Diodes en weerstanden in een accupack

Ik lees hier niets over het toepassen van de 1N4001 diode in combinatie met een laagohmige weerstand (5-15 Ohm).
Deze combinatie soldeer je per cel in je accupack met de bedoeling de cellen altijd tot hetzelfde niveau (0,7 V) automatisch te ontladen.
Vaak wordt een accupack minder als gevolg van 1 of meer "rotte" cellen. Dit wordt zo dus voorkomen.
Heeft niemand hier ervaring mee?

Groeten, Aad
 
Yep, maar dat soldeer je niet vast, daar zijn zgn. ontlaadtrays voor waar het ontlaadproces pas gestart wordt wanneer het nodig is.

Probleem is dat NiMha tot 0.9v max ontladen mag worden en is die 0.6v te laag. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat wel mee valt als je hem direct na het ontladen weer gaat laden.
 
Roelof

Ik heb mijn informatie van de volgende site:
www.wildflyer.de.
Als ik dat verhaal zo lees vind ik het allemaal wel logisch klinken en ik ben zeker van plan het bij mijn te bouwen accupacks te gaan gebruiken (7xKAN1200mAh).

Groeten, Aad
 
Het verhaal van deze persoon is zeer interessant. Het is allemaal zijn ervaring dus kan ik het moeilijk tegenspreken, hij heeft tenslotte gezien en gemerkt (gemeten) dat het werkt. Toch gaat hij hier en daar van verkeerde veronderstellingen uit. Hij heeft het over kristallen die zich in de accu vormen en de oorzaak zouden zijn van het "geheugen effect". Helaas voor die man vindt er in de NiMh accu's geen enkele kristalvorming plaats, dat is iets wat bij NiCad's gebeurt.
Wat hij ook deed is het bewaren van de accu bij -20°C en dan zo uit de diepvries de accu gaan laden! Hij was er al snel achter dat dit niet het gewenste resultaat had. Dat kon ik hem ook direct wel vertellen, het is gewoon ronduit slecht voor die accu's.
Het is logies dat je er voor moet zorgen dat alle cellen in een pakket zo veel als maar mogelijk is aan elkaar gelijk zijn. Als je 100% (nou ja 99% dan) zeker wilt zijn kan je een accu kopen die gemaakt is met gematchte cellen. Die cellen zijn bij elkaar gezocht wat eigenschappen betreft. Als je die accu netjes laad zullen die cellen niet zo snel ongelijk worden en dus problemen gaan geven.

Mijn gedachte is dat de oorzaak veel meer te zoeken is in de moderne laders. De meeste van die computerladers zijn vol automatisch of op z'n minst half automatisch. Bij de volautomaten hang je de accu aan de lader, drukt op start en als de accu vol is hoor je een pieptoon. Het aantal cellen, de laadstroom en het afslagpunt wordt allemaal door de lader zelf bepaald. Bij de half automaten moet je meestal alleen de, maximale, laadstroom instellen, de rest gaat automatisch.
Het grootste probleem zit hem volgens mij in het "herkennen" van het aantal cellen. Een accu kan wel eens een beetje ver ontladen zijn, of er kan een zwakke cel in zitten (dat kan wel eens gebeuren :oops: ). De lader kan dan wel eens "denken" dat de accu één of twee cellen minder heeft dan in werkelijkheid waar is.
Ook wanneer er een nog vrij volle accu wordt aangesloten kan het wel eens fout gaan. De lader kan dan "denken" dat de accu een cel meer heeft dan in werkelijkheid waar is.
Het zal duidelijk zijn dat de accu dan niet goed geladen wordt. Als dat zo door blijft gaan kunnen de kleine verschillen tussen de cellen steeds groter worden en de door deze man geconstateerde problemen geven. De cellen die het zwakst zijn zullen het eerst vol zijn en dus warm of zelfs heet kunnen worden. Hetzelfde geldt bij het ontladen. Hierdoor zullen de verschillen steeds sneller steeds groter worden.
Als je er nu voor gaat zorgen dat alle cellen weer netjes gelijk zijn voordat je de accu weer gaat laden zal de lader de juiste instellingen kunnen maken. Hierdoor zullen alle cellen evenveel lading op kunnen nemen en natuurlijk ook af kunnen geven. De totale capaciteid zal groter worden en doordat alle cellen netjes gelijk zijn zal de accuspanning ook iets hoger kunnen zijn en langer op dat gelijke niveau blijven.

