[Discussie] Het "Upgrade-virus"

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door DJ41, 24 apr 2013.

  1. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik ben iemand die altijd bezig is met het upgraden of verbeteren van zijn spullen/hobby. Van nature ben ik erg gedreven en ook impulsief. Maar eigenlijk ben ik helemaal niet blij met deze eigenschappen. Voordat ik de multicopter hobby had ontdekt, heb ik talloze hobby’s gehad waar ik heel fanatiek in ben gedoken, maar waarbij het ook net zo abrupt weer eindigde.

    Een jaar of 7 geleden was ik helemaal into de muziek maken. Ik had drumcomputers, synthesizers, effectapparaten, de dikste PC met de dikste geluidskaart, mengtafels, samplers en monitorboxen van 1000 euro per stuk. Dan zou je denken dat ik heel wat leuke muziek had gemaakt. Maar dat is dus helemaal niet het geval geweest. Altijd was ik bezig met nieuwe dingen zoeken, bestaande apparatuur weer doorverkopen (vaak met verlies) en nieuwe apparatuur aanschaffen. Ik zat letterlijk nachten op marktplaats.nl te zoeken naar “de” synthesizer of “de” drumcomputer waarmee ik toch zeker minstens 2x zo goed muziek kon maken. Het zat allemaal in mijn kop en op een gegeven moment ben ik me dat gaan realiseren.

    Toen ben ik met die hobby gestopt en ben ik wat anders gaan doen. Maar bij de hobby’s erna bleef hetzelfde euvel steeds weer terugkomen. Steeds weer verder kijken naar betere of nieuwere spullen. Ik noem het maar het “upgrade-virus”. Nu ik met multicopters bezig ben, laat dit vervelende virus ook weer z’n kop zien. Betere motoren, betere props, betere flight controller, ander landingsgestel, ander frame, betere camera, sterkere lipo’s en ga zo maar door.

    Soms struin ik door het forum en dan zie ik een post van iemand die voor 200 euro een basic multicopter heeft gebouwd en daar dan de hele zomer met plezier mee heeft gevlogen. Dan ben ik ergens wel jaloers. Ik zou willen dat ik ook meer van mijn spullen kon genieten, in plaats van steeds weer verder kijken naar iets beters.

    Is dit herkenbaar, of is het een aparte tik van mij?
     
  2. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Natuurlijk wil iedereen die met een hobby bezig is, het er het beste uit halen. Dat is met alles zo. En dan mag het soms niets uit maken of het dan wel betaalbaar of niet is. Een voorbeeld van mij, heb jaren lang een internet radio station gehad, in de begintijd ervan was dit echt een hype op internet, omdat je gratis en voor niets de muziek kon laten horen aan mensen die het konden waarderen en niet gebonden waren aan de vaste radio stations.

    Heeft me veel plezier gebracht , maar ook veel tijd en ellende er aan gehad. Totdat het moment kwam dat de regering de wet invoerde dat je een soort vergunning moest hebben voor het draaien van muziek. Toen was de lol er gauw van af.

    Wat betreft de RC hobby, het kan mooier, sneller, duurder, beter, maar op een moment houd het op, dan zit je vast en weet je niet of je nu genoeg hebt om je hobby te upgraden. Ik ken iemand die heeft 60! vliegtuigen en nog steeds niet genoeg, hij heeft daarvoor 2 garageboxen en een knoert van een zolder voor nodig om alles op te slaan, en toch kan je maar met 1 model tegelijk vliegen.

    Natuurlijk moet je ook kijken naar het beschikbare budget ervan, want alles wat je haalt moet betaald worden, en gratis RC spullen bestaan niet, tenzij je het uit de kliko vist :)

    Ik zelf ga van heli's naar vliegtuigjes. Is niet upgrade, misschien eerder downgrade of hoe je het ook mag bekijken. Heli's zijn leuke dingen, maar te ingewikkeld voor iemand die het wel wil doen, maar het "niet in de vingers" krijgt. Daarbij wil ik ook niet gelijk te hard van stapel lopen om gelijk een schiphol hangar vol te kopen, ik doe het met beleid en kijkend naar het budget.

    Kortom, elke hobby heeft zijn voor en nadelen, maar het geeft je wel plezier om ergens mee bezig te zijn :)
     
  3. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Erkenning is de eerste stap!

    En je bent zeker niet alleen... Gelukkig heeft mijn [URL=" aquarium[/URL] mij geleerd niet altijd alles te willen hebben, en soms gewoon eens te genieten.
    De kosten liepen de pan uit, en eigenlijk vond iedereen het toch wel mooi.. Je ziet alleen zelf altijd net dat ding wat je anders wilt...

