Discus 2B 2,5 m vollGFK van Baudis

We gaan behoorlijk off-topic maar goed....
50 gr/dm2 bij een Cl van 0,6 vliegt exact even hard bij 1 of 6 m spanwijdte.
Als de efficiëntie van een vleugel van 2,5m net zo groot was als die van een vleugel van 4m wel ja....maar in dat geval zouden zwevers ook niet steeds groter worden om de prestaties te verbeteren.
Het is toch wel mijn ervaring dat dezelfde vleugelbelasting bij de helft van de spanwijdte een heel stuk minder goed vliegt. Misschien net zo hard maar dat is zeker niet altijd net zo lekker.....
 
Eh . . . wat is de 'Cl' ? :oops:

Overigens: De Discus van River1950 weegt 1.645 gram (3.300 mAh accu . . . )

Zal het filmpje nog eens bekijken . . .


jan.
 
We gaan behoorlijk off-topic maar goed....

Als de efficiëntie van een vleugel van 2,5m net zo groot was als die van een vleugel van 4m wel ja....maar in dat geval zouden zwevers ook niet steeds groter worden om de prestaties te verbeteren.
Het is toch wel mijn ervaring dat dezelfde vleugelbelasting bij de helft van de spanwijdte een heel stuk minder goed vliegt. Misschien net zo hard maar dat is zeker niet altijd net zo lekker.....
Ik denk dat die verhoogde efficiëntie zich uit in hogere daalsnelheid en slechtere glijhoek, en niet in vliegsnelheid.

Dirk.
 
Ik denk dat die verhoogde efficiëntie zich uit in hogere daalsnelheid en slechtere glijhoek, en niet in vliegsnelheid.

Dirk.

Dit soort zwevers (2.5m en 47gr/dm) renderen enkel op hellingen waar het behoorlijk waait.
Gezien hun smalle koordes (dus laag reynolds getal) is er slechts draagkracht op een gedeelte van de vleugel.
Daarom hebben zij ook de nijging af te glijden in de korte bochten.
Dus, materiaal voor geoefende piloten.

Aurectar
 
Over het gebruikte profiel (Selig 2031) . . .

S 3021:

This airfoil was designed around 1986. It has been used with great success in USA and England. As I told earlier it was an improvement over the Eppler 205 and they both have a flat belly from around 30% from the leading edge to the trailing edge. It’s a good airfoil for beginner models (the easy build part), and other models you want to be easy to build with fairly good aerodynamic efficiency. You do though loose some of the efficiency when choosing an airfoil with a geometric limitation (the flat bottom line). One of the more successful sailplanes with this airfoil was the Airtronics Legend (dchobby.com). Dick Edmonds of Algebra fame also fell in love with this airfoil for some time. When looking at the polars you’ll get the feeling that it might be better than the SD 7037 in windy conditions (low Cl regions), but remember what Martin Simons once wrote about the experimental errors and don’t get overexcited about small differences in polars. Martin said that the experimental errors might get it to look the opposite way around when your sanding tool tortured wing takes to the sky.

If you think you can cope with the little extra effort try one of the others.


We gaan het (eerdaags) zien . . .


jan.
 
Ik ben aardig weg van dat profiel. Meerdere van mijn toestellen heb dit en ik ben er heel tevreden mee.
 
Back
Top