Discussie en bouw E-Club20!

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door RC-mike, 8 mrt 2009.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Mike, dat probleem los ik altijd op door gewoon gas te geven,, rookt het? dan kon het niet:p
     
  3. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Ik denk idd dat de regelaar eerder uitfikt, 70A bij 22V dat zou 1400W+ worden en dat denk ik niet, dus indd gewoon proberen! :D

    Mike
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ben nu even met mn roxxy 4250-07(700kv,200gr) aan het testen geweest. Met 9sa123(=7Lipo onder belasting) kom ik met 7x10apc op 30A/800W met 16150rpm statisch uit de regelaar gelezen. Dat is 248km statisch en 278 in vlakke vlucht volgens:
    Estimate Electric Motor and Prop Combo
    Daar heb ik de prop ingevuld en net zo lang met de parameters zitten te vogelen tot ik bij 16250rpm kwam. Ik had al eens eerder uitgelezen na een vlucht dat ik met een 9x6 19000 rpm had veroorzaakt. Wat ik ervan moet denken weet ik niet maar kan best zeggen dat het vlot gaat met de 8x10 die ik vandaag heb geprobeert. Helaas werdt de motor net te heet naar mijn zin dus heb ik er net de 7x10 op gezet.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar 7s1p van 2200mAh Lipo kan je natuurlik heel makkelijk een 4s en 3s pakket van in je romp stoppen en de stromen zijn schappelijk voor dit pakket (ongeveer 3.5min volgas). Wil deze prop mogen eens vliegen en kijken of de motor koel blijft want die heeft net als bij jouw niet al te veel koeling. een goede reden om eens naar een axi met koelfan te kijken.

    grtz! Erik
     
  5. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Zojuist even de motor laten draaien...
    Op 5S en zonder prop; ENG!
    Echt niet normaal wat voor geluid dit produceerd, het lijkt wel een remmende trein! :S
    Dit belooft wat...

    Mike
     
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Heren,

    Ik heb gister dus de motor laten draaien, alleen wel de verkeerde kant op.
    Toen ik vannochtend probeerde om de motor de andere kant op te laten draaien door het verwisselen van de stekkers, bleef hij alleen maar heen enw eer schudden.
    Ik heb alle 9 mogelijke combi`s geprobeerd maar niks helpt,

    wie weet raad?

    Mike
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Met prop erop het zelfde probleem?

    Welke combo moet niet uitmaken, enkel de richting bepalen.

    Andere regelaar op de motor, andere motor op de regelaar, dan weet je welke het aan ligt.
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    controleer alle solderingen even. Daar kan het ook in zitten
    Posted via Mobile Device
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Zonder prop laat ik nooit een motor lopen , dan loopt hij snel te snel .

    Mvg Johan
     
  10. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Ik ben er achter dat de gele draad niks uithaalt, ik zal de motor binnenkort eens openschroeven om te zien wat er aan het handje is.
    Toen ik vannochtend alles even wou passen, met accu`s e.d. kwam ik erachter dat ik een chronish ruimte gebrek heb, ik ga nu een even met de vorm van de lipo`s spelen, mischien dat ik de half op elkaar zet als een tetris blokje, zodat de servo er mooi boven valt.

    Mike
     
  11. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Om de draairichting van de motor te veranderen moet je van de 3 draden er 2 om draaien.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat valt wel mee Johan, het toerental van een elektromotor zal nooit boven Kv x spanning uitkomen. Een het toerental van een verbrandingsmotor reageert veel heftiger op een lagere belasting.
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Of een borstelmotor...

    zou ik het ook niet bij doen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toerental van een borstelmotor zal ook nooit boven Kv x spanning komen Nando.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik beweer niet iets anders...

    Maar het verschil tussen belast en onbelast toerental is wel een stuk groter.
     
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Ik heb nu de motor open, maar ik kan er heel lang, heeel intressant naar zitten kijken maar ik kan niks vinden...

    Mike
     
  17. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Makkelijke manier om te testen of de wikkellingen nog Goed zijn:

    2 Fases tegen elkaar houden en de motor ronddraaien. doe dit met alle fases (3x totaal).
    als ze allemaal even veel tegenwerken zijn ze goed. is er een fase niet goed dan kan je dus geen magnetisch veld opwekken en mag je een nieuwe kopen.

    succes, Erik
     
  18. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Zo, ik heb ik mijn goeistede engels even een mailtje gestuurd naar HC, ben benieuwd.
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Gisteren met mijn Jepe spit gevlogen. had er nu een 7x10 op gezet. Die deed 30A/800W dus minder warmte in de motor. Door de lagere stromen/hogere spanning toch meer toeren uit de motor gekregen. Het is best een klein propje en ik verwacht niet dat de bel hierdoor nog gaat vervormen waardoor de magneten eruit lopen. Heb ik al 3x gehad...
    heb nog geen maximaal toerental uitgelezen maar sta er niet raar van te kijken als dit net over de 20.000rpm gaat. Na een vlucht van 4 minnuten (beetje kort aangehouden voor de zekerheid) kon ik de motor voor een seconde of 10 aantikken wat thermisch een goede indikatie is: boven de 60graden hou je hem echt niet meer vast!

    Denk dat dit een bruikbare motor voor je model kan zijn. ipv 9sA123 zou ik later ook eens naar 7S lipo 2200mah of zelfs 8S kunnen gaan. twee paketjes achter elkaar noet makkelijk passen. Voordeel van de lage stroom is dat je een lagere C pakket kan gebruiken wat lichter en goedkoper uit kan vallen. moet wel met 2c te laden zijn anders zijn we fout bezig.

    Ook de diameter van de motor is volgens mij net te groot voor de catfisch. Heb er wel een cnc spinner voor met verkeerde gatmaat erin. Dat is nog niet het grootste probleem: de belzijde moet naar voren om hem tegen het motorschot te kunnen bevestigen en dan moet de 8mm adapter erop (nee, ik l#l ). Correctie: spinner moet opgeruimd worden van 4 naar 5mm.
    Wat was de spanwijdte van de catfisch? mijn spit is ingekort naar 90cm ipv 105cm.

    grtz!
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De motor zal zo,n 20000 toeren draaien op de max. 4S wat ze aangeven .

    Bij 5S zit je al aan de 26000 toeren zonder prop en daar kan een turnigy schlecht tegen .

    Magneten zitten vaak niet goed vast en de bell is ook licht vervormbaar .
    En die kleine lagertjes vinden dat ook niet prettig . :D

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina