[Discussie] Gehaalde snelheden met de RC auto en de methode

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door motorsports, 15 jun 2013.

?

Ik gebruik om de snelheid te meten :

  1. Speedtrap

    9,1%
  2. Gps device (handheld model)

    21,2%
  3. Smartphone met app

    42,4%
  4. Lasergun

    12,1%
  5. Circuit timing

    21,2%
  6. Telemetrie

    3,0%
  7. Bij benadering

    3,0%
  8. Anders

    6,1%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. donderss2

    donderss2

    Lid geworden:
    3 apr 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou ik dan ook maar ff.
    Stock Traxxas rustler vxl.
    Wel andere vertanding natuurlijk.
    3s lipo en gemeten met speedo app voor android. [media=youtube]wW8pnCE0IOY[/media]
    Hoop dat t zo werkt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  2. donderss2

    donderss2

    Lid geworden:
    3 apr 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  3. donderss2

    donderss2

    Lid geworden:
    3 apr 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Nieuwegein
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  4. donderss2

    donderss2

    Lid geworden:
    3 apr 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Nieuwegein
    Sorry Sorry. Voor het vervuilen van deze discussie. Wil eigenlijk een youtube filmpje van mijn snelheid plaatsen. Maar zoals jullie zien bak ik er niks van. Nog maals mijn excusses.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Gaat zeker lukken.. Hahahaha

    Gr Jelte
     
  6. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Als je in je wagen dus zo'n 66 a 67km/u reed, kan dit best wel eens kloppen want fabrieksaf tellen de tellers hoger(een paar procent), om verschillende bandenmaten op te vangen en ook (minimale) boetes uiteindelijk lager uit te laten vallen.
    Volgens mij is op 100km/u in de wagen gebruikelijk dat je dan ongeveer 95 a 96 echte kilometers rijdt(5% afwijking), heb toen ook gps aangehad in de 1:1 wagen met 100km/u en kwam op 96km/u uit.
     
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..

    Dus je geeft nu een vrijgeleide om met de 1:1 auto harder te rijden dan is toegestaan ? ,dus bij 100km/h trajectcontrole je gewoon 105 km/h kan rijden zonder boete ? Ben benieuwd wat men daar van zegt als je de boete laat "voorkomen"
     
  8. Erik1805

    Erik1805

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Friesland
    Zie gps. Gereden op de straat met een schumacher sx3. Uitgerust met een Tekin setje. Met 2s Saddle pack.

    [​IMG]

    Ben nog bezig met verdere instellingen.

    Update : helaas net bij een testrun (70km) tegen betonnen stoeprand aangeknalt . Wishbone afgebroken :(
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2013
  9. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ben zelf een keer geflitst geweest door een anonieme wagen aan de kant.
    Wanneer ik de flits zag keek ik direct op mijn teller om te kijken hoe erg het zou zijn en reed dus volgens de teller net 115km/h (mocht maar 70 daar :( ) dus grote paniek natuurlijk want dit was meer dan 40km/h te snel en dat wil hier dus zeggen "rijbewijs kwijt" zeker omdat ik toen nog maar een jaar en half reed.
    Thuis de boete aangekregen en bleek 108km/h te zijn,de teller liegt dus volgens mij 4km en dan de correctie van de politie van 3km er nog eens af...Toch wel even (on)geluk gehad,rijbewijs 1 week mogen afgeven en boete van 520 euro mogen betalen,maar in ieder geval beter dan permanent afgeven en terug naar de rijschool gaan.Wat ik bedoel is dus dat het wel eens zou kunnen dat als je met 105 km/h op de teller de trajectcontrole passeert,er niets aan de hand is.Natuurlijk ga ik dit niet proberen maar ze doen normaal altijd een correctie dus...

    En anders terug on topic?Want we dwalen af :p
     
  10. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Enquete. toegevoegd.....
    Zal kijken of er lijstje bij kan met meest gebruikte methode"s /app / device
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarop baseer je dat?

    Lijkt me héél stug namelijk, gezien alleen al de bandenslijtage een goede 2% verloop in de kilometerteller geeft, de bandenspanning daar ook nog eens fors aan bijdraagt (gauw 2-4%), en de km teller verder volkomen afhankelijk is van de juiste bandenmaat.

    Daarnaast gaat eventuele nattigheid en wind invloed hebben op de drift van een band (maar da's maar klein). En dan krijg je ook nog eens een kleine afwijking door het uitzetten van een band op hoge snelheden.

    Tenzij tegenwoordig kilometertellers optisch meten t.o.v. het wegdek, zie ik niet in hoe een km teller van een auto nauwkeuriger kan zijn dan een GPS, sinds de Amerikanen gedwongen zijn de bewuste fout (uit militair-tactische overwegingen) uit hun systeem te halen.

