Discussie en bouw E-Club20!

postpics.gif

Zie hier:
De motor naast de regelaar, dan zie je pas hoe klein, of hoe groot de regelaar , het is.
DSC00533.jpg

En het rompje;
DSC00534.jpg

Heel leuk rompje! Krijg er zo ook wel zin in om er een te bouwen ware het niet dat ik effe verzuip in de projekten ;)

115gr voor de motor lijkt me wat krap. Ik vlieg nu met mijn Jepe Spitfire (beetje zelfde maat) op 9sA123 en 710kV,195gr motor en 7x8 prop en die motor wordt best warm. Uit de regelaar las ik 19000rpm max dus gaat redelijk vlot. Helaas blijf ik bij dit model ergens tegen de 750W steken wegens matige koeling, terwijl ik dezelfde setup in een Wonder met 8x10 prop gebruik op 1100W en dan is die maar net warm. Maximale stroom is maar 42A. In de Hots heb ik met een 9x6 prop een hete motor (35A) maar de windingen blijven best goed (voorlopig) maar wil ook de 9x5 proberen.

Succes,

Erik

Heel mooi.

Hoe de koeling is bepaal je zelf, kan nog redelijk goed worden denk ik. Bedenk je wel dat de luchtstroom richting de 200 gaat (of over, want je zit achter de prop), en ook een niet heel groot gat geeft veel lucht.
Maar vooral de uitstroom zal wel lastig zijn.

In dit geval ben je redelijk beperkt in je koelmogelijkheden. Je zou een turbospinner kunnen overwegen. Als de motor omsloten is door een kap is het best zonde om er een gatenkaas van te moeten maken. Een groot koelgat in de onderkant van de kap en meerdere onder de romp is in ieder geval niet voldoende om de motor volledig te koelen. Dat kan eigenlijk alleen maar frontaal dus zou een spinner moeten vervallen. Mijn 200gr motor en steunen kan ik in de Hots eigenlijk niet meer vasthouden van de hitte, maar de windingen zijn nog niet verkleurd dus hoop dat dit nog net kan, maar probeer nog ergens de stroom iets te laten zakken.

Succes,

Erik

met 9gr servos hier:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel leuk rompje! Krijg er zo ook wel zin in om er een te bouwen ware het niet dat ik effe verzuip in de projekten ;)
Zo denk ik er ook over, als de volgende 3 af zijn kan ik hier aan denken, maar lijkt me leuk voor erbij een kleiner sneller model dan de quicky, deze of een eigen ontwerp.

Mocht het echt niet lukken, kun je hem altijd nog voor het toestel monteren ala quicky of speedcup racer.

Als het goed is krijg ik vanavond de epoxy, en zal ik deze week de abachi ophalen.
Heeft iemand mischien een tekening van deze kist? het gaat mij met name om de maten van bijvoorbeeld de rolroeren en het hoogteroer. En wat voor glasmat kunnen jullie mij aanraden? hoeveel gram`s?

Mike

Zoals jullie al wel door zullen hebben ben ik een complete :n00b: in het zelf afbouwen op deze wijze, dan hier mijn eerste stomme vraag, Ik ben van plan om de kist van voor naar schter af te werken, en dan begin je dus bij het motorschot. zie hier:
DSC00549.jpg

DSC00550.jpg

Ik wil er dus een houten motorschot in plaatsen. Nu hbe ik de keuze om hem er voor te lijmen, of om het schot wat er nu al inzit eruit te dremelen en dan het houten schot met epoxy vast te zetten, wie weet raad?
Verder ben ik nog opzoek naar de maten van het hoogteroer en de rolroeren.

Mike

Inmiddels met frisse tegenzin begonnen, ik heb de dremel in het motorschot gezet en een 6mm triplex schot erin geplaatst.
DSC00552.jpg

Voor het lijmen ga ik 24uurs epoxy gebruiken, helaas zonder schuim-middel, dit heb ik nog niet kunnen vinden hier in de buurt.

Mike

Zet er maar een 3mm schot in of ga eens flink dremelen. Ik zou er zelf het glasschot met een paar houten"carrosserie"ringen ingezet hebben met inslagmoeren. Je moet toch nog een steun voor je motor maken.

6mm is voor een brandstofkist ;)

In mijn bouwverslagje staan de maten van een vleugel met ailerons dacht ik. Van de week zal ik even kijken naar de maten van het stabilo. Ik heb hier nog twee brandstof catfisches liggen en ééntje in aanbouw voor misschien electro.

Martijn

Zet er maar een 3mm schot in of ga eens flink dremelen. Ik zou er zelf het glasschot met een paar houten"carrosserie"ringen ingezet hebben met inslagmoeren. Je moet toch nog een steun voor je motor maken.

6mm is voor een brandstofkist ;)

mm, ik zie nu dat het 5mm multiplex is, en voor het monteren van de motor heb ik een m3 draad en een aluminium buisje gehaald.

Mike

Martijn gaat elekcro :confused:, daar zij je afgelopen weekeinde heel wat anders over ;).

Een electro Q500 dat gaat te ver maar een club 20 lijkt mij wel leuk. Of ik er dan ook wedstrijden mee zal vliegen weet ik niet want dat gezeul met een loodaccu lijkt me echt helemaal NIETS:) haha Het voordeel van een club 20 electro is dat je de vleugel met een boutje snel kan demonteren om een accu te wisselen. Maar toch blijft ff snel tanken en doorvliegen een stuk fijner.

Inmiddels ook de plaatjes voor de vleugelbevestiging gelijmd met constructielijm.
De maten voor de rolroeren heb ik ook op de kernen afgetekend, de maten vond ik in het draadje van martijn.

Mike

Ik zat even te denken wat ilk het beste kan doen voor de rolroer aansturing,
Of een servo of twee servo`s, Bij een servo is het lastiger om je maken, je zal dan torsiestangetjes moeten maken, daarom gaat mij voorkeur uit naar twee servo`s, dan hoef ik alleen maar twee kabeltjes door te trekken, dat is veel makkenlijker lijkt mij.
Voor het afdekken van die twee servo`s zal ik dan uit balsa een los-mal maken en dan met glasmat en mooi kapje maken.
Wat kunnen jullie aanraden?

Mike

Back