    Toch:
    Mijn moeder zij altijd, "je kunt beter te veel willen dan niks doen".



    De oorzaak van je drang is trouwens een hele goede eigenschap.

    Je bent waarschijnlijk iemand die iets precies uitzoekt en dan ook kan zeggen dat hij weet hoe het zit. Jij weet precies waarom product-X van merk A net dat beetje beter is dan product-X van merk B....
    Je weet waarschijnlijk precies wat je te kort komt om net dat beetje beter te worden.

    Dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd...
    Een wijze man zij ooit tegen mij dat je die drang moet verkopen en andermans geld uit moet geven :)
    Dus help een ander met zijn hobby, en verkoop je kennis. Dan kun je elke dag de nieuwste van de nieuwste dingen bestellen en mee werken... maar dan is het na een week voor een ander.

    Heb je er toch mee kunnen spelen :).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. music2dance

    music2dance

    Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt wel of ik een post van mezelf zit te lezen. Ook ik ben ooit begonnen met het maken van muziek ( eerst draaien ervan ) Moest ook altijd alles hebben en was altijd opzoek naar nieuwe spullen. Helaas is het een hele dure hobby ( toen iig ). Nu kan je met een goede computer al bijna hetzelfde als vroegah.....

    Ik ben vorig jaar ook begonnen met een quadcopter. Heb al een aantal leuke vlieg uurtjes gemaakt, maar elke avond kijk ik op internet of dit forum en dan zie ik elke keer opnieuw weer leuke of mooiere dingen, maar ook deze hobby kost weer het nodige geld. ( maar welke hobby niet ).

    Ik denk dat je altijd verder moet kijken naar upgrades op je hobby zolang je het maar kan betalen en in je achterhoofd houdt dat het een hobby is.

    Zo te zien woon je in de buurt van mij. Misschien kunnen we is een keer gaan vliegen in deze omgeving. Ik woon zelf bijna naast het IJsselland ziekenhuis.

    Maar voor zolang nu succes met deze mooie nieuwe hobby.....
     
  5. Goser

    Goser

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Rotterdam
    Best wel een hoop zelfkennis heb je nu dan toch DJ..en ben je stiekum gewoon een perfectionist als je altijd het "beste" zoekt toch?!Ik denk wel dat je iets met dat impulsieve zal moeten doen..internet maakt het nu ook zo makkelijk om je geld uit te geven..;)
    Het nadeel is wel dat zoals ze zeggen het gras bij de buren er altijd groener uitziet,een gebed zonder einde....Bij elke hobby is het volgens mij zo dat je met kleine stapjes begint en naar mate je er meer verslingerd aan raakt je er ook steeds meer in gaat investeren...(tijd/geld)
    Zelf vlieg ik nog niet zo lang..(jaartje of 2 nu) vanaf mijn jeugd al bezig met modelbouw,van die tankjes/vliegtuigjes etc....en kocht ik alle catalogussen die er waren en zat ik me te verlekkeren aan wat er zoal te koop was.
    RC was toen voor mij met een krantewijk niet te betalen..
    Heel veel jaren later koop ik een helicoptertje voor de zoon van een kennis en heb er die middag zoveel lol mee gehad dat ik er zelf ook gelijk maar 1 heb gekocht :p..tja toen was het hek van de dam hahaha!
    En het heeft me nu ook al best wel wat gekost tot nog toe..en ik zit ook altijd weer verder te kijken naar weer iets nieuws :cool:
    Niks mis mee lijkt me om een leuke hobby te hebben :D

    Grtz Goser.
     
  6. Tom Albatros

    Tom Albatros

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    77
    Dit komt mij inderdaad ook bekend voor.

    Even een lijst van mijn hobby's.

    Een paar jaar met de motorfiets gereden, op een gegeven moment had ik er drie in de garage staan.
    Toen eens zwaar gevallen op circuit en alles verkocht.

    Karten ( een ex racekart gekocht en 3 maal mee gereden)

    Fietsen ( nu moet ik toegeven dat ik dit al 15 jaar vol hou): Staan er momenteel ook wel een paar.Ook een hoop wielen ( lichter maar ik reed er geen km/h sneller door)

    Nu terug begonnen met modelbouwvliegtuigen ( heb er ook weer 2 staan)

    Quadcopters ( de derde is onderweg )

    Dus je bent zeker niet alleen :wink:
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Achteraf upgraden lijkt mij een teken van vooraf niet genoeg research gedaan te hebben...
     
  8. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zeker herkenbaar maar mag van mij ook in de kroeg en is niet echt multicopter gerelateerd toch..
     
