Dinsdag = LB-dag in Groningen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door DHZ, 19 jul 2016.

  1. dieselracer

    dieselracer The First Aviators

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Tschechje
    Heel leuke verslag Jan!! Ik heb er spijt van..dat ik er niet was..Zo veel moois te zien die dag..De Invader is echt gaaf!!
    Wat de hulpkreet over de FOX 35 "warme start" betrefd..lastig..maar lijkt op en brandstof problem..(Ik ga er wel van uit,dat warm de compressie ook goed is)
    Vaak is de krukass lager wat ruim..en met koude olie dicht ie nog goed af..maar warm lekt er wel vacuum /en carterdruk erlangs.Maar kan ook op en andere plek lekken,zoals cylinder voet of de deksel vam het carter..Daar zou ik het eerst naar kijken. Als je de motor van hand doordraaid,moet je duidlijk horen,dat er carterdruk vrijkomt bij het openen v.d. transfer port.
    Ik spoor eventuele ondichte pleken op met hulp van wat motore olie.Door dat in het carter te spuiten,en dan de motor kantelen,draaien..zo dat de olie op diverse pleken komt..om te kijken,of dan de "transfer puf" beter hoorbar word.Zo kan je de lekage opsporen.

    Ik heb zelf ook eindelijk weer wat werk gemaakt van mijn Ambird Sportsman met de "AMCO 3,5 Fingerbiter".Zie foto.Laten we hopen,dat hij nog dit jaar de lucht in kan..De masive gefreesde 2 delige vleugel vervangen door en opbouw type met losse ribben...is veel lichter.

    Winfried heeft ook super vakwerk geleverd.De leilijke "CROW 1" in en niew jasje gestopt...en hoe kan het anders...dan in en zwart jasje...op mijn verzoek..Groot dank je wel Winfried!! Vliegen deed ie al perfect met de goede oude Enja 09

    Laten we hopen,dat Almere in september doorgaat...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. dieselracer

    dieselracer The First Aviators

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Tschechje
    Mocht de LB dag doorgaan Bruno..zou ik ook heel graag weer erbij zijn..met 2-3 bezoekers erbij..
    Ik heb begrepen..dat het nog niet zeker was...Ik hoop stieken van wel...:koud:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ga er maar vanuit dat het doorgaat.
    Houdt het 'LB dagen 2016' bericht in de gaten.
    Als er nog iets verandert, meld ik dat daar.

    Vandaag het voor mij onwaarschijnlijke aantal van 5 trainingsvluchten gemaakt...
     
  4. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    27
     
  5. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    27
    Dank voor je reactie, dieselracer. De Fox 35 waar het hier over gaat is nog nieuw en daardoor kan ik het me haast niet voorstellen dat de problemen het gevolg zijn van op slijtage lijkende zaken. De Fox 35 schijnt de naam te hebben van een slechte starter te zijn als hij warm is. Voorlopig laat ik hem maar even afkoelen vóór een volgende vlucht maar zal zeker je aanbevelingen opvolgen. Groet, Klaas Tjassens.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Klaas, wat is de samenstelling van je FOX brandstof?
    Die zou nogal moeten afwijken van de standaard glowpeut uit de standaard Nederlandse modelbouwwinkel.
     
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.482
    Locatie:
    Hulshout België
    In de handleiding van de Fox 35 stunt motor raden ze aan om Fox superfuel te gebruiken , waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar ,
    volgens het wereldwijde web zou de samenstelling zijn ; 66% methanol 5% nitro en 29% casterolie .
    Indien men andere brandstof gebruikt moet er minstens 28% wonderolie in zitten volgens de handleiding .

    Groeten Jef
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, dat wist ik allemaal nog wel.
    Maar ik wil juist weten wat voor brandstof in deze FOX wordt gebruikt.
     
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.482
    Locatie:
    Hulshout België
    Heb ik ook geen moment aan getwijfeld Bruno ,
    Wou gewoon even meegeven wat Fox indertijd voorschreef .

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    't is toch al weer 34 jaar geleden dat ik de FOX 35 voor het laatst gebruikte....
     
  11. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    27
    Mijn brandstof bestaat uit 68% methanol, 27% wonderolie en 5% nitro, Bruno. Fox geeft in zijn gebruikshandleiding aan 29% wonderolie te gebruiken, maar op advies van PP ben ik naar 27% gegaan omdat ik altijd met "open" motoren vlieg en deze daardoor voldoende koeling krijgen.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat zou zo zijn als de koeling voornamelijk door afstraling zou gebeuren.
    Maar de meeste koeling gebeurt door de brandstof die door de motor stroomt, met name de olie neemt veel warmte mee, de motor uit.
    Daarnaast is er wel sprake van luchtkoeling, maar bij een (goed) ingebouwde motor gaat dat, door de hogere stroomsnelheid, zelf beter dan zonder goed passende cowling....
    Maar 27% zal het wel doen...
    Op de LB dag, of anders op de NK, morgen en overmorgen, gaan we even naar die motor kijken.
     
