Diorama KNRM / Kustwacht

Discussie in 'Diorama's' gestart door Rickkk, 8 apr 2023.

  1. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Sinds een paar weken ben ik bezig met een diorama met als thema de KNRM.
    Het diorama betreft een stukje kust en natuurlijk de zee. Het scenario is een omgeslagen werkschip (na aanvaring) met natuurlijk de bemanning en rommel in het water. Voor het vaartuig de romp van een Fairplay 3 uit een Revell bouwdoos gebruikt.

    Het is me eerste diorama, maar met de hulp van vele tutorials en youtube ben ik tot nu toe zeer tevreden.

    De basis is een plaat mdf van 50x50 cm
    Daarop een stuk hardschuim om de basis van het strand vorm te geven. Vervolgens dit afgevlakt en met zand en 2 kleuren van de AK-diorama series (dry ground En beach sand) kleur gegeven.

    In het diorama komen 2 KNRM vaartuigen, 2 Kusthulpverleningsvoertuigen en een Kustwacht helikopter. Deze laatste komt dan in de lucht te hangen gemonteerd aan de stolp die over het diorama heen komt.
    De helikopter is een AW139 ipv een AW 189 dus deze komt helaas niet helemaal overeen. Maar met de juiste kleurstelling lijkt die er een heel eind op. De bemanning komt van een set van de Westland Lynx helikopter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 apr 2023
  2. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Het water gedeelte wilde ik aanvankelijk met epoxy gaan doen. Maar dit pakte niet helemaal uit zoals ik wilde, dus dit is nu een mooie basis laag geworden voor het geheel. De vormgeving van de golven en de rest van het water is gedaan met gewone aluminium folie. Het is makkelijk te verwerken en te kreukelen zodat het net echte golven en rimpels lijken.
    De laagjes folie aan elkaar gezet met gewone lijm en daarna het totale water gedeelte nog een keer ingepakt met een groot stuk folie. Hierdoor zijn de meeste naden weg en ziet het er een stuk strakker uit.

    Het geheel is daarna 2 keer in een dikke laag modelleer pasta gezet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy vindt dit leuk.
  3. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Laatst bewerkt: 9 apr 2023
    ozy, Exzeiler en Ruud Pont vinden dit leuk.
  4. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Laatst bewerkt: 12 apr 2023
    EUSIV, ozy, Ruud Pont en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    De 2 voertuigen inclusief de wal bemanning zijn inmiddels op het strand geplaatst. Om dit een beetje levendig te houden staan ze niet allemaal bij elkaar op een 3 man na dan. Eén redder is nog bezig met het bergen van wat wrakhout.

    Ook het eerste kleine vaartuig (de fint) zit vast op het diorama. Aansluitend deze rondom weer aangevuld met de "Water Foam".

     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2023
  6. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat ontzettend mooi. Ik vind het water erg realistisch zo. :wave
     
    vGenLheftruck_Maarten en Rickkk vinden dit leuk.
  7. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Jemig, dat ik dit prachtige diorama nu pas ontdek mag een schande genoemd worden.
    Zou je eens nader kunnen uitleggen hoe je dat water zo mooi hebt gekregen?
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  9. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Wauw, dat water!
    Jammer dat je van dat proces niet meer tussenstap foto's hebt geplaatst, ik denk dat menig bouwer hier erg jaloers is op je water techniek
     

Deel Deze Pagina