  9. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik herken me daar ook zeker in. Op het gebied van muziek ook. Dikke M-Audio Axiom Pro 49 aangeschaft om muziek mee te maken, 2 keer gebruikt. Daarna wat spullen van Akai, ligt nu ook weer weg te stoffen.
    Aankoop, verkoop paar dagen/weken later. Nu vind ik handelen ook wel erg leuk om te doen maar dat gaat vrijwel altijd met verlies.

    Een aantal weken geleden mijn eerste quadcoptertje afgebouwd en heb nu weer bijna €700 geïnvesteerd in nieuw materiaal. Schrik er toch wel van! Net weer bijna 300 piek uitgegeven aan een DJI Naza.
    Wil er wel een commerciële gedachte achter zetten maar de investeringen zijn van mijn privé rekening en niet van mijn zakelijke. Dan doet zoveel geld uitgeven toch wel zeer. :(

    Om mijn hobby te bekostigen verkoop ik alles wat los en vast zit. Krijg meestal alles wel weg maar toch..
     
  10. savio

    savio

    Lid geworden:
    17 feb 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Vught
    Herkenbaar, maar in jouw geval heb ik wel vraagtekens. Want je zegt het zelf al, hoe goed ben je nu als componist/muzikant?

    Hetzelfde met je copters. Je hebt nog geen 100 uur met je Phantom gevlogen, bijna recht omhoog naast de viaduct lijkt het een paar keer. Daarna lang niet kunnen vliegen. Nu is je F550 klaar en nog geen 50 uur gevlogen en kan je straks als deze weg is weer een tijd niet vliegen. Het is dus niet dat je iets elke keer erbij koopt, je hebt namelijk niet echt de middelen daarvoor.

    Ik heb het al eerder gezegd met Tasz, het komt een beetje onbezonnen over en ik denk dat je nog geen achtje kan vliegen.
     
  11. corecrusher

    corecrusher

    Lid geworden:
    28 jul 2007
    Berichten:
    72
    vooraf upgraden gaat ook iets moeilijker...
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Nee hoor, gewoon lekker overpowerde setups aanschaffen :cool:
     
  13. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zo, dat zijn een hoop aannames. Met de phantom heb ik inderdaad niet erg lang gevlogen. Het bleek al snel dat deze eerste keuze een verkeerde was. Wel fijn dat je mijn filmpjes hebt gekeken. ;)

    Het klopt echter niet dat ik nu bij de verkoop van mijn F550 niets meer heb. Ik heb ernaast ook nog een F450 met Naza en GPS. Die blijf ik vliegen totdat het Spyder frame uitkomt. Mijn F550 is verkocht om dat mede mogelijk te maken. Onbeperkte middelen zijn alleen maar toebedeeld aan rijke mensen en dat ben ik inderdaad niet. Ook verdien ik er niets mee, dus dan is het altijd hobbymatig schuiven (kopen/verkopen). Dat had ik reeds in mijn topic start gemeld.

    En 8tjes maken lukt me wel hoor, je mag komen kijken. De koffie staat klaar!
     
  14. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Of op dat moment het geld er niet voor hebben :confused:
     
  15. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Dan spaar ik liever nog even door ipv al gelijk geld uitgeven aan iets waar je eigenlijk niks aan hebt ;)
     
  16. e.looijenga

    e.looijenga

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Friesland
    Heel herkenbaar. Ook bij vorige hobby's. Kost bakken met geld iedere keer, maar zolang ik het kan missen heb ik het er voor over.
     
  17. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Soms lijkt iets op "papier" geweldig, terwijl het dan in de praktijk tegenvalt.

    En soms wil je ook eerst "proeven" van iets, voordat je veel geld gaat uitgeven. Bij de meeste mensen is de eerste auto ook geen BMW, Mercedes of Audi. Meestal begin je met een 2de hand Opel, Seat of Toyota en ga je later wellicht voor iets duurders.

    Omdat deze hobby ook zo divers is, is het lastig voor beginners om hun weg te vinden. Niet voor niets regent het "Mijn eerste quadcopter" topics, waarin mensen vragen om advies en hulp. Je hebt zoveel keus in configuraties en dat maakt mensen aan het twijfelen. Ze gaan geld uitgeven en zijn bang verkeerde investeringen te doen. Vaak gaan die investeringen ook verkeerd en dan krijg je dat mensen weer spullen gaan verkopen. Maar daar wordt je ook wijzer van.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach ja, beetje bling mag er best zijn ;-)

    En dan mag je voor jezelf bepalen wat echt technisch nodig is, of wat je zelf nodig vind
    Dat zijn heeeeel andere dingen :D