  13. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    27
    Dank voor je reactie, Bruno. Fijn dat we in Almere even naar de motor kijken (dit weekend ben ik verhinderd). Op zich vind ikzelf het starten met warme motor niet eens het grootste probleem. Het niet mooi vier-, resp. tweetakten en als gevolg daarvan de weinige power binnen die afstelling vind ik zorgelijker. Ik heb de motor begin dit jaar nieuw van PP gekocht, heb hem in totaal een uur stationair laten inlopen en hij zal nu een kleine 10 vluchten achter de vleugels hebben.
     
  14. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Er is nog iets bijzonders. Soms, tijdens het aanzwengelen, spuit er een straaltje brandstof uit de vulpijp van de tank. Het lijkt haast alsof carterdruk (geen onderdruk) dan lucht in de tank perst. NB: het gaat hier niet om een druktank - er is geen verbinding met een carter- of uitlaatdruknippel, alleen met de sproeiernaald.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.700
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Is het een uni-flow tank? Dus met een overloop die na het vullen afgesloten wordt?
    In dat geval zou het me niet verbazen. De inlaat is namelijk nog niet dicht als de zuiger al weer naar beneden gaat.
    Op snelheid is dat geen probleem, daar door de massatraagheid de lucht toch wel naar binnen blijft stromen.
    Maar als je dat heel langzaam doet, wordt de brandstof terug de tank in gedrukt.
    En dan loopt het natuurlijk uit de vulpijp die nog onder het brandstofniveau staat.
    Goed twee-viertakt schakelen is een functie van de gasstroomsnelheid in de motor, de zuig(onder)druk en de afstand van het tankmidden tot de sproeieropening.
    Warm starten staat of valt met het warm houden van de motor. Koelt een deel af door (teveel?)verse brandstof, dan is meestal de passing en daarmee de compressie weg.
    Dan moet de motor weer helemaal afkoelen.
    Het kan dus ook een kwestie zijn van nog niet voldoende ingelopen zijn.
    Zoals gezegd, we gaan het bekijken.
     
  16. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    27
    Nee, het is geen uniflow-tank, Bruno, maar een gewone, zelfgemaakte "huisjestank". Ook vandaag kwam de brandstof weer (één keer overigens) tijdens het primen uit de vulopening. Dat stoort me niet overigens. Wel storend blijft het onregelmatig en vooral onvoorspelbaar lopen van de motor. Laat je hem loeien is de kist goed te vliegen. Laat je hem meer viertakten lijkt het wel een carrierkist die meer op zijn kont staat dan rechtuit vliegt. Maar we blijven proberen en anders is er inderdaad "Almere" nog.
     
  17. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    13 september 2016

    Met ruim 30 graden en windkracht 3 viel er wel wat af te dingen aan het predicaat "mooi vliegweer". Omdat het ook al de dertiende dag van de maand was had ik eigenlijk niet zoveel zin maar Klaas lokte mij met de "Junior Monitor" die hij voor mij met Oracover had bekleed en wilde overhandigen.

    Wij spraken af dat wij het rustig aan zouden doen: Klaas zou alleen verder werken aan de afstelling van zijn Fox 35 en ik zou mijn herstelwerk van de vorige week uitproberen.

    Hoewel op de koude start van de Fox motor niets op te merken valt (meestal loop hij met één enkele zwiep van de prop) lukt het nog steeds niet om de legendarische variërende motorloop tot stand te brengen. Wij proberen nu met heel kleine stapjes de ideale naaldinstelling te vinden.

    Een looping maken met mijn oude Record Trainer was vroeger niet zo moeilijk maar vanmiddag mislukten er twee van de drie. Onze enige foto van deze middag is dan ook door Klaas gemaakt en laat mij aan het werk zien met een krom onderstel.

    Helaas zitten er ook ALWEER scheurtjes in de romp en ook de contrazuiger van de Webra zit weer behoorlijk vast.
    Mijn nieuwe Record Trainer bracht ook geen vreugde want kon niet met de wind overweg, ondanks een andere motor die heel aardig loopt. Zo danste deze oude man minuten lang heen en weer over het veld om de lijnen maar een beetje strak te houden terwijl de grote lichtgewicht wielen hevig trilden. Als ik geen zijtrek in de motorbevestiging had aangebracht dan was het allemaal erger geweest..
    Toen ik aan het einde van deze bloedhete middag naar huis ging moest ik denken aan de credo van gemotoriseerd Amerika: "there's just no substitute for cubic inches". Misschien begint het lijnbesturingsleven pas bij 2.5 cc.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Echt niet!!!! Lijnbesturing begint bij 0.25cc! Dit is een echt bruikbare mini Olly. Maar echt vliegbare (en betaalbare) lijnbesturing begint heel zeker vanaf 1.5cc.
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Beste Jo, mag jij met een Olly in de woonkamer vliegen??:koud:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Nen, ik mag zelfs niet met mijn dieselspullen in huis komen. Alles komt en gaat via de kelder en daar blijft het ook...
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2016

Deel Deze Pagina