Discussie en bouw E-Club20!

Ik zat even te denken wat ilk het beste kan doen voor de rolroer aansturing,
Of een servo of twee servo`s, Bij een servo is het lastiger om je maken, je zal dan torsiestangetjes moeten maken, daarom gaat mij voorkeur uit naar twee servo`s, dan hoef ik alleen maar twee kabeltjes door te trekken, dat is veel makkenlijker lijkt mij.
Voor het afdekken van die twee servo`s zal ik dan uit balsa een los-mal maken en dan met glasmat en mooi kapje maken.
Wat kunnen jullie aanraden?

Mike

Of je maakt gewoon één aileron haha dan is je probleem ook opgelost als je niet te veel werk wil. Ik heb ooit wel eens een vleugel met 2 aileron servo's gehad. Maar die was meer welk om te bouwen en her tesultaat was zwaarder en airodynamisch gezien slechter met uitstekende heveltjes en torsiestangetjes.

heb zelf een Graupner miniviper en een Blizzard400 met elk 1 rolroer en gaat eigenlijk errug goed! Als ik dit later nog eens zou doen dan zou ik de rechterrolroer nemen. Door het motorkoppel draaid hij namelijk al makkellijker linksom dus is met een linkerrolroer nog sneller en war langzamer naar rechts. Een rechterrolroer zou voor een sportkist dus even snel beide richtingen op draaien.

Nog even mbt motorspant. Mijn Jepe Spit heeft geen losse kap en de motor zit dus direkt tegen het neusspant gemonteerd. Als je de kap er permanent op vastlijmt kan je hele motorspant ,buisjes en draadeind vervallen.

je kan ook gewoon een linker rolroer aanhouden als je niet in competitie vliegt een linksdraaiende prop erop zetten. Dan rolt hij ook beide kanten even snel en hou je iedereen tevreden.

Zo, we zijn weer bezig,
Vanavond heb ik eerst Abachi, Glasmat, carbon strengen en een pers op gehaald.
Even opruimen en toen ben ik begonnen met het indekken van de vleugel.
Eerst de pers klaar leggen met de negatieve schaal, daar een laagje folie over zodat die niet vast kleeft, daarna de glasmat boven op de abachi gelegd. Epoxy aanmaken en dat over de glasmat gieten, en vervolgens met een stuk depron uitsmeren.
Daarna heb ik samen met mijn vader de plaat omgekeerd boven op de mal gelegd, Stuk buigzaam plexiglas eroverheen en daarna de andere negatieve mal er op, vervolgens de pers sluiten en geduld hebben!
DSC00579.jpg

Ron Bedankt voor al het materiaal!

Mike

Ja, de glasmat zit eronder, dit word niet zo vaak gedaan mij racers, vooral bij zwevers geloof ik, maar het leek mij juist minder epoxy, omdat je nu maar een keer hoeft voor lijmen van de abachi en het :glassen

Mike

Ik lamineer altijd de glasmat en carbon mee onder de Abachi! Maar je kan de epoxi in het vervolg beter uitrokken met een schuim verfrollertje. Zo kan je de epoxi overal krijgen zonder een dikke laag achter te laten.

Martijn

Heren,
Hoe kom ik er trouwens achter hoeveel uurs epoxy ik heb?
Ik dacht dat het 24uurs was, maar het residu is nu al wel hard.
Op de pot kon ik alleen de pot-life vinden verder niks.

Mike

De 20 minuten en 5 minuten epoxy zijn eigenlijk te dik om te rollen/kwasten. Deze zitten bij mijn weten ook in een spuitflesje ipv een gietfles/pot.
Je zou even moeten googlen voor 100% zekerheid.
BTW. De glasmat geeft de sterkte, niet de lijm dus als de lijm droog is kan de mat niet meer verschuiven dus is er eigenlijk ook geen probleem denk ik.

Zo, Toch spannend hoor om te kijken wat er dan uit de mal komt,
Het is goed gelukt, mischien ietsje te veel epoxy, maar ja beter iets teveel als te weinig.
Wat kan ik nu het beste doen? ik denk op +- een cm van de rand overal afknippen en dan gewoon de strengen carbon eroverheen leggen en dan de volgende laag eroverheen persen?

Mike

In mijn Jepe spitfire zit eigenlijk helemaal geen glasmat of carbon in. Alleen obechi met schuim dus en heb er afwisselend (beetje uitproberen van setups) to 1kw mee gevlogen dus 25 gr glasmat over de vleugen met een matje in het midden is eigenlijk al voldoende.
Gewoon afwerken als in de link die ik gisteren postte. Ga ik nu ook met een keiner edf jetjs doen. Hier had ik als eerste haarlak over het balsa gespoten ipv spanlak. Trekt de epoxy er minder diep in. De epoxy door de laag 25gr glasmat kwasten (geen rollertje want daarmee kan je niet de epoxy in de nerven duwen). Dan gerycycled wc papier erop (bij wit wc papier zie je niet of die nat is van de epoxy of niet) en dan stevig met een droge roller alle overtollige epoxy weer uit de glasmat laten zuigen zodat de glasmat er niet in drijft (te zwaar). Meestal na 3-4 lagen wc papier is de mat droog genoeg. Als je dan voorzichtig de glasmat een beetje optilt zie je een heel dun laagje epoxy op je hout liggen welke je vleugen waterbestendig maakt en de glasmat erop laat hechtten. een of 2 dagen later omtrek glasmat op maat schuren en glasmat wat opruwen om de 2e laag ERIN te kunnen kwasten en geen druppels epoxy op het ietwat vettig aanvoelende oppervlak te krijgen .Al het overtollige er weer afvegen met een plamuurrrubber.
De 25gr glasmat is dan voor 75% gevuld met epoxy en de vleugel dus nagenoeg niets.
Kost je per zijde 2+2 dagen om uit te harden. Geeft het uitharden de tijd. na 1 dag kan je er nog vingerafdrukken in maken als je de vleugel te lang vasthoudt en dat is zonde. De 2e laag aanbrengen kan echt pas na 2 dagen uitharden van de ANDERE zijde anders beschadigd deze op de tafel door het aandrukken van kwast en roller.

het is echt een wachtklusje en je bent er dus snel 8 dagen mee zoet voor hij perfekt in de glasmat zit. Dit gaat zo goed dat ik bij sommige modellen het plamuren gewoon achterwege laat en direkt op de glasmat kleur spuit
Attachment browser: 25071DSC01243.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC04375.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC08520.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC08213.jpg - RC Groups
Attachment browser: Jetmeeting07.jpg - RC Groups

Daarna kan je eventueel nog spuitplamuur erop en in kleur met een motip busje:
Attachment browser: 25071P1254553.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC00018.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC00250.jpg - RC Groups
Attachment browser: DSC00170.jpg - RC Groups

Succes.

Btw. Die zwever heeft in de herfst met regen en wind 9 dagen lang in een maisveld gelegen en iss daar 100% uitgekomen wat bewijst dat de obechi 100% waterdicht is.

Zo, de vleugel ligt weer in de pers, de bovenkant is versterkt met een paar strengen,
DSC00595.jpg

Ik hoop dat er wat moois uitkomt!

Wat voor scharnieren raden jullie mij aan om te gebruiken? voor zowel de vleugel als het stabilo.
Ook werd mij verteld dat geglast balsa te slap is en werd mij triplex aangeraden, welke dikte dan?

Mike

Back