Diorama?

Discussie in 'Diorama's' gestart door Bora, 4 okt 2005.

  1. Bora

    Bora Guest

    Ik vraag me eigenlijk af hoe je zo een diorama maakt.

    Ik heb vele rally autotjes, dat zou wel tof zijn om zoiets te maken.

    Ik weet alleen niet hoe ik er moet aan beginnen
     
  2. steven.

    steven. Guest

    Hallo, het is steeds een leuke uitdaging om een diorama te maken, er zullen wel heel wat meer mensen zijn met een betere uitleg, maar ik zag dat er nog niemand heeft gereageert, dus wou ik je even op weg helpen. :wink:

    Je begint meestal met een schetsje te maken over wat je in gedachten hebt, bv met rallyautootjes kan je mischien een parcours maken ofzo...
    Wanneer het allemaal in je hoofd zit, zaag je best eerst een bodemplaat op de juiste afmetingen of vormen, deze plaat kan je maken uit triplex, multiplex, MDF, spaanplaat,... keuze genoeg.

    Wanneer je wil werken met heuvels of bergen kan je deze aanbrengen op de plaat met gips, knauf,.. of soms éénvoudig met karton op elkaar te stapelen... Ook rivieren of meren kan je best eerst doen, je beslist eerst of je gewoon deze gaat schilderen, of je kan ook geribbeld glas in de gips inwerken, waardoor je allemaal echter gaat lijken.

    Je kan dan de gips afwerken door het te schilderen en aan te werken met zand, gras, steuken, steentjes, grasmat, stokjes uit de natuur,...
    indien je met karton hebt gewerkt kan je hierover nog krantenpapier met behangerslijm smeren.

    Je zal van anderen ook nog wel heel wat horen,
    Veel succes !
    Groeten
    Steven :p
     
  3. Probeer ook eens PUR-schuim-platen. Deze zijn makkelijk te bewerken. Ideaal voor het maken van landschappen. Kwak hier wat gips of vulmiddel (rotband) overheen en je hebt een leuke basis.

    BTW: als je basis droog is kun je hem besproeien met een plantenspuit. Nie te nat. Neem wat grove muurvulmiddel (de poedervorm) en laat deze losjes op je werkstuk vallen. Het vocht van de basis trekt in de "bolletjes" gips/vulmiddel en zie daar een zand/grond structuur. Zeker als je een beetje grof vulmiddel gebruikt geeft het een goede basis van losse aarde. Goed laten drogen voordat je de losse restafval verwijdert.

    grtz.

    Danny
     
  4. Jochemicalie

    Jochemicalie

    Lid geworden:
    25 jun 2005
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Terneuzen
    Ik heb als ondergrond ''roofmate'' gebruikt kun je mooi schuren en makkelijk bewerken met een mes.

    groeten jochem 8)
     
  5. biggebrein

    biggebrein Guest

Deel Deze Pagina