Discussie en bouw E-Club20!

Heren,

Na de aanschaf van mijn electro quikie ben ik toch zo enthousiast geworden over electro dat ik nu mijn brandstof verzameling sterk aan het inkrimpen ben, en dan zoek je natuurlijk een nieuwe uitdaging.
Nu was er bij osn op de club iemand met een catfish, een club20 racer.
Nadat ik contact heb gehad met Robbert van den Bosch ben ik eens gaan nadenken over een electro catfish. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of er mischien zelf eentje hebben?

Mike

Laatst bewerkt:
Mijn vader heeft vroeger wel eens een club 20 met een speed 600 er in gevlogen.
Dit vloog wel maar was natuurlijk veelste zwaar.
Met de motoren van tegenwoordig moet er zeker wel iets leuks te bouwen zijn.
Vooral het formaar van de club 20 is erg leuk om electro te maken.

Als er een speed 600 in paste en je dit nu met gelijk gewicht een brushless zou nemen met een leuk lipo pakketje dan denk ik niet dat het slecht zou vliegen.

elektro is naar mijn idee efficiënter dan brandstof dus sta niet gek te kijken als het nog sneller vliegt ook (bij juiste setup)

Heb afgelopen zomer 2 razantjes te gelijk zien vliegen.
Elektro en brandstof, raad eens wie er sneller vloog? ;)

Ik heb (nog) geen club20 kist, maar ik denk dat er best wel een grote lipo in past, omdat er nu geen uitlaat in de romp zit. met een beetje mazzel is er ruimte voor een 3s5000 of een 5s5000...

Mike

Ik had tijden terug het idee ook, ik had voor weinig een kissie van laurens over genomen om electro te maken. Mijn idee was een 6s1p 2200 lipo, die heb ik zat liggen (t-rex500).
leuk buitenlopertje erin, 700-800W op een 7X6 of een "echte" club 20 Prop. Moet wel gaan.
Jammer dat het toestelletje er niet meer is.

Mijn idee was om de accu`s van mijn quikie te gaan gebruiken, en een 100A super simple regelaar. Een motor van rond de 350W zal genoeg moeten zijn om een 3cc te vervangen. Op mijn taxi heb ik nu een 300W motor geloof ik en die gaat bijna verticaal, op 3cellen5000.

Mike

Nee met 300w ga je niet harder dan een normale club20, dat weet ik wel zeker.

Verticaal gaan kan makkelijker, maar dat komt omdat je met electro een betere prop kan gebruiken.

5s 5000 lijkt me te zwaar, 3s dan moet je je accu opdelen.

350W is wel wat weinig ja. Zat gister zelf meer te denken aan 1kW

Het is lang geleden dat ik zo een kistje heb gezien dus weet niet wat er aan lipo in gaat.
Maar technisch gezien zou ik ooit kijken voor 4s. En anders voorlopig op 3s.

Ik heb een DIY pylon 400 met 4000kv heli outrunner van HCity. draait met 4,1x4,1 @ 35000 rpm. circa 500gram statische trekkracht. En trekt 32 amp. Is al over de 300Watt.

Ga je op 4s á 14V Bij bv 60A = 840 watt (72Amp zou 1kW vermogen zijn.)
of op 3s á 11v bij gelijke stroom = 660 watt

Motor. Iets van 2500/3000kv. Misschien dat de echte pylon mannen er meer van weten.
Zo'n voodoo setupje ofzo als dat past.

2500kv @70% rpm en 4s kom je als het meezit op 25.000rpm (bij juiste motor en propkeuze)
qua prop zit je dan ergens tussen 6x6 en 7x6 in een 600klasse BL motor.

prop calc 6x6 @25000 = 1.2kg thrust en 230km/ propspeed.

nog even over je taxi. Die 300 watt is een heel ander vermogen dan een klein propje met veel spoed tov een grote prop met weinig spoed.
Een setup als dat heeft misschien maar een propspeed van 80km/h en dat wil je niet hebben met een pylonracer.

Laatst bewerkt:
Kijk, dan was die van mij dus al niet vooruit te branden.
Ik zal vanmiddag een bij hobbycity kijken welke motor gaat passen.

Mike

Voodoo setup lijkt mij absoluut geen goed plan. een voodoo prop je zo vol als je maar kan en dan krijg je 350W, mss heel iets meer. En dan gaat hij wel dik over de 200, maar dat komt omdat je een fractie van de weerstand van een club20 model hebt.
Je hebt voor de club 20 een hoop meer trekkracht op snelheid nodig, een propeller van onder de 5' lijkt me niks, ik denk minimaal 6' maar mss ook 7'

Ik zat aan 6s2200 te denken, en dan ergens rond de 30-35A. Accu van ~ 350g. Een motor van 100-150g en kv rond de 10000-1400 afhankelijk van welke prop je rond wilt slingeren. (Waar vliegen de normale club 20'ers mee?)
Het mooie van een hV setup is dat je meestal een lichtere motor kan gebruiken.
Met een 3s setup van 1kW krijg je een erg zwaar toestel, daarnaast lijkt mij 750w zat. Ook een leuk toestel om een 5-6S A123 setup in te doen...

Zoiets:
TGY AerodriveXp SK Series 35-36 1400Kv / 550w $23.92
2X ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C $17.99
SuperSimple 60A ESC $16.79 (vanwege aantal cellen en prijs)

2of3 20g servo's, Ubec, paar props om te testen.
100 ex zender, ontvanger en vliegtuig. Das toch geen geld voor een behoorlijke hoop snelheid.

