discharge tray

waar weet iemand een schema om zelf een discharge tray te maken voor saddle packs voor auto accu's
of ron of corrien of ??
kunnen jullie geen klein schematje maken zodat elk celletje individueel ontladen wordt tot 0.9V en dan eventueel 'het ledje' uitgaat...

ik heb op het net een gevonden voor NiCd en die slaat af op 0.7V (dmv een diode)

tankuwel :lol:
Jeroen

ik heb er (nog) niets op gevonden, er is ook geen zoekfunctie denkik op dat forum...
dus we wachten nog wat verder op ingenieuze electronica mensen (incluus m'n pa...)

@satoer, ik bedoelde wel ezonemag.com maar dan moet je eerst linksboven op "discussion" klikken om naar de forums te gaan.

my mistake.

Gezien de reactie van Dirk in het eerder genoemde draadje lijkt het geen quatsch.....De schakeling is heel simpel: een diode in serie met een stroom beperkende weerstand over iedere cel en in serie met alle cellen een stroom beperkende weerstand voor een led en een zenerdiode die het "Led dooft" punt bepaald. De verschillende waardes kan je met de wet van Ohm uitrekenen als je de specifikaties van de onderdelen kent. Het probleem is/wordt dat je eigenlijk diodes moet hebben die allemaal precies hetzelfde afknijppunt bij eenzelfde stroom hebben...en ik nog nooit gezien dat er ergens gematchte diodes worden aangeboden.

Hans Delemarre

Er is een tijd geweest in de autowereld, dat het laden van NiCd-accu's door velen tot een soort mystieke wetenschap werd verheven. Sofpulse-, hardpulse-, continu-, reflex- en formeringslading waren machtig interessante issues en velen konden uiterst deskundig over deze materie leuteren. Ook het ontladen per cel en het met gigantische stromen ontladen van de accu's behoorden tot deze 'very-hip-items'.

Het enige voordeel, dat deze hype ooit heeft gebracht is, dat fabrikanten als o.a. Corally en GM gepushte en gematchte cellen zijn gaan produceren. Als je deze matching machines ziet en hoort, wat deze met cellen doen en er aan meten om gelijksoortige bij elkaar te sorteren, laat je het wel uit het hoofd om dit zelf te gaan imiteren met zelf-geknutselde toestanden. Bij GM (tegenwoordig bij Graupner) is er zelfs een aparte werkruimte, waar alle celletjes stuk voor stuk aan een of andere toestand hangen, waarmee ze ontladen, geladen en gemeten worden.

Het ontladen van NiCd- en NiMH-cellen tot een exact gelijk spanningsniveau heeft alleen zin als je ze daarna met een eveneens gelijke laadcurve gaat opladen en dit lukt uiteraard niet zonder geavanceerde apparatuur. Het risico, dat cellen zouden ompolen als er te diep ontladen wordt, heb je met een ontlading tot 0,9 Volt per cel niet (tenzij de accu niet meer tof is), dus dit is ook geen argument om cellen apart te ontladen. Dus: gewoon het gehele pakket in z'n geheel ontladen tot zo'n 0,85 Volt per cel is een prima methode en dat doen de huidige (computer)laders dan ook allemaal braaf...

dat doet m'n lader dus niet , ik heb een reflex lader (tekin Bc112a) die een software update krijgt voor Nimh(naar het schijnt mag reflex laden wel met Nimh...al kan ik het ook laden zonder reflexladen)
ik heb wel een ontlader maar ik weet niet aan hoeveel amp die ontlaad...
dus ik zit met grote verwarring , zo'n discharge tray, of iets anders of ???

dat is het nu net , er staat niets op en alle codenummer zjn eraf gedaan (op de IC's enzo) door de maker zodat je het niet kan repareren enzo...

Corrien zei:
Op ons forum:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11301&highlight=ontlaat+tree

Vraag maar eens aan Roboscan welk typenummer de diodes en welke waarden de weerstanden hebben, die op zo'n Orion discharge tray zitten.

Of nog beter: gewoon niet aan beginnen!!

diodes met een waarde van: MSC
INU(u=het tekentje van Nano)001
weerstanden met een waarde van:
rood blauw bruin wit, en een lichaam van terquaze.
2 6 10 9 dus 260 Ohm met een tolerancie van 9%

boven het ledje zitten: een glas zekering
en een weerstand van: bruin zwart bruin grijs
1 0 10 8
deze weerstand is 100 Ohm met een tolerancie van 8 %

ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zou als je dat wilt een "macro" foto neer kunnen zetten.

Groet Robo

Diodes zijn dus gewone 1N4001-typen. Dat valt tegen, maar maakt nabouwen natuurlijk wel veel gemakkelijker.

Robo, weerstanden nog een keer bekijken en nu vanaf de andere kant beginnen. Laatste ring bruin = weerstand met een nauwkeurigheid van 1%, laatste ring rood = nauwkeurigheid van 2%.

@Cooper: ook als het een zelfbouw-geval is, zal de ontlaadspanning heus wel ergens tussen de 0,8 en 0,9 Volt per cel uitkomen. Als je direkt na het ontladen weer gaat opladen kan een iets te diepe ontlading geen schade opleveren, tenzij je vaak ontlaadt. Met NiMH-accu's zou ik dit overigens tot een minimum beperken of helemaal niet doen (ontladen tijdens het rijden en daarna opladen op de lader).
Die B112c: is die ingestuurd voor upgrade of is dit alleen maar het verhaal, dat Tekin weer zou opstarten ?

ow... tja ben nog bezig met me MTS+ opleiding...
eigenlijk hebben we alleen maar sterkstroom gehad

maar is dit een beetje na te maken>?

Groet robo

Back