discussie flybar/flybarless

heren,
dit is niet het zoveelste topic over wel of geen flybar maar meer een vraag over deze twee.
op een ander forum ben ik in discussie met een mede forum lid betreffende dat heli`s met flybar niet kunnen hoveren.
even anders uitleggen: de bewering van de ander is dat een flybar heli zonder stick input direct de grond in zal gaan terwijl bij de flybarless heli`s dit word opgevangen door de techniek in de fbl unit.
kort gezegd je kunt een flybar heli niet los laten hoveren (dus geen stick input).
nu ben ik van mening dat dit onzin is !
een goed afgestelde flybar heli zal wel degelijk blijven hoveren zonder input,natuurlijk geen minuten !
een heli heeft altijd de neiging om langzaam weg te driften door de draairichting van de bladen en de eventuele wind en inderdaad na een tijdje de grond ingaan,maar ook een flybarless heli zal uiteindelijk de grond ingaan :)
dus nu wou ik graag jullie mening/ervaring horen over dit fenomeen.

andre.

Laatst bewerkt:
Zonder die andere discussie gelezen te hebben (ga ik zo doen):

Hangt er van af....
Een flybarred (tenminste, een conventionele CP) heli zal nooit tot in het oneindige stabiel blijven hangen zonder stuur-imput. Die 45 graden dingetjes dan weer wel uiteraard, vandaar het onderscheid.
Zo'n KDS flymentor, die was in zijn eerste vorm specifiek voor flybarred bedoeld, meet de verplaatsing t.o.v. de grond, en dan kan hij het opeens weer wel.
Een electronische FBL kan dat in principe, in zijn kale functie ook niet, maar je kunt een pro-actieve stabilisatie natuurlijk simpel inbouwen middels wat extra sensors, net als bij zo'n flymentor, en dan kan hij het opeens wel. FBL systemen die met een rescue functoie uitgerust zijn, kunnen het in principe ook.

Dus wil je daar wat zinnigs over zeggen, moet je in de programmering duiken. De uitspraak van je discussiepartner is dus in zoverre discutabel, dat je dan eerst moet gaan definieren wat nu precies "FBL" is, en wat niet.
Zonder die definitie is een discussie zinloos want dan heb jij het over appels, en hij over peren.

De uitspraak van je discussiepartner is dus in zoverre discutabel, dat je dan eerst moet gaan definieren wat nu precies "FBL" is, en wat niet.
Zonder die definitie is een discussie zinloos want dan heb jij het over appels, en hij over peren.

Met FBL bedoel ik dat er een 3of 6 axis gyro op zit. Bijvoorbeeld een Beastx. DFC of FBL het is mij om het even.

Even over een FBLess heli die in de beginnersstand staat. Als je deze stil in de lucht laat hoveren kan je rustig de sticks loslaten en zal enkel wat wegdrijven, maar niet neerstorten. Dit tot tegenstelling met een heli met flybar. Deze zal zonder stickinput altijd een kant opgaan en in de grond worden geboord. Hoe goed ook afgesteld. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Laatst bewerkt:
En de discussie gelezen hebbend, blijf ik bij mijn eerdere uitspraak: zolang je niet definieert wat die FBL precies doet, is het appels met peren vergelijken.
3 axis zal hetzelfde doen als een gewone flybar, alleen langzamer: het ding "meet" uitsluitend de rolsnelheid van de heli en probeert dat op nul te houden, met als resultaat dat de heli "rechtop zal blijven". Dat is een vorm van traagheidsmeting, en traagheidsmeting is wiskundig een afgeleide meting: het is nu eenmaal zo dat ieder meetinstrument een eindig oplossend vermogen heeft, ofwel, na verloop van tijd ontstaat er een afwijking t.o.v. de aanvankelijke nulmeting.
6 axis betrekt er nog wat versnellingswaarden bij, maar ook hier hetzelfde verhaal, want het blijft een vorm van traagheidsmeting.
Verder is ook dat (3 of 6 axis) niet echt een zinnige uitspraak, want het gaat juist om de programmering ACHTER die 3 of 6 sensors, m.a.w. wat het ding doet aan de hand van zijn metingen.

