Discovery 40 - Kyosho Calmato (Nu met foto´s van de Calmato)

• Topicstarter Topicstarter Leipieo
  • Startdatum Startdatum
L

Leipieo

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de wereld van modelvliegbouw. Ik ben al heel wat te weten gekomen over het vliegen met modelvliegtuigen en over de vele mogelijkheden en keuzes die je hebt voor modelvliegtuigen.
Ik ben op zoek naar een brandstof beginnersvliegtuig en ik heb op een site het vliegtuig gevonden:

Complete Set, Ideaal voor beginners!!!

-BMI Discovery 40 Almost Ready To Fly, beginners model 160cm spanwijdte met rolroeren, het model is deels inelkaar gezet, maar nog nooit gebruikt.
-Graupner X-412 6 kanaals zender
-Graupner R 700 8 kanaals ontvanger
-4 Futaba S-3003 servo's
-Met zender- en ontvangeraccu en lader
-OS max 40LA 6.5cc motor (OS max motoren zijn uiterst betrouwbaar en hebben een lange levensduur)
-Starttoebehoren, proppellor en spinner

Totaalprijs: € 350, =

En heeft iemand ervaring met het vliegtuig, Graupner en/of Futuba? Is het kwalitatief enigszins goed genoeg voor een beginner?

Alvast bedankt voor jullie reacties. :P

Leipieo

Ik vlieg al 9 jaar met Futaba en nog nooit problemen gehad.
OS motoren zijn van goede kwaliteit. Na 10 jaar gebruik zijn ze wel toe aan nieuwe lagers :D 8)

Ik heb je toegevoegd dus kan ik je helpen met adviesen geven. :wink:

Ok alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik kreeg van Andry de tip om juist geen ARTF model te kopen, aangezien ik dan bij crashes schade aan mn model heb, die ik dan waarschijnlijk niet kan fixen aangezien de bouwtekeningen niet uitgebreid genoeg zijn.

Iemand mee oneens? :evil:

Het lijkt me trouwens ook veel leuker om mn model zelf te bouwen! (net als vroeger modelletjes bouwen van plastic-kits :P )

Dus ik ben opzoek gegaan naar een Robbe Charter (jaja.. wie niet zou je zeggen). Lekker goedkoop beginnen.

Mijn vraag: is een 4 cc motortje incl. demper van O.S. Max bijvoorbeeld goed genoeg of kan ik beter een 6.5 cc kopen (met het oog op de toekomst?). Qua prijs scheelt het niet zoveel.

Tnx!

Je kan eigenlijk wel het beste een 4 cc kopen , mensen zegen dat dit lekker vliegt. Met een 6,5 cc wat ik heb :twisted: heb je eigenlijk VEEEEEL en VEEEEL te veel power , maar die gene van wie je het mail adres hebt gekregen zij dat dit handig is omdat je zelf de gas knuppel in je hand hebt . Dus je kan als je wilt kan je half gas vliegen met een 6,5 cc en alleen de volle power gebruiken als je het echt nodig hebt . :wink:

als je zelf eentje bouwt, is het wel zo dat als je hem crasht je het veel meer pijn doet, en je moet er rekening mee houden dat hij waarschijnlijk wel een keer zal crashen in je leertijd(het hoeft niet hoor als je geluk hebt :P ) en daarbij als je een artf neervliegt kun je genoeg tips van je clubgenoten krijgen hoe hem te maken en de constructie van zo'n trainer is niet zo moeilijk. Je bent trouwens ook veel sneller inde lucht met een artf, je koopt hem morgen en je vliegt een paar dagen erna al.

dus mijn bescheiden advies is een artf

Persoonlijk heb ik ook leren vliegen met een ARTF. (Een robbe eurotrainer). Heel veel fun aan beleefd. Ook enkele crashes overleeft en dat was ook vrij makkelijk te herstellen. Het model zeker laten controleren in een club.
Eigenlijk maakt het allemaal niet zo veel uit. Laat gewoon alles goed controleren en je zal er fun aan beleven.

