discrete cockpitsluiting?

Hoi,

bij mijn Solution zit momenteel zo'n veer-pinnetje in de neus om de kap op zijn plaats te houden. Erg elegant vind ik dit niet:
1.jpg

Die moet (en is :D ) er dus uit... Gaatje wordt weer opgevuld en bijgewerkt - romp wordt binnenkort toch herspoten.

Nu ben ik dus op zoek naar een discrete manier om die kap vast te zetten... Hoe doen jullie schaalzwevers dat?
De kap klemt een beetje, dus het moet wel stevig zijn (gewoon een verend stukje koolstof/verenstaal zal niet volstaan vrees ik)

Groetjes!
Maarten

misschien voor een pinnetje, achter een magneet.?

of hetzelfde maar dan met klitteband? Dit is wel sterker, maar kan nog wel een beetje bewegen.

Maarten,

ik weet op dit moment niet meer waar ik het plaatje gezien heb, maar je kan ook de sluiting vooraan "passief"maken. Daarmee bedoel ik pen aan canopy bevestigen en blokje met gat voor pen in de romp lijmen.
Vervolgens achter het veer-pennetje monteren, waarbij je de "haak" door een staaldraadje "aanstuurt en deze achter de "vleugelaanzet" ( ik kan niet het juiste woord vinden) uit je romp laat komen. Of onder de achterlijst, dan is het uiteinde niet zichtbaar van bovenaf.

Mocht ik het plaatje ooit weer tegenkomen, dan stuur ik je het linkje door.
( Wrl. Duitse site/forum ).

Hopelijk begrijp je mijn verhaal.

Hans

Dag Maarten,

Met een kunststof bladveertje onder je kapje kun je het onzichtbaar doen. Gewoon een bladveertje met een iets grotere lengte dan je kapje zelf. Het veertje mag aan de uiteinden van het kapje niet vastzitten. Je buigt de veertjes naar beneden, waardoor je het onder de rand van een cockpitopening kunt drukken en het zichzelf vastklemt. Voorwaarde is wel dat het kapje niet kan schuiven en dus in een lijstje of verdieping moet vallen. Anders kun je aan de onderzijde een nokje oid lijmen. Hoop dat je begrijpt wat ik probeer te schrijven :oops:

Ik ben het met hans eens een goede oplossing.
In mijn grote zwever, heb ik voor een pen (moet nog een mooi scharnier worden)
En achter een pen met en veer.
Die ik aan een stuurkabel heb gemaakt.
En bij het wiel met een hefboombje weer het aangesloten.
Dus even met de hand het klepje van het intrekbaar wiel open en ik kan erbij.
maar jij zal wel geen wiel hebben.

Je kan het ook met een kogelsnapper doen.
Dat werkt perfect voor een kleine zwever lijkt me.
Dus een kogel die je in een kom drukt zeg maar.

ik heb in de kap van mijn solution een stuk 2 mm verenstaal gelijmd, wat voor en achter ongeveer 1.5 cm uitsteekt
je lijmt dit in het midden van de kap vast, zodat de laatste 5 cm vanaf de rand "los"zit
achter schuif je het verenstaal onder de cocpituitsparing, schuif de kap naar achter. dan haak je het verenstaal voor onder de cocpituitsparing, en schuif je de kap op zijn plaats. blijft zo perfect zitten, doe ik bij al mn zwevers zo

dank allemaal voor de nuttige tips!!
ik ben even in de scrap-heap gaan snuffelen en heb aldaar een stukje vol koolstof gevonden uit mijn vliegerperiode. 3mm geloof ik... dit zal perfect voldoen volgens de techniek van Nico!
De voorkant is reeds klaar: gewoon een stukje bowden in het blokje steken waar eerst de veer-pen in zat...

Beetje bij beetje wordt mijn solution terug luchtvaardig(er); nu nog wachten op goed helling-weer!!

Groetjes,
Maarten

Back