(nog min of meer pure gok, meer berekeningen moeten gedaan worden)

oh dacht dat daar veel meer in zat.

motor review op HC
I am using a 8x4 APC-E prop with 6s A123 pack and getting 712 watts at 46 amps and although this is over the recommended 550 watts the motor is coming down only slightly warm to the touch but it does have very good cooling which is needed at this power level.

nou zou ik die 8x4 niet doen maar met 6x6 kom je dan wel een eind.
RPM zit je met 1400kv op 6s lipo rond de 20.000

A123 is wel lekker compact als je er een staaf van 2x3 of 1x6 van maakt.

Laatst bewerkt:
Je zit met een romp van 30 X 35mm waar een servo boven een accu in moet. En een neus met Diameter 30mm voor de motor. knap als je in dat formaat meer dan 350W krijgt, lukt sommige wel, maar is erg lastig. Daarom heeft hij zo weinig weerstand.
Ik een club 20 heb je enorm veel ruimte, D 40mm voor de motor, en accu ruimte zat (wel met enige aanpassingen van het brandstof model, je hebt nu geen pijp meer onderlangs lopen (mooie plek voor een accu luik)). Maar wel een behoorlijke bak weerstand.

nou zou ik die 8x4 niet doen maar met 6x6 kom je dan wel een eind.
RPM zit je met 1400kv op 6s lipo rond de 20.000
Ik zou beginnen met een 6X6, mocht de motor en accu meer aankunnen dan naar een 7X6 gaan.
6s lipo heeft daarnaast ook een stuk meer spanning dan 6s a123.
Rpm zelf uit gerekend of een mooi programmaatje laten doen met alle gegevens?

Nee gewoon beetje wat grove calculaties.
Een goed motortje met de juiste prop kan je wel een % of 70 nemen van het kv toerental.
Spanning accu ongeveer een volt naar beneden afgerond vanaf U nominaal genomen.

Gaat ook maar om een grove berekening. Dat heb je een richtlijn. Zal natuurlijk nog best 20% marge in kunnen zitten. Maar dit is toch bijna niet goed te berekenen.

Blijft een beetje ervaring en uiteindelijk testen waar het echt op uit komt.
Beste blijft altijd met een kleine prop proberen. Mocht de stroom laag uitvallen kan je altijd groter gaan. of een motor met hoger kv bij gelijk prop maar dat is duurder.

En voor props klopt het aardig om bij iedere inch diameter er 1"spoed af te halen om ongeveer op gelijk toerental te blijven. Zit ook wat praktijk marge in natuurlijk.
Dus bv 8x4 7x5 6x6. Dan zal de stroom nagenoeg gelijk blijven bij een statische meting.

Laatst bewerkt:
2200 lijkt mij toch een beetje weinig, dan ga ik liever voor 4000 of meer.
Ik hoop dat ik 22maart mijn kistje krijg, dan kan ik eens wat gaan passen en meten.
Ik hoop dat die 19grams servo`s van hobbyicity genoeg zijn, deze heb ik ook in mijn quikie zitten, en die doen het goed.
Wat zal een brandstofmotor-setup wegen van een club20?
200 voor motor?
150 voor tank?
50 uitlaat?

Dan word het een hele uitdaging om hem op een beetje normaal gewicht te houden, mijn 5s5000 accu is al 630 gram :S

Mike

ik denk dat je natuurlijk er niet van uit moet gaan om 15 min te vliegen met zo een modelletje.

Setupje dat nando gaf zal hooguit iets van 50Amp trekken.
Looptijd volgas zal dan ergens op 3min liggen met een 2200mAh accu.

Je vergeet nog een ontvanger accu,een gasservo en schakelaar mee te nemen in de calculatie.
Ik weet niet wat er normaal aan ontvanger accu inzit maar zal ook snel bij elkaar 100 gram zijn.

Dan zit je op 500 gram aan aandrijving.

5s2200 polyquest weegt 275 gram.

Laatst bewerkt:
Dat setupje dat ik gaf zou ik niet meer dan 40 laten trekken, anders gaan m'n accu's eraan.
Of je trekt 40A uit een 6s 2200 of je trekt 80 uit een 3s 5000...

Meer dan 90sec zou die niet moeten doen over 10 rondjes om de palen;) (uitgaande van een F3D circuit)

Mike, waar haal je je club 20 vandaan en voor hoeveel?

@ Nando: Accu die jij eerder opgaf is maar 15C.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C $17.99

die is 20c.

3s weegt 176 gram = 352 gram
115gram voor de motor.
8 gram UBEC
63gram Supersimple 60A

Totaal: 538 gram.

peter-jan: Hoe hoger het voltage hoe lager de A's.

Bij gelijk vermogen wel ja.
Maar hier wordt het zoveel mogelijk vermogen bij de hoogst aanvaardbare stroom. Dus liever een hogere spanning om bij diezelfde hoge stroom toch meer vermogen te hebben.

Laatst bewerkt:
Robber van den Bosch die had ik gemaild, en ik meen dat zo`n rompje 70 euro was? en de schuimkernen 15 ofzo.
het gaat mij trouwens niet om het wedstrijd gebeuren, maar gewoon voor de fun.
en is 3minuten niet heel weinig? ik denk dat ik hem dan liever even snel heb als een met een 3cctje, en wat langer vliegen, dan snel en kort...
nando, ik heb e.v.t. wel een email adres voor je, die van mij neemt hij in iedergeval mee naar de quikie wedstrijd op leeuwarden.

Mike

Back