Mijn bouwpakketje van de raptor vloog ook met 4 dagen hoor :wink: Incl keuring. Bij een arf weet je zeker dat alle schroeven met loctite danwel ca lijm zijn vastgezet, het is maar afwachten of ze daar in Taiwan ook zo secuur aan zijn.

Nou kun je een heli en een vliegtuig niet helemaal vergelijken, maar je weet hoe je vliegtuig in elkaar zit, je ziet je creatie vliegen en je weet dattie goed is.

Leipieo zei:
Ok alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik kreeg van Andry de tip om juist geen ARTF model te kopen, aangezien ik dan bij crashes schade aan mn model heb, die ik dan waarschijnlijk niet kan fixen aangezien de bouwtekeningen niet uitgebreid genoeg zijn.

Onzin imho (in my humble opinion). Met een beetje logisch verstand repareer je ook een arf (mits niet te veel schade, dat is bij een zelfbouwer ook niet te fixen) zonder problemen. En er zijn altijd ervaren bouwers op de club om je wat advies te geven... :)

Hetgene wat je in je openingspost neerzet lijkt me prima om mee te beginnen. Het charter/4cc verhaal vind ik uit de tijd, en naar mijn mening kun je prima leren vliegen met een normale rolroertrainer met b.v. een 6.5cc. Hangt natuurlijk van het toestel af. Ik ben begonnen met een Graupner Trainer 65 met een 8.5cc motor.

Ok dan! Nogmaals bedankt voor de reacties (eindelijk komen ze wat meer :D ).

Maargoed, nu is mijn twijfel wéér wat groter geworden 8O haha!

Ja DualdudE... mij leek het model uit mn 1e post ook wel prima om mee te beginnen, aangezien ik dan een complete set heb voor (naar mijn insziens) een goede prijs en het model heeft rolroeren... ook handig om daar mee te trainen.
En wat je zegt: een trainer is normaliter idd vrij easy qua bouw... en inzicht heb ik wel..... (denk ik :P). Ik zal ook zeker naar een aantal clubs gaan om daar meer info te winnen over het bouwen van modellen en om meer te leren over het vliegen zelf.

Maargoed.... *twijfel twijfel*.... de drang om een model te bouwen wordt groter.... maar die twijfel dus ook.

ARTF zie ik wel zitten... maar is er iemand die mij kan overtuigen dat het model uit mn 1e post oké is en dat de prijs voor het all-in-pakket goed is?

Wederom bedankt voor jullie volgende posts.

Greetz!

andry zei:
Een charter ARF die hebben ze tegen woordig ook . :D

Ja daar was ik al wel achter..... :google: Pwnz!

Maar je wilt daarmee zeggen dat je het niet eens bent met het feit dat ik wellicht toch voor de BMI Discovery ga? Volgens mij ben je "totally in Love" op de Charter... en je weet: Liefde maakt blind :wink:

Eerst maar even afwachten wat de eigenaar van de Discovery te melden heeft over zijn spullen. Heb hem een mailtje gestuurd met o.a. de vraag in welke staat z´n spullen zijn en of hij foto´s heeft. Ik zoek een ervaren persoon uit Drenthe die met me mee wil om de spullen te bekijken....anyone? :mrgreen:

Ik deel de mening van DualDude.

Een ARF is ook te repareren, en zoniet koop je een ander (Veel mensen hebben nog steeds meer geld dan tijd). Een totale crash komt tegenwoordig bij goede begeleiding en betrouwbare apparatuur toch veel minder voor.

Wel handig om bij je ARF dan op het materiaal te letten. Als het is gebouwd van balsa/triplex kan je probleemloos vervangend hout in elke modelbouwwinkel vinden. Is het van een exotische houtsoort gemaakt, zal je vaak de constructie wat aan moeten passen om bij reparatie balsa te kunnen gebruiken.

Dat charter/4cc verhaal is niet uit te roeien.
Maar inderdaad: een goed gebouwde charter uit een orginele bouwdoos met 4cc vliegt prima.
Meestal kom ik echter zware triplex copie-en tegen met 6.5cc (ter "compensatie" van het meergewicht) die alleen maar met een mooie boog de kliko in kunnen vliegen.