    Ik heb, om eerlijk te zijn, geen flauw idee hoe nauwkeurig huidige kilometertellers van auto's zijn, maar zolang ze de meting nog baseren op het wieltoerental, zal de nauwkeurigheid noot zo optimaal en/of constant kunnen zijn als die van een GPS, die werkt via positie- en tijdsintervallen.
    Aangezien een GPS snelheid niet "meet" maar berekent, is er overigens ook geen sprake van een meetfout bij een GPS. Er zit wel een nauwkeurigheid in de positiebepaling (die op tijdmeting berust), maar zodra je meerdere posities gebruikt voor een snelheidsbepaling, valt die fout weg in het gemiddelde en is de nauwkeurigheid afhankelijk van de afstand waarover je meet....

    Als een GPS een positie nauwkeurigheid heeft van zeg, 2 meter (goed haalbaar) dan is de nauwkeurigheid van de snelheidsbepaling al beter dan 3% (gemiddeld geaccepteerde afwijking van politie meet apparatuur) bij een trajectmeting van plm 70 meter.

    Groet, Bert
     
  12. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik geef nergens aan om harder te gaan rijden, snap niet zozeer waar je het vandaan haalt, zeg enkel dat tellers meer aan geven dan dat je daadwerkelijk rijdt.
    Maar fabrikanten moeten met vele dingen rekening houden, zo ook banden slijtage en spanning, winter vs zomer banden, want winterbanden hebben nieuw een groter omtrek, en ook houden ze enigszins rekening met aftermarket wielen.
    Zo doen ze bij de fabrikant liever een teller harder lopen dan te zacht of 1:1, better safe then sorry.

    Meeste elektrische tellers werken idd. op toerental van je wiel, ABS sensor mist meestal een nokje(1x 360 graden dus), en de signaal gaat naar je teller en naar je ABS module.
    Mechanisch komt het vanuit je versnellingsbak en komt eigenlijk op het zelfde neer, volgas wegrijden zal je teller ook uitslaan naar een snelheid die je wielen rijden en niet de wagen.
     
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Brutus :
    Ik heb het over de "huidige " kilometer tellers , niet van 10 jaar terug he.

    Shoot away ....
     
  14. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ook de huidige tellers wijken af, die elektronisch gaan, om dezelfde redenen.
     
  15. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Je hebt gelijk, afwijking hebben al meet apparatuur , onoverkomelijk......,alleen kunnen dan de auto fabrikanten wel alle kilometertellers de deur uit doen en gps device inbouwen voor het meten van de snelheid...
    Ook de " huidige " kilometertellers hebben een afwijking , echter worden die steeds kleiner....

    Ik vertrouw op mijn kilometer teller dan de kilometer teller die gebruikt maakt van gps .....altijd safe qwa controle.
    Een gps kan op 10 of 20 meter plaats bepalen, niet op 1 meter, met speedruns met de rc auto boot ect , geeft dat een verkeerde meeting , lasergun, timing , speedtraps zijn de betere metingen ...
     
  16. Erik1805

    Erik1805

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Friesland
    Het gaat toch om behaalde snelheden en hoe?
     
  17. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Klopt, is een uitvloeing over de discussie of gps nauwkeurig is of niet.
     
  18. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ik heb 84 geklokt onroad met de FG leomarder en mijn mobiel met speed app

    Was wel van een heuvel af lol
     
  19. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Nee, want tellers van auto's zijn goedkoop, de sensor zit er al met de bekabeling, en de tellerbak komt er ook gewoon.
    Ook als je gps gestoord wordt door iets en je dus geen snelheid meer kan aflezen, plus gaat iedereen miepen omdat een gps dus ook iedereens positie kan verraden.

    Tevens zijn de tellers niet correct qua snelheid, maar wel constant, ook zal je met een gps snelheid geen zaken winnen.
    Omdat zowel tellers als gps niet geijkt zijn, en laserguns en undercover auto's wel, en dat is dus altijd een verliezende zaak.

    De marges worden dus niet kleiner, ze kunnen het perfect 1:1 maken, daar zit het probleem niet.
    Het probleem zit in de variabele gedeeltes, wielomtrek is de belangrijkste, noem het maar op, daar gaan ze voor een marge die goed is, en zover ik weet zit dit op een 4 a 5% afwijking.

    Mij lijkt tijdpoortjes het meest betrouwbare gevolgd door een lasergun, Gps kan storen en is ook niet altijd accuraat, althans een telefoon niet.
     
  20. Erik1805

    Erik1805

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Friesland
    Een geko 201 is nauwkeurig. 10 feet or less zoals de handleiding aangeeft.
     

Deel Deze Pagina