Direct Drive CP heli (T-Rex)

Gisteravond gevlogen. Het was ff wennen, maar sjips hé, wat vliegt dat mooi! Ik heb hem nog gewoon als een soort fixed pitch ingesteld. Vliegt heerlijk. Het enige dat je hoort is de herrie van die staartmotor en af en toe een beetje geflap van de bladen. Tis wel eng in het begin. Bij een normale helie hoor je die motor echt flink toeren maken, iets meer en hij stijgt op. Deze kondigt dat dus niet echt aan :D,

Video:
http://media.putfile.com/DDCP-heli-First-Flight

en nog een plaatje van de bel met 26x 6x4x2 magnets. Die passen perfect met 1,5mm balsa tussenstukjes.
HPIM1522.JPG

dappere cameraman :D
zonde dat die staart zoveel herrie maakt, anders is het al helemaal stil en mooi :o

yeps, erg dappere cameraman :D, Heel erg bedankt nog Kees, ook voor de vliegruimte!!

Staart moet ik idd wat aan doen, wat een herrie zeg. Viel me eerst bij m'n FPtje niet eens zo op....

Oh wat gaaf! sloop even een staart uit een Trex! Wat maakt dat ding trouwens een eng brom geluid? Lijkt bijna wel buitnaards. :D

Heb je al gemeten hoeveel ampere die maakt in hover?

Je gaat je wel afvragen waarom er nog geen heli fabrikanten zijn met een motor als dit. Ik bedoel, die schijf zit er toch al, das normaalgezien et grote tandwiel. Als je et nog beter bekijkt, bespaard zon motor zelfs ruimte.

Wat weegt zon flippo motor nou vergeleken met wat er normaalgesproken in moet (gears + motor)?

uuh, mijn motor weegt zo'n 100 gram! das erg zwaar, maar het metaal van de bell was nogal dik. Heb er aardig wat uitgedremeld, maar lichterdeed ik maar niet. Komt bij de volgende wel. Oh ja, ik heb ook de originele statordrager gebruikt en. Die is van massief metaal.... het gewicht is ook incl. lagers en as... (alsof die paar gram nog boeit dan :D)
Een gewone motor van een picolo weegt dacht ik iets van 50 gram. kweenie wat hier op hoort te zitten eigenlijk.

Tis trouwens geen Flippo motor ;), ook geen floppy motor, maar een videorecorder motor :D.

Heb net ff gemeten met mijn zelfbouwshunt.. Hij schijnt zo'n 5 amp te trekken bij lift-off...
Ik vlieg met 3S1300mah. Dus dan zou ik dus een kwartier moeten kunnen vliegen? Heb het de vorige keer niet getimed, maar het duurde best lekker lang eerlijk gezegd. Zal de volgende keer eens timen.

Op het filmpje was ie na het filmpje leeg, maar dat kwam dus ook, omdat ik daarvoor al een tijdje had zitten klooien in de gymzaal.

Allemachtig, 100 gram, das wel erg heavy. Mischien dat je eens op een draaibankje een schaaltje kunt uitfrezen van aluminium. :P Desnoods bij een bedrijf zoiets laten maken. En tsja, aan de stator doe je weinig denk ik. Zoiets laten maken kost een vermogen vanwege de complexiteit.

Een flippo is rond en plat. :P Dus vandaar.

En 5 amp is absurd zuinig. :D Dan kun je je hogere motorgewicht weer winnen met minder lipo gewicht. Als je rekend op een kleine 10 minuten aardig vliegen kom je dan schijnbaar met 900mAh packjes ook al toe.

Het leek trouwens ook wel n beetje of die grote diskmotor best een stootje nodig heeft om uit zn magneet lock te komen. Mischien iets om rekening mee te houden bij de regelaar. :P

Het leek trouwens ook wel n beetje of die grote diskmotor best een stootje nodig heeft om uit zn magneet lock te komen. Mischien iets om rekening mee te houden bij de regelaar
nou, dat verbaasde me dus. Dat Gogging ofzo, wat jij bedoelt, heeft ie echt helemaal niet. als je gas uit doet, dan blijft ie ook mooi lang ronddraaien. Hij start ook heeeeel soepel :D.

Mischien dat je eens op een draaibankje een schaaltje kunt uitfrezen van aluminium
Dat werkt dus niet. Als ik het goed heb, MOET die bel van staal zijn. Dat is het beste om de magneetflux te geleiden. (dacht ik).
Op een draaibankje een wat dunnere bel maken zou zeker wel een goede oplossing zijn trouwens.

en oh ja, om nou nieuwe accu's te gaan kopen om MINDER lang te gaan vliegen?

sietse zei:
Het leek trouwens ook wel n beetje of die grote diskmotor best een stootje nodig heeft om uit zn magneet lock te komen. Mischien iets om rekening mee te houden bij de regelaar
nou, dat verbaasde me dus. Dat Gogging ofzo, wat jij bedoelt, heeft ie echt helemaal niet. als je gas uit doet, dan blijft ie ook mooi lang ronddraaien. Hij start ook heeeeel soepel :D.
Heet cogging :wink:
cogging hangt af van je magneetsterkte, en van de hoeveelheid polen en stators, maar zegt weinig over de power, bij een CDrom heb je soms heel veel cogging en bij een LRK minder, terwijl ie krachtiger is. (als ik het goed heb)
Deze motor heeft veel polen en veel stators maar sterke magneten, maar heeft dus nog steeds weinig cogging vanwege de verhouding tussen de polen en stators.