Ik geef veel les. Vrijwel alle ARF 40 toestellen vliegen goed. Vrijwel alle (2e hands) charters waren prut.

HOi

IK vlieg met een charter , en weet niet hoe dat gaat , maar binnenkort koop ik van iemand een 2de handse 4 cc os max ( ook weer een oudje ) . Mischien is dat wel handig om een ander motortje bij de hand te hebben.
Ik ga wel een beetje oftopic :offtopic:

MVG

Andry Sappe´

Harold zei:
Wel handig om bij je ARF dan op het materiaal te letten. Als het is gebouwd van balsa/triplex kan je probleemloos vervangend hout in elke modelbouwwinkel vinden. Is het van een exotische houtsoort gemaakt, zal je vaak de constructie wat aan moeten passen om bij reparatie balsa te kunnen gebruiken.

Ik geef veel les. Vrijwel alle ARF 40 toestellen vliegen goed. Vrijwel alle (2e hands) charters waren prut.

Bedankt voor je reactie!
Nou bij deze knoop ik de hak door.... euhhh :P ... hak ik de knoop door om voor een ARF model te gaan.

Is er nu nog iemand die iets kwijt kan/wil over:

-Graupner X-412 6 kanaals zender ?
-Graupner R 700 8 kanaals ontvanger ?

En nu nog afwachten of de verkoper nog eens reageert die alle spullen uit mijn eerste post aabiedt :evil:

Greetz!

NOu gefeliciteerd dat je de knoop hebt door gehakt .
Word het de charter of toch het vliegtuig van die man :?:

Leipieo zei:
maar is er iemand die mij kan overtuigen dat het model uit mn 1e post oké is ...
Ik vind een Discovery niet ideaal een Calmato vliegt gewoon beter. Een Discovery heeft een vlakke onderkant vleugel en hoewel lang een standaard trainersprofiel vind ik dit soort toestellen altijd wat te veel 'opzoomerig' en minder stabiel in de landingsaanvlucht.

andry zei:
NOu gefeliciteerd dat je de knoop hebt door gehakt .
Word het de charter of toch het vliegtuig van die man :?:

Tnx Andry, tjah dat is afwachten op informatie van die man! Ik heb hem een mail gestuurd om wat extra info en foto's te sturen, maar hij reageert niet echt snel helaas. Ik wil ook weten of de spullen zoals zender en dergelijke ook in goede staat zijn. Of het een Charter wordt of de Discovery....of een ander vliegtuig... t wordt i.i.g. een ARF.

Hans Meij zei:
Ik vind een Discovery niet ideaal een Calmato vliegt gewoon beter. Een Discovery heeft een vlakke onderkant vleugel en hoewel lang een standaard trainersprofiel vind ik dit soort toestellen altijd wat te veel 'opzoomerig' en minder stabiel in de landingsaanvlucht.

Is er niets te doen aan de vleugels zodat het aanvlieggedrag wat stabieler wordt? (behalve andere vleugels erop zetten)
En een vliegtuig leren besturen en landen die ietwat onstabiel is, is wellicht juist een goede leerweg? (ondanks mogelijke schade)

Kijk uiteindelijk kan je overal mee leren vliegen en elk toestel heeft zo zijn voor en nadelen.
Zo vind ik een Colibri waardeloos vliegen, een Discovery wat zwarig vliegen en een Charter kan zo licht zijn dat deze bij windkracht ruim drie en zeker vier alle kanten op dwarrelt.
Dit dus even extreem gezegd. 'Grosso -modo' is een Calmato op dit moment gewoon de beste trainer. Er vliegen er heel veel bij ons op de club mee en ik zie gewoon dat beginners met dit toestel het snelst vooruit gaan.

Ok dan, bedankt! Ik zal er eens wat meer over opzoeken. Zodra ik een model gekozen heb, laat ik het je weten ;)

Enige voordeel is alleen bij de Discovery dat ik alles in 1 keer kan kopen (mits het goed genoeg spul is qua zender e.d.). Mocht het model echt niet voor mij bestemd zijn qua vliegeigenschappen... dan zal ik zeker opzoek gaan naar het model dat jij aankaart.

Voor nu: afwachten...

Back