Daarbij kan het wel zo zijn, dat die afwijking zo klein is dat hij binnen de tijdsduur van een acculading verwaarloosbaar is, en dan zou je practisch kunnen spreken van "hij blijft hangen". Maar nogmaals: dat hangt dus helemaal af van de definitie (en de specs) van je FBL systeem.
Ik heb niet heel veel FBL ervaring, maar WAT ik er mee heb, is dat ook met FBL, een heli zeker niet tot in het oneindige blijft hangen zonder stick imput.
Daarentegen, met flybarred hangt de "hangtijd" (vooropgesteld een zuivere trimming uiteraard) heel sterk af van hoe neutraal je stuurt, en hoe precies je hem recht hangt op het moment dat je de sticks loslaat.
Een heli die gelijk wegduikt, duid eerder op een slordige of onnauwkeurige piloot dan wat anders. Ik haal regelmatig 5 seconden, zelfs bij niet geheel windstil weer.

Laatst bewerkt:
Beiden systemen hebben stick-input nodig om de helikopter op zijn plaats te houden. Tenzij, zoals Bert al zei, er een ander systeem aan boord is zoals GPS of een bewegingsensor. Dit heeft trouwens niets te maken met wel of geen fly-bar.

Eigenlijk gaat het over het meningsverschil over het feit dat je een flybar heli niet zonder stickinput stil kan laten hoveren. 5 seconden vind ik al lang en zal zijn onder ideale omstandigheden. Is natuurlijk ook van belang of je met een 450 size of een 500 size gaat hoveren met flybar. Een 500 size met flybar zal veel stabieler zijn in de hover, zeker ook als de headspeed hoog is. Natuurlijk spelen er verschillende factoren mee die het verschil kunnen maken.

En inderdaad een flymentor van KDS is een heel ander verhaal. Deze zal zonder stickinput in wat voor omstandigheid dan ook terug gaan in een hover. Dat is niet te vergelijken met een FBL unit.

Beiden systemen hebben stick-input nodig om de helikopter op zijn plaats te houden. Tenzij, zoals Bert al zei, er een ander systeem aan boord is zoals GPS of een bewegingsensor. Dit heeft trouwens niets te maken met wel of geen fly-bar.
Het gaat er niet om of de heli op zijn plaats blijft met een FBL unit, maar of het na het loslaten van de sticks de grond ingaat. Mijn ervaring is dat je rustig je sticks kan loslaten en de heli gewoon in een hover blijft. Wel zou de heli met een FBL unit wat wegdrijven, maar niet na 5 seconden al de grond ingaan.

Het gaat er niet om of de heli op zijn plaats blijft met een FBL unit, maar of het na het loslaten van de sticks de grond ingaat. Mijn ervaring is dat je rustig je sticks kan loslaten en de heli gewoon in een hover blijft. Wel zou de heli met een FBL unit wat wegdrijven, maar niet na 5 seconden al de grond ingaan.

Zie mijn eerdere antwoord:
Een electronische FBL kan dat in principe, in zijn kale functie ook niet,
3 axis zal hetzelfde doen als een gewone flybar, alleen langzamer: het ding "meet" uitsluitend de rolsnelheid van de heli en probeert dat op nul te houden, met als resultaat dat de heli "rechtop zal blijven". Dat is een vorm van traagheidsmeting, en traagheidsmeting is wiskundig een afgeleide meting: het is nu eenmaal zo dat ieder meetinstrument een eindig oplossend vermogen heeft, ofwel, na verloop van tijd ontstaat er een afwijking t.o.v. de aanvankelijke nulmeting.
Daarbij kan het wel zo zijn, dat die afwijking zo klein is dat hij binnen de tijdsduur van een acculading verwaarloosbaar is
en in dat laatste zit hem de kneep: niet iedere FBL unit kan dat, niet alle servo's zijn daar precies genoeg of snel genoeg voor, en het "hands-of hoveren" is dus NIET inherent aan FBL, maar hangt af van welke set, welke servo's etc etc.

Overigens:
5 seconden vind ik al lang en zal zijn onder ideale omstandigheden.
Nee, dat is niet "onder ideale omstandigheden"... sterker nog, ik haal met een "FBL rotor zonder FBL electronica" al 2~3 seconden bij windkracht 3, en ik kan ook gewoon een peuk roken (incl as aftikken) of aan mijn kont krabben tijdens het hoveren.

Een heli met fly-bar crasht niet zodra je de sticks loslaat maar zal wegdrijven na een aantal seconden, precies hetzelfde als eentje met zonder fly-bar.

Met een tandje pitch erop zal hij de gehele tank of acculading leeg ronddobberen. Het maakt erg weinig uit tijdens hooveren qua vlieggevoel.