Ik had op vrijdag trouwens ook nog ff een picolo geknutseld, omdat het originele framepje een beetje krap was :D. Had nog een zelfgebouwde motor liggen die ik eigenlijk voor een grote prop wilde gebruiken.
het is een 15N16P 25 windingen 0.5 draad delta. Deze heeft erg veel ruimte tussen de magneten en heeft giga last van cogging... Ik kan hem amper met de hand draaien! (toch ingebouwd natuurlijk :)). Hij heeft zelfs al ff gevlogen en hij vloog echt al veel te snel. Op kwart gas ofzo :D. alleen door dat cogging knalde de bell weer eens los. Ik heb hem ook al ff aan Ralph gevraagt, dus ben benieuwd wat hij erover te zeggen heeft :)

HPIM1516.JPG

HPIM1520.JPG

sietse zei:
... Dat Gogging ofzo, wat jij bedoelt, heeft ie echt helemaal niet. als je gas uit doet, dan blijft ie ook mooi lang ronddraaien. Hij start ook heeeeel soepel :D...
Cogging, met een 'C' Freak. 24statorpolen, 26 magneetpolen dus zeer weining cogging. Uitleg over cogging, onder andere met bijdrage van mij:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=414494

sietse zei:
... Als ik het goed heb, MOET die bel van staal zijn. Dat is het beste om de magneetflux te geleiden. (dacht ik). ...
Correct. Niet van hout, koper, aluminium, glas, epoxy, plastic, carbon of roest vast staal maar van ijzer. Tom Cimato (www.maxcim.com) over geschikte ijzersoorten:
http://groups.yahoo.com/group/lrk-torquemax/message/9328

Ey, Thnx Ron. Je bent weer duidelijk :D.

Had ook alweer een antwoord van Ralph. Hij heeft nu trouwens mijn heli op zijn site gezet! Wat een eer :banana: .
http://www.powerditto.de/24N26Pmicroheli2.html

For magnetic devices you generally want to choose a low carbon steel with minimal alloying
Duidelijk.
1 vraagje nog daar over. Is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen een ring van staal te gebruiken en dan een carbon/hout/watdanook bell?

over cogging:
15N16P causes strong vibrations by itselfs-
AaAaA BbBbB CcCcC gives a very asymmetric pulling vector.
its not worth to try something in this configuration.
the symmetric variation of this scheme cames with 30N32P.
better use 18slot or 24 slots.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=522526&page=2#post5539865

Nou, regel een metale ringetje, en maak de rest van mooi aluminium. :P Lekker licht, en lekker zuinig. Stom eigenlijk dat de grote fabrikanten hier nog niet mee bezig zijn? Ik heb zo et idee dat een T-rexje ofzo hier eigenlijk best wel mee kan vliegen. Er werdt al gezegd dattie met een motor als dit geen RPM verliest bij pitch veranderingen op de rotor, dus dan kun je volgens mij NOG idioter vliegen. :lol:

Hele mooie ontwikkeling, dit. Zou je hier een octrooi op kunnen aanvragen? ;)

Helaas, een octrooi is niet mogelijk want er is al genoeg over gepubliceerd op internet. Bovendien, er zit geen technisch nieuw idee achter, 'gewoon' een motor met een hoog koppel bij laag toerental.

Mja, das waar. Maar wat zou de reden zijn dat je dit nog niet terug vind in alle micro heli's? Veel duurder zal et toch niet zijn?

sietse schreef:
... Is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen een ring van staal te gebruiken en dan een carbon/hout/watdanook bell? ...
Flux gaat alleen door de ring, de rest mag van wat je ook maar wilt gemaakt zijn.

Mooi, net wat ik dacht. Op die manier moet het idd wel te doen zijn om die motor 2x zo licht te maken. Ik heb nog zoeen, en daar heb ik net ff de onderdelen van gewogen.
Onbewerkt:
Stator = 23 gram (zonder koperdraad)
Bell = 53 gram (zonder gaten, zonder magneten, maar met as.)
statordrager = 14 gram

Freakazoid zei:
Mja, das waar. Maar wat zou de reden zijn dat je dit nog niet terug vind in alle micro heli's? Veel duurder zal et toch niet zijn?
Er vliegen meer vliegtuigen dan heli's, een kwestie van aantallen. Bovendien, het duurde even voor gewone buitenlopers gemeengoed werden terwijl de zelfbouwers er al drie jaar mee bezig waren. Mr. Ling (???), CEO van GWS reageerde stomverbaasd en enthousiast in een direct drive thread. Misschien????

Het zal er misschien wel van komen idd. Leek mij ook een logische stap (daarom ben ik er naar gaan kijken :D).

Als ze het groots gaan produceren, kan het in 1 keer erg goedkoop worden. Dan krijg je uiteindelijk van die 4-in-1-controllerboxjes met ingebouwde brushless regelaar waarschijnlijk.
Ik zie het al voor me: een beginner met zo'n lamav2 met 2 van die stators boven elkaar :D

ik zou best graag mijn df36 zoom kloon willen ombouwen naar direct drive.
is een videorecorder motor daar groot genoeg voor? en wat heb je nou allemaal nodig? een brushless regelaar, de losse motor uit de videorecorder, magneten en nog meer?

Back