog mee zit is wat voor ontvanger ga ik gebruiken en het maatje prop....

prop ga ik wel uitkomen maar voor deontvanger???
Ik wil ook weer niet de hoofdprijs betalen maar het apparaat moet voldoende bereik hebben.
Zender is de FX18 ..heb BV bij natterer een jamara compa x6 gezien ...maar dat vindt ik wel erg goedkoop en vertrouw ik du sniet zo.
Zit ook te denken aan een ACT Micro-6 maar ik weet het nog zo net niet ..

Iemand nog die mij van advies kan voorzien ......ben jullie weer eeuweig dankbaar ?:worship:

thnx
Ferdy

hey ik ben ook van plan de Eg aan te schaffen echter zou ik deze direckt in een set halen zodat ik enkel moet laden en monteren etc. ik had deze op het oog : http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p2320_Easy-Glider-electric-Combo-Set.html

Weet iemand of dat een goede site is,te vertrouwen etc?
En over die set is die wat goed?Hoop dat de standaard aaandrijving voldoet voor te beginnen,budget is namenlijk beperkt,brushless kan ik hem altijd maken he....
Hoop dat jullie me kunnen helpen :)
oh ja bij deze set zou ik deze ontvanger nemen,past nog net in men budget :
http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p1210_Empfaenger-Compa-X6--35-Mhz.html
grtz

Back