Met een tandje pitch erop zal hij de gehele tank of acculading leeg ronddobberen
Nou, dat denk ik dan ook weer niet, er waren er een paar oudere types die een heeeeeel lichte vorm van autostabiliteit kenden, maar dat was ook maar binnen bepaalde grenzen. Dat waren met name de toerengeregelde heli's met een Clark-Y bladprofiel, of zelfs de holle onderzijde (oude Bell 47G van Graupner).
Maar zodra de snelheid boven een bepaalde waarde komt, trekt de luchtweerstand van de romp je heli langzaam steeds verder scheef, en daar zit het verschil tussen FB en FBL: bij FB zal dat "omvallen" sneller gaan naarmate de vliegsnelheid toeneemt, met FBL niet, daar is het gelimiteerd tot de kleine deadband aan weerszijden van de nul, die de sensor niet kan meten. Maar vroeg of laat, gaat ook een FBL om.

Maar vroeg of laat, gaat ook een FBL om.
Zo lang heb ik mijn sticks niet losgelaten om dit te ontdekken. Wat mij simpel opvalt is dat je bij een flybar heli sneller moet ingrijpen als je de sticks loslaat. Zeker met wat wind, wat er eigenlijk altijd wel is.

het gaat dus om het feit van direct neergaan van de heli na het loslaten van de sticks (vanuit gaande dat het wel een stabiele hover is) van een heli met flybar.het weg driften even buiten beschouwing gelaten.
ik heb met mijn heli`s ook regelmatig de sticks los kunnen laten zonder gekke dingen en crashen van de heli.
volgens mijn mede forum lid kon/kan dit niet omdat een flybar heli direct over de zij weg zou rollen en neergaan.....
dan heb je naar mijn mening je heli niet goed afgesteld !
een flybar heli kan gerust blijven hoveren zonder stick input en nogmaals geen minuten lang maar zal zeker niet direct de grond ingaan.

@helixer
mijn fbl heli`s drijven ook weg zoals ik al eerder had gezegd en gaan ook na verloop van tijd de grond in.
en ja ze blijven inderdaad langer stabiel hoveren maar nogmaals een flybar heli kan net zo goed hoveren als flybarless:cool:

Ik kom uit het tijdperk van leren vliegen met een helikopter die was voorzien van een Fly Bar.
Heb ze tegenwoordig allemaal FBL en zelfs mijn Walkera HM-UFLY is al FBL.
Ik herken totaal niet datgene wat meneer Helixer vind en meent.
Het is eigenlijk ook een wat zinloze discussie vind ik, maar dat terzijde.
Misschien moet meneer Helixer eerst maar wat meer heli vlieguren gaan maken alvorens met die mening te komen.
Want eerlijk gezegt denk ik dat het meneer Helixer behoorlijk ontbreekt aan vliegervaring met een wentelwiekmachine.
Want het benne GEEN vliegtuigjes meneer Helixer, want daarmee vliegt Jan en alleman rond binnen een paar weken.
Met helikopters is dat toch effe een heel ander verhaal.
FBL of FB.
Vr Gr E

Ik kom uit het tijdperk van leren vliegen met een helikopter die was voorzien van een Fly Bar.
Heb ze tegenwoordig allemaal FBL en zelfs mijn Walkera HM-UFLY is al FBL.
Ik herken totaal niet datgene wat meneer Helixer vind en meent.
Het is eigenlijk ook een wat zinloze discussie vind ik, maar dat terzijde.
Misschien moet meneer Helixer eerst maar wat meer heli vlieguren gaan maken alvorens met die mening te komen.
Vr Gr E

Hee die Erwin. Vind je het erg als ik hier geen reactie op geef.

hè erwin,
leuk dat je erbij komt....
maar hoe het wel even op het onderwerp;)
het gaat hier niet om de ervaring in vlieguren maar om de ervaring tussen verschillende heli`s die men heeft:D

Wat mij simpel opvalt is dat je bij een flybar heli sneller moet ingrijpen als je de sticks loslaat.

En dat zegt iedereen hier, dat dat zo is..... maar dat is wat anders als "met een flybar kun je NIET loslaten en met FBL kun je dat gerust doen"....

Het komt neer op de kwaliteit van afstellen, de kwaliteit van de piloot (hoe goed je FBL ook is, als die heli niet zuiver recht hangt op het moment van loslaten, gaat het OOK heel snel fout) en de kwaliteit van je FBL systeem als geheel (dus inclusief het trillingsgedrag van de heli en inclusief de snelheid en precisie van je servo's).

Verder is de discussie inderdaad, tamelijk zinloos, en persoonlijk vind ik die FBL dingen maar nare dingen, want ze beroven me van het plezier de heli ZELF te vliegen, ik vind namelijk dat kunnen hoveren een integraal onderdeel van de beleving van het helivliegen is. Maar ook die opmerking is verder zinloos....

Back