Dingo 3D (protech)

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Dag electroliefhebbers.

Iemand ervaring met- of ooit zien-weten-horen vliegen, deze Dingo 3D van Protech? Het WWW is oorverdovend stil over dit produkt, niet op rc groups, ook niet op dit toch wel erg uitgebreide forum.

http://www.pigs-airlines.be/AMC5/images/dingo.jpg

Wing span 775 mm - Length 780 mm - Wing area 27,0 dm 2 - Weight 380 g - Motor MEGAX 300 6V+ gearbox 5:1 included - Radio required 4 channel with 3 micro servos - Speed controller required 18a - Power required 9.6v 800mAh NiMH battery

En zo ja, zou ik graag te weten komen waar het zwaartepunt bij deze machine zou moeten liggen. Nergens in de bouwbeschrijving wordt erover gepraat :? , en een mail naar Protech Belgium blijft onbeantwoord. :cry:

De bijgeleverde motor, een Megax 300, zou dat een equivalent zijn van een speed 300 ?

Hey raffie,

ga je met deze dingo de parking van de vijvers onveilig maken :D ?
Dat gaat wel wat gevoeliger zijn dan je easy starr.

Die motor is inderaad het equivalent van een sp300.
Het vliegtuigje zelf ken ik niet maar zal wel goed vliegen. Staat er nikske over het zwtp? da's wel raar.

groeten,
Kurt

Bij een rechte vleugel ligt het zwaartepunt op zo'n 30 % van de vleugeldiepte, gemeten vanaf de voorlijst...
Voorbeeld: Vleugel is 18 cm breed: zwaartepunt op 6 cm vanaf de voorkant van de vleugel :-)
Het ideale zwaartepunt is afhankelijk van vliegstijl, persoonlijke voorkeur en kleine verschillen tussen op het oog gelijke modellen onderling

Peter

hoi, ik heb een dingo aangeschaft, ik ben niet zeker of je de motor kan vervangen door een sp300, wat ik je wel ken zeggen is dat er een nieuwe versie vd handleiding is, volgens protech zou het zwaartepunt op 70mm vd voorkant vd vleugel moeten liggen maar dit is niet te realiseren. ik heb nu het zwaartepunt op 100mm liggen, mits de motor naar voren en een bijkomend gewicht. grote fout heb ik gemaakt met een 2cel lipo, dit komt niet vd grond

Ronny zei:
dit komt niet vd grond

Het spijt me dat ik het zeg, maar eigenlijk ben ik blij dat ik dit lees; ik ben niet de enige die dit motortje een absoluut dieptepunt vind.
7 cellen, niks, 8 cellen, niks, 8x6 slo-fly, niks, 9x6 slo-fly, niks, 11x7 slo-fly, niks. Beide rolroeren negatief geplaatst, alsof het flaps waren (om meer lift te genereren.)niks, lichtere servo's geplaatst, lichtere ontvanger, en dito regelaar. Geen resultaat, ik begon te denken dat het aan mij lag.
Als je hard en hoog genoeg werpt, dan kan je zachtjes dalen op volle kracht. Meer zit er echt niet in.
Zo deed ik het altans, totdat ik een waardige vervanger vond, passend in de GWS reductie. Een century tuning (hummingbird) speed 370. En ja hoor, hiermee wordt het allemaal duidelijker, het is toch een vliegtuig.
Maar loodrecht gaat ie nog steeds niet. Daarvoor zal er toch wat anders op de neus moeten hangen.
Ik vlieg op 8 cellen, een pakketje AAA, 105 gram zwaar, en moet die zover mogelijk naar voren bevestigen, net achter de reductie. Jij met je lipo's zal heel wat lood moeten toevoegen... Dom niet? Je koopt een zogenaamd lichtgewicht, en je moet lood pompen. Nee, Protech heeft voor mij de bekoring gebroken. Ik laat me niet meer verleiden tot iets wat ik nog nooit zag vliegen.

raffie zei:
Wing span 775 mm - Length 780 mm - Wing area 27,0 dm 2 - Weight 380 g - Motor MEGAX 300 6V+ gearbox 5:1 included - Radio required 4 channel with 3 micro servos - Speed controller required 18a - Power required 9.6v 800mAh NiMH battery

Haha, zie dat gewicht bij die afmetingen en motor. Das gewoon een baksteen! Niet moeilijk dat hij niet goed vliegt...

niels

niels polfliet zei:
Haha, zie dat gewicht bij die afmetingen en motor. Das gewoon een baksteen! Niet moeilijk dat hij niet goed vliegt...

niels

Welke borstelloze zou jij er voor nemen Niels? (of is het gewoon weggegooid geld :roll: )

Raffie,

Ik begrijp ergens wel wat je bedoelt en heb juist het zelfde probleem gehad maar dan met een electrozwever (Breeze) van Protech. Je kunt die jongens zeker verwijten dat ze nogal optimistisch doen nopens de bijgeleverde motorisatie die ook in mijn geval totaal niet voldeed en geenszins in de lijn van de verwachtingen lagen die door de fabrikant werden vooropgesteld.

Stevo

Het lijkt me dat Protech steeds marginale motorisaties hanteert; elders op dit forum wordt er geschreven over de Tiger Moth, +/- 700 gram, met een speed 400 met 1/1.85 vertraging dacht ik. Ook weinig pit aan boord.
Het zij zo. Upgraden kan natuurlijk altijd, maar met standaard motorisatie moet je toch ook uit de voeten kunnen. Stel dat je dit ook toepast op pakweg personenwagens, moet je dan ook telkens een sterkere motor laten plaatsen om met het gewone verkeer mee te kunnen? Nee toch.

Het is niet alleen Protech dat aan deze ziekte lijdt hoor, nagenoeg alle fabrikanten leveren te zwakke motoren bij hun modellen, het is godgeklaagd maar ik denk dat het niet snel zal veranderen.

Kris

raffie zei:
niels polfliet zei:

niels

Welke borstelloze zou jij er voor nemen Niels? (of is het gewoon weggegooid geld :roll: )

Ik persoonlijk zou er 2 cd-romdrives aan opofferen :wink:

Neen, borstelloos is altijd een oplossing bij te weinig power, maar in dit geval vind ik het weggegooit geld, omdat het model zelf me zwaar lijkt, en het dus zelfs met borstelloos rottig zal vliegen. (en zeker geen 3D). Wil je toch borstelloos, kijk dan eens naar de typhoons van HET, die zijn redelijk goedkoop.

Geloof het of niet, ik heb vroeger een vergelijkbaar model met speed 300 gehad, en 2 18g servo's, met 8 cellen 350 mah, en die woog +-300gram :?

Ik snap echt niet van waar al dat gewicht komt...anyway, ik zie hem zaterdag misschien in persoon...ben benieuwd of er nog wat aan gedaan kan worden..

Niels

Back