    En bij heli's heb je altijd wel wat te upgraden..
    Bv een align heli, in principe vliegt het best, maar er zitten wat ontwerpdingetjes in die echt beter kunnen
    Dat zijn technisch nuttige dingen
    Maar er is ook een hoop alu spul te koop, wat voor het vlieggedrag geen fluit uit maakt.
    Misschien voor het gevoel en je onderbuikgevoel, maar niet voor het daadwerkelijke vlieggedrag

    Zal bij multicopters niet anders zijn..
    Er is altijd beter..
    Ik heb het op een gegeven moment een beetje opgegeven. Je kan alles technisch afkraken tot het gevaarlijk lijkt om er mee te vliegen.
    Dus vlieg nu al weer ff zonder echte wijzigingen rond.

    Ps
    Heb dit draadje ff verplaatst naar de heli mess
    Niet echt multicopter gerelateerd dit. Maar gezien de plaatsing in dit onderdeel, mag het in de heli kroeg besproken worden ;-)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt een beetje als "de aanschaf van de zaak is het einde van't vermaak" zoals hier wel gezegd wordt...

    Ofwel, je koopt "voor de heb", om het kopen zelf. Niks meer of minder dan al die mensen die Tommy Teleshopping op de buis hebben en hun hele creditcard leegkopen met spulletjes die oh zo handig lijken, er luxe uitzien, vaak een verborgen "bling factor" hebben (de kenner ziet....) maar volkomen waardeloos zijn voor het gebruik waarvoor ze bedoeld zijn.

    Waar je last van hebt heeft in elk geval maar één ding met de hobby te maken: je hebt blijkbaar nog steeds de juiste hobby niet. Je beleeft méér plezier aan "het kopen" en "het upgraden" dan aan de hobby zelf, en het enige wat helpt is het zoeken van een hobby waarbij dat niet zo is, of op een andere manier met de hobby omgaan.

    Vanaf dat moment ga je namelijk je hobby bedrijven en er van genieten, in plaats van zoeken naar waarom de hobby je niet brengt wat je er van verwacht (de drogreden voor het zoeken naar de upgrade, en het excuus om te gaan shoppen).

    Direct top of the line aanschaffen helpt niet als je de verkeerde hobby hebt, want je beleeft nog steeds geen écht plezier, en je hebt het upgraden onmogelijk gemaakt, dus de hobby is alleen maar een nog korter leven beschoren.

    Mijn advies: zoek wat anders, bij voorkeur een hobby waarbij je geen upgrades kunt kopen. Per definitie een hobby dus waarbij je zo weinig mogelijk "spullen" nodig hebt. Postzegels verzamelen bijvoorbeeld: er zijn geen "upgrade verzamelalbums".
    Of breien: er zijn geen "turbo-breinaalden".

    Laatste is natuurlijk niet serieus, maar het eerste wel: je bent op de verkeerde manier met je hobby bezig, óf met de verkeerde hobby....

    Ik had er met het helivliegen ook last van, tot ik les begon te geven, en sindsdien merk ik dat de weinige upgrades die ik doe, ook écht upgrades zijn en geen loze bling-bling. Ik koop nog wel eens een nieuw model, gewoon, omdat dat normaal is als je aan modelbouw doet, maar ik ben op een heel andere manier met de hobby bezig.

    Of zoiets voor jou ook helpt weet ik niet.

    Groet, Bert
     
  20. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    @ Brutus:

    Een interessante kijk heb je erop. Misschien heb je nog wel gelijk ook. Het kopen/verkopen aspect is ook echt hetgeen waar ik zelf ook niet op zit te wachten. Het gebeurt gewoon. Maar ik doe heus wel andere bezigheden, waarbij ik niet kan upgraden hoor. Ik squash bijvoorbeeld en een nieuw racket komt er alleen maar als de oude echt kapot is.

    Of dit de verkeerde hobby voor mij is durf ik nog niet te zeggen. Want het met mijn handen bezig zijn vind ik leuk en het vliegen ook. De drang naar beter/mooier/sneller zal er wel altijd in blijven zitten. Gek genoeg heb ik dat niet met andere dingen, zoals auto's, mijn huis of mijn vrouw (haha). Maar materiele zaken zoals, home cinema (heb een projector + scherm in mijn woonkamer), audio, computers en televisies weer wel.

    Het is al fijn dat ik het nu wel door heb van mezelf en ik kan me als het doorslaat wel afremmen. Dat kon ik eerder (toen ik nog met muziek bezig was) absoluut niet. Het is ook niet dat ik doctor Phil nodig heb, omdat ik mijn rekeningen plunder. Zo erg is het echt niet. ;)
     

Deel Deze Pagina