Direct Drive CP heli (T-Rex)

sietse zei:
Mhh, kan het even niet vinden in die link Ron, Lijkt me weerstand meten? of heb je een andere methode? ...
Je hebt een weerstandsmeter met buzzer nodig maar het kan ook met een lamp en accu.
Verbind de ene draad van de meter met de voor- en achterkant van de stator, zorg voor goed contact (meten). Kkortsluiting zal altijd op die hoeken optreden (randen ontscherpen, voor- en achterzijde voorzien van kunsttof of epoxy/glas/tissue laagje).
Andere draad verbinden met begin wikkeldraad, isolatielak verwijderen. Treed er nu tijdens het wikkelen een kortsluiting op dan zul je dat horen (of zien).
 
In de 'rechner' kun je bepalen wat het wikkeldiagram moet zijn voor 30 polen en 32 magneten:
http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html

Mocht de motor niet sterk genoeg zijn dan kun meerdere stators samenvoegen. Je zult moeten experimenteren. Doe een snelle proefwinding en bepaal Kv. Dan weet je hoeveel windingen erbij of eraf moeten om de gewenste Kv te krijgen.

Verdubbeling van de stator geeft een halvering van Kv en verdubbeling van Kt. Om dezelfde Kv als voorheen te krijgen, moet je aantal wikkelingen dan weer halveren.
 
Several homebuilt do-it-yourself main rotor direct drive motors.
  1. Made from a floppy disk drive motor
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=197862


  2. Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in the first message of this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future reference and subscribe to it:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
  3. A Dutch development
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=5530768#post5530768
    MOre links and ideas by 'Sietse'in this Dutch thread:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40301&highlight=
    Video
    http://media.putfile.com/DDFP-picolo-12N16P

    prntscrn1.3.jpg



  4. A second direct drive motor, from two 5.25" floppy disk drives. Polish and German text:
    http://alexrc.com/voytek_pl.html
  5. Christian Lucas' (the 'L' in 'LRK') direct drive helicopter, powered by a hydrogen fuel cell:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?postid=1030688#post1030688
  6. More do-it-yourself direct drive helicoptermotors
    http://www.powercroco.de (in German & Englisch).

    LMH3.jpg
    heli5.jpg

  7. Dieter Melber
    http://www.torquemax.de/AndereMelber.htm



    Dieter is also working on a ferrite based stator:
    http://www.powercroco.de/24N32P7210.html

    IMG_2.jpg
    IMG_1.jpg


Vriendelijke groeten ;) Ron
diy motor building tips & tricks
diy brushless motor discussion group
Drive Calculator download & discussion group
int. E fly-in & diy outrunner meet, Aug.26 2007, Nijmegen, the Netherlands
 
Yups :), bedankt voor het alweer goed uitgebreide antwoord Ron!
Heel Veel Lezen!
En het is zeker ook aan te raden om met een simpel cd-rommetje te beginnen. Allemaal lekker kleinschalig en makkelijk te wikkelen. Je hebt in no-time een nieuwe wikkeling erop. Handig om de "beginnersfouten" eruit te halen. (niet dat ik die niet meer maak ;) ).
 
nooit geweten dat dd heli motoren zoveel gemaakt werden, helaas is het ''pionier'' idee er wel af dan :|
waarom krijg ik nu ineens enorm veel zin mijn aerhawk direct drive te maken 8O of is een kleine motor met overbrenging toch efficienter?
 
Ik denk niet dat er veel modelbouwers wereldwijd zijn die dit doen, er valt nog genoeg te pionieren. Kijk maar eens naar Dieter Melber en zijn stator gezaagd/geslepen uit ferriet. Kijk ook eens naar de tanden, ze hebben twee verschillende vormen.
 
Ik zal kijken wat ik wanneer af krijg. Op RCgroups post ik wel weer af en toe een verhaaltje als er echt vorderingen zijn. Lijkt me leuk als er idd een meeting is ofzo, maarja, meestal vrij ver weg en je moet maar net toevallig tijd hebben... Ik werk nu 6 dagen in de week, dus dat schiet niet echt op..
 
In deel 2 staat weer dat skin effect. Is niet juist, 'wij' hebben daar geen last van. Het idee lijkt onuitroeibaar te zijn. De schrijver, Brian Mulder (Zuid Afrika) is gebruiker 'Mr.diy' op www.rcgroups.com

En het verschil tussen 'star' en 'delta' is wel meer dan 'slightly' bij eenzelfde aantal windingen. Het is wel zo dat door het aantal windingen aan te passen, je zowel met star als delta dezelfde motor kunt krijgen, zowel qua toeren, koppel als vermogen.
 