Volgens mij kan je een hoop problemen voorkomen door veel simpelere laders te gebruiken. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat jij zelf ook secuur werkt. Let op dat je altijd het juiste aantal cellen en de juiste laadstroom insteld. Als er dan iets niet klopt met de accu merk je dat snel. De accu komt niet vol of wordt al snel warm of iets soortgelijks.
Ik heb een paar simpele computer laders. Het aantal cellen en de laadstroom moet ik met de hand instellen. Problemen zoals deze man aanhaalt heb ik tot nu toe nog niet gehad. Ook mijn al ruim 5 jaar oude NiMH cellen voor m'n digitale camera halen nog steeds ruim 95% van de normale capaciteid. Deze accu is echt heel veel gebruikt. Tijdens het laden of ontladen wordt niet één cel heter dan de andere. Ook de spannings verschillen zijn nauwelijks meetbaar. Ik heb echter nooit een diode en een weerstand over de cellen gesoldeerd om dit te berijken. Gewoon goed laden en opletten bij wat je doet heeft hetzelfde resultaat. Mijn 1050mAh KAN cellen heb ik nog maar vrij kort en niet echt veel gebruikt. Daar kan ik dus nog niets over zeggen. Het model waar ze voor bedoeld waren is kapot en ik weet niet of ik hem nog wel repareer. Ik ben wel bezig met een kistje waar ik accu's in wil gaan gebruiken.
Ik zal dit verhaal zeker in m'n achterhoofd houden maar ik denk dat ik vergelijkbare resultaten kan berijken zonder die diodes en weerstanden.
 
Zoals ik al zei zijn er van die ontlaad trays welke vooral in de autosport wordt gebruikt:

http://www.schumacher.clara.net/equaliser.htm

Omdat we met de cellen side-by-side werken heb je vrij toegang tot de contactpunten:

afb6694.jpg


afb6695.jpg


Maar gezien alle verhalen over de 0.9v grens van NiMHA vraag ik mij af als deze man wel goed zit met zijn 0.6v ontlading.
 
mijn lader geeft dan zelf zijn cellen aan maar merkt bij het laden altijd ook al zijn de cellen leeg dat het er zeven moeten zijn,

wel in het begin als me accus egt leeg zijn ziet die het aan voor 6 maar na het optrekken van de spanning begint die pas met het optrekken van de capiciteit
 
Maar gezien alle verhalen over de 0.9v grens van NiMHA vraag ik mij af als deze man wel goed zit met zijn 0.6v ontlading.

Dit komt van de site http://www.schumacher.clara.net/equaliser.htm

Circuit Description
What happens is a resistor and diode have been placed across each cell. The cell will discharge until about 0.6v at which point the diode will stop the discharge process.


Ook tot 0,6 V ontlading.

Ik concludeer dat we toch op dezelfde manier bezig zijn, maar omdat ik het accupack in een krimpkous stop, lijkt het mij handiger om het toch te solderen.

Groeten, Aad
 
...en hoe denk je dan die accu ooit te kunnen laden alsover iedere cel die weerstand met diode gesoldeerd is?

Hans Delemarre
 
Gewoon laden.

Ik gebruik 15 ohms weerstanden. Er wordt dus 40 mAh continu extra verbruikt, maar met cellen van 1200 mAh duurt dat dus 30 uur.
Normaal kun je met een volle akkulading ongeveer 12-20 minuten vliegen.
Het is trouwens de hele truc dat de cellen weer worden ontladen, maar wel alle cellen evenveel.

Lees het hele verhaal er anders nog even op na: http://www.wildflyer.de


PS Leuke site: www.delemarre.ciscon.nl

Groeten, Aad
 
Lees ook eens een (populair-)wetenschappelijk verhaal op de site van de meest vooraanstaande fabrikant voor accu's, die in de modelbouw worden toegepast:
http://www.sanyo.com/batteries/consumer.cfm
Tamelijk onderaan 'literature' aanklikken, vervolgens onder 'twicell' de tekst aanklikken. In hfst. 2.5 wordt opgegeven, dat een geheugeneffect ook bij NiMH-accu's aanwezig is en dat dit onmiddellijk verdwijnt als de cellen een keer tot 1 Volt per cel worden ontladen. Sanyo noemt dit overigens al diep-ontladen.
Elke keer ontladen en zelfs al tijdens het gebruik nodeloos-extra ontladen is dus beslist nergens voor nodig. Integendeel, dit kost alleen maar levensduur. Accu's gaan tenslotte altijd maar een x aantal ontladingen en ladingen mee.

Het ontladen en vlak voor een wedstrijd volpompen van de accu, zoals auto- en speedboot-jongens doen, is uitsluitend op topprestaties gericht. Ze weten echter zelf ook wel, dat dit een ernstige mishandeling van de accu's is en dat de levensduur daarmee ernstig wordt ingekort. Voor het ontladen wordt dan bijv. zo'n ontlaadtray gebruikt.
 
Conclusie? Wel of niet doen??

(Ik kan ook 1 van de accu's met dioden en weerstanden behandelen en de praktijk afwachten).

Groeten, Aad
 
Back
Top