Direct Drive CP heli (T-Rex)

Yups, kan wel, alleen vind ik het dus raar dat op de linker foto ik op de 3e tand 9 wikkelingen heb (nou ja, ik heb dus de draden geteld die er over lopen). Onder hebben ze allemaal 8 wikkelingen, maar boven op de 3e tand zie je er 9 terwijl bij die andere 2 maar 7 zitten! Dat leek me toch gek, dus voordat ik door ga met wikkelen, wil ik eerst ff weten of dat wel klopt....

Pfffffffffff, gelukkig antwoord van Ralph :D

your winding is all right.
you have two different ways to cunt:
the wires of each phase into one slot (8+8)
this is the only right way - the number of wires of each phase into a slot is the only important thing.

or (this is easier and will give you the same result) count the number of arcs on the frontside of the stator. (8)

Gewoon maar doorgaan op deze manier dus :D.

wikkelen is klaar :), ziet er best cool uit van 1 kant!
Morgenavond misschien ff solderen en testen en een fotootje
Daarna nog wachten op een mooi pakketje en dan nog een heli knutselen, moet lukken 8).

zo, dus jij hebt weer volop blaren neem ik aan :lol:
wat verwacht je nou voor een KV met deze motor? 270kv ofzo? dat zou voor 3000 headspeed moeten zorgen met een 3s lipo.

Lol :).

Ik gok idd zo rond de 270KV, maarja, dat is gewoon een kwestie van proberen....
Hij gaat trouwens wel erg zwaar worden, Gok totaal op zo'n 250 gram incl statordrager en kogellagers, bel en magneten. Volgens mij gaat deze motor beter worden voor wat sterkers... Misschien een eco-8 ofzo :)

In het geval van een direct drive wordt het koppel misschien een probleem. 1800 omw/min. is al veel erg veel voor een eco. Je kan er altijd weer een vertraging tussen zetten, maar ja dat wilde we eigenlijk niet hé.

Koppel?
Het toerental bedoel je zeker?
misschien zal ik dan idd opnieuw moeten wikkelen, minder windingen, dikker draad.
Of misschien deze parts nog wat af laten draaien en opnieuw wikkelen met 1 stator minder. Moet krachtig genoeg zijn denk ik... Maarja, waarschijnlijk komt het erop neer dat ik gewoon de T-Rex op ga bouwen en dan wel weer kijk hoe het vliegt :). Misschien als mooie T-Rex houden. Lekker stil en dan schaal misschien? Puur voor rustig rondvliegen :D.

mmh, misschien loop ik nu een beetje te ver vooruit op de feiten... :oops:
Verkoop het konijntje niet voordat het geslacht is ofzo ;)

Ik zat ook maar wat te filosoferen hoor. Wat ik bedoel is dat de motor wellicht bij bv. 2800 omw/min genoeg vermogen kan leveren voor een eco maar kan hij dat ook bij 1800 omw/min ? Een (tandwiel) overbrenging is in feite een koppel omvormer.

Dat idee klopt idd wel ja, issie efficient genoeg bij 1800 omw/min?

Er staat op powercroco al een eco-8 met een dubbele (7mm) 30 polige stator. Die van mij is 10mm dik en 24 polig. ietsje smaller (minder koppel idd), maar wel iets dikker, dus kan hij wel aardig wat power leveren denk ik zo.
Ik gok dus nu wel dat die motor ietwat overkill gaat worden op een T-Rex...

http://www.powercroco.de/ECO8dir.html

enige probleem is dat de eco 8 een 6mm as heeft, dus dan zal ik de onderdelen en de lagers moeten aanpassen.

Mhh, als je zo al die heli's doorkijkt moet het toch nog wel te doen zijn. Het word dan toch maar een iets zwaardere T-Rex misschien....

pffffffffff, zo blijf je twijvelen. gdv, is niet goed....

sietse zei:
Mhh, als je zo al die heli's doorkijkt moet het toch nog wel te doen zijn. Het word dan toch maar een iets zwaardere T-Rex misschien....

pffffffffff, zo blijf je twijvelen. gdv, is niet goed....

Ik zou niet twijfelen... Gewoon belachelijk power in die T-rex 8) , nog niemand heeft dit ooit zo getest. Vliegen doet ie zeker, en nog goed ook. Idd misschien anders vanwege een (héél klein beetje) meer gewicht. Zelf heb ik ook veel met Nicads in een T-rex gevlogen (ook iets zwaarder), echter het was een erg leuk "rob en scheur" kistje (ik bedoel niet slordig mee omgaan, echter power/gewicht verhouding).
M.a.w. GEWOON DOEN (kan bijna niet wachten :D ).

Greetz van Aldert

Okidokiedo, je hebt me weer ff overtuigt :D

Motor zit in elkaar, ik moet alleen nog ff wachten op een rechte as, wel besteld, nog niet binnen. Oh ja, ik moet ook nog koelgaten in de bel laten maken. Moet nu toch ook wel een keertje beginnen met het frame :D.

Goed nieuws :) :
50 tands tandriemwiel en verlengde riem (en nog veel teveel extra onderdelen) zijn onderweg vanuit amerika. Hopen dat ik dat pakketje snel binnen heb :)

Edit:
HPIM2201.JPG

:)

Hij is er in ieder geval op gekrompen. Ik weet niet of er ook lijm tussen zit, maar volgens mij zit het wel muurvast! Mooi stukje werk :D.

Nu van Jan gehoord dat hij hem zelfs dubbel erop heeft gekrompen. Oftewel:
de ring is verwarmt tot 50 graden en de bell zelf is onderkoeld tot -veel met vloeibaren stikstof
:D

Pakje binnen, in een week van Helidirect.com. erg snel en niet duur :). (en de enige ter wereld zo'n beetje die een 50 tands tandriemwiel heeft...).
HPIM2204.JPG

HPIM2205.JPG

Zo zit alles zo'n beetje op de as. Het busje in de tandriemwiel moet nog worden afgeslepen, dan komt alles een stukkie lager te zitten en komen het bovenste lage en de "shaft collar" op de juiste plek.
HPIM2207.JPG

FF de staart eraan voor het plaatje :). Nu nog een goed frame er omheen maken (en de motor testen :))
HPIM2206.JPG

je zou zeggen dat het nu wel de lucht in kan :wink: :lol:
maar hee, ziet er goed uit man! :worship: dat staart systeem ziet er erg mooi uit, nooit meer last van slippende pully's :sniper:

hup, opschieten met dat frame, wij willen filmpjes :yes:

frame komt eraan, ben nu aan het prutsen met 6,5 mm berken multiplex :). moet wel voor nu ff werken.

Motor voor het eerst aangesloten op een regelaar! Loopt als een zonnetje :banana: :banana: :banana:
Hij kan echt extreem langzaam en dat met een goedkope prutregelaar. Vol gas lijkt niet echt hard, maar ik moet binnenkort ff een toerentalmeter lenen, dan weet ik meer.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Nog steeds niet die toerenteller geleend... Frame is al wel ietsje verder nu.

Maarja, heb net ook een DF52 gekocht... :lol: 35cm rotordiameter en flink wat fun tot nu toe :), maarja, wel wéér iets erbij. hahaha

morgen bedrijfsuitje, zaterdag nog werken, kijken of ik zondag ff die toerenteller kan lenen.
Keep you informed!!!

Back