Direct Drive CP heli (T-Rex)

Daar ben je iets te snel geweest: bij verdubbeling van toerental (of snelheid bij beweging in rechte lijn) is acht keer zo veel vermogen nodig. vermogen = koppel * draaisnelheid, het benodigde vermogen loopt op met derde macht van toerental (snelheid).

Bij gelijkblijvende spanning houdt dit in dat de stroom ook op wil lopen met de derde macht van het toerental. En stroom loopt op met kwadraat van spanning.

RPM in hover: 3S=1650, 4S=1900
Watt in hover: 3S=230, 4S=270

lineair:
RPM verhoging is 1900/1650=1.1515
aantal watt benodigd voor 1900rpm t.o.v 1650= 230*1.1515= 265 watt.

Roncurve:
1.1515^3 = 1.527
1.527*230= 351 watt

Watt doe ik verkeerd? Lijkt hier dat het lineair is?
 
Mijn verhaal gaat er van uit dat toerental rechtevenredig oploopt met spanning volgens toerental = Kv x spanning. Dat is hier niet (nooit) het geval, o.a. door inwendige weerstand van accu's.
 
Hoi Sietse,

Ik was dit draadje vol interesse al aan het volgen, mooi dat je weer begonnen bent:)

Gr,

Mario
 
Thnx mario,
ja, het is toch een idee wat altijd blijft kriebelen.
Maar gaat de goede kant op!
Denk dat ik nu even rhino 4S1750mah ga kopen en dan 2P. dat moet heerlijk vliegen denk ik. dan nog de koeling wat beter en misschien nog de bel wat bijwerken.

Het werkt in ieder geval al wel :D. ff op zoek wat andere in de 500 klasse eigenlijk verbruiken, kan ik het tenminste vergelijken!

Mja Ron, ik ga gewoon weer niet rekenen, gewoon maar testen, voelen en vliegen! haha.
Zo vind ik ontwerpen trouwens zowieso het leukste. Vaak zie je gewoon hoe dik of sterk iets moet zijn, hoef je niet voor te rekenen.
 
ja Sietse is weer begonnen...gaaf !

ben blij dat ik er niet aan begonnen ben...als Sietse al zolang erover doet ^^ ;)
 
ja Sietse is weer begonnen...gaaf !

ben blij dat ik er niet aan begonnen ben...als Sietse al zolang erover doet ^^ ;)

Misschien ALS jij er ook aan was begonnen, waren we nu veel verder! haha ;)

Heb nu een 5S5000 verkleind naar 4S5000, behoorlijk zware accu voor dit type heli, maar ik zit nu totaal weer op 1.7kg ongeveer. Net zoveel als de Alu SE versie met lichtere accu's. Eens kijken hoelang hij daarop wil vliegen! En met lichte accu's was hij al stabiel, dus hiermee moet het helemaal wel tegen wat wind kunnen (al ga ik nu gewoon lekker windsurfen, dit is net teveel :D )
 
Back
Top