En het verschil tussen 'star' en 'delta' is wel meer dan 'slightly' bij eenzelfde aantal windingen. Het is wel zo dat door het aantal windingen aan te passen, je zowel met star als delta dezelfde motor kunt krijgen, zowel qua toeren, koppel als vermogen.

Op powercroco staat dat mooi uitgelegd:

met de omrekenmodule kan je erg makkelijk al zien wat het effect van de 2 soorten is.
http://www.powercroco.de/sterndreieckrechner.html

ik dacht dat er ook nog ergens iets van een test stond. Bleek dat het niet veel scheelde, maar dat de ster schakeling op lange duur iets koeler bleef dacht ik.
Naar mijn idee kan dat idd wel kloppen. Als je het over "dezelfde" motor hebt, heb je met ster veel minder wikkelingen nodig. Daardoor kan je flink dikker draad gebruiken (en het is ook korter draad). Daardoor heb je (lijkt mij) veel minder verlies in je draden en kan hij meer amps aan.

Ook een mooie is de drahtrechner:
http://www.powercroco.de/drahtrechner.html
Ik heb laatst een fietsbel opnieuw gewikkeld. Zaten 4 paralelle wikkelingen op met 0.2mm draad. 7 wikkelingen. Zat erg slordig en 1 was gebroken. Alles eraf. FF berekend en het kwam neer op 0.13 mm² in totaal voor de 4 draden. Dat is hetzelfde oppervlak als 1 0.4mm draad. FF testen, en ja, hoor. ruimte zat over. Nu heb ik er precies 0.5 mm draad op gekregen (ook 7 wikkelingen). Trekt als een kweeniewat en word ( integenstelling tot daarvoor) NIET meer warm met continu vol gas!
 
misschien is het slim dat ik eerst oefen op mijn fietsbel, en er dan gelijk voordeel mee behaal door te doen wat sietse heeft gedaan :D
hoe kom ik alleen aan 0.5mm wikkeldraad? en is het mogelijk om door te herwikkelen de fietsbel een hoger KV te geven, zodat misschien wel een 5*5 prop erop kan? of is dat wat overdreven :wink:
 
sietse zei:
... Naar mijn idee kan dat idd wel kloppen. Als je het over "dezelfde" motor hebt, heb je met ster veel minder wikkelingen nodig....
Sietse, het is vrijwel lood om oud ijzer. Het maximaal vermogen wordt bepaald door oppervlak en massa van de motor, de wikkelingen hebben daar geen invloed, zij bepalen het karakter van de motor , toeren versus koppel.
 
Heb je wel gelijk in Ron, maar toch lijkt me dat het wel verschil uitmaakt of je ruim 10 amp door een 0.2 of een 0.5 mm draadje ragt... Het maximale vermogen ligt idd aan de hoeveelheid warmte die hij weg kan werken. Harold zei dat laatst dacht ik nog: 3Watt per gram max dacht ik. De hoeveelheid power die je eruit krijgt kan dus niet echt hoger idd, maar volgens mij dus wel de efficientie van de motor, dus dattie gewoon minder verbruikt bij hetzelfde vermogen. Is dat niet een idee?

Oscar, Je kan de fietsbel idd herwikkelen naar een ander KV. ik had een nieuwe gekocht van 1100KV, maar had al 1 van 1450KV. allebei afgewikkeld. was de 1e 8 wikkelingen en de 2e 7. Nu dus allebij 7 :D. Op 6 of 5 wikkelingen draaid ie als het goed is nog wat harder idd. Maar dan kan je op het gegeven moment beter ook de magneetjes per 2 plaatsen, dus dat je 6 ipv 12 magneetpolen heb (dacht ik, toch Ron? :) )
 
uuh, ben ik nou zo stom bezig en zie ik het echt ff niet meer?

HPIM2199.JPG

Schema: AaAabBbBCcCcaAaABbBbcCcC
Heb nu gewikkeld volgens de tips van Ralph, alleen komt het aantal wikkelingen "raar" uit. Iemand een tip wat ik over het hoofd zie hiero?

Bij de 2e 4 tandjes trok ik trouwens blijkbaar iets te hard, hoppa, draad kapot. Nou ja, gelukkig heb ik 30 meter gekocht.... Moet lukken...


Zo zou het moeten (voorbeeldwikkeling):
naamloos%7E0.JPG


Wat op mijn foto links gewikkeld is, is dus het bovenste deel van de oranje draad
 
Hey,

Zo op het oog lijkt je "gewoon" goed te gaan, ik zie niets anders dan het voorbeeld! Hoe bedoel je dat je raar uitkomt? Je kan nu toch doorwikkelen met de 3de (7de) "oranje tand"?

Gr.A.
 
Back
Top