Roy,
U? Zeg maar 'jij' hoor :wink: Als ik allergisch was voor commentaar, dan schreef ik niet op het forum. In tegendeel dus
Mij was allang duidelijk dat als we alles beschrijven waarover we het WEL eens zijn, de serverruimte op het forum veel te klein is...
Ik baseer mijn opvattingen ( en moet ze ook steeds weer bijstellen, ik leer nog iedere dag) op alle gebeurtenissen, die ik zo langzamerhand voorbij heb zien komen. En dat worden er alleen maar meer. Ik herken hierin een steeds duidelijker trend.
Mijn reserves tegenover het gebruik van overpower op een lichte hoogdekker zijn nog niet eens zo heel oud. Zoals ik al eens opmerkte, was het meest gebruikte model, toen ik begon met instructie geven (~1973), een Snoopey. En ondanks dat deze kist nauwelijks groter was dan een Charter of Westerly zag je als meest gebruikte motor een Webra 6,5 Blackhead. Daar kwam echt wel meer vermogen uit dan een .25 FP-tje. Toch ging dit probleemloos. Pas de laatste 6 a 7 jaar begon mij steeds meer op te vallen, dat de GEMIDDELDE leerling met een .25 FP-tje op zijn Charter/Westerly veel minder problemen had dan de leerlingen met een sterkere motor. Het heeft echt een paar jaar geduurd tot me dit echt duidelijk werd. Al mijn adviezen moet je zien als geldend voor de (qua aanleg) gemiddelde leerling. Ik heb ook leerlingen gehad, die na 10 vluchten solo konden en zelfs met een 10 cc op een Charter nog geen brokken zouden maken, maar dat waren er niet zovelen.
Laatst gelesd met een EXEL- 2000. Vliegt als een plaatje, maar met de 6,5 op een paar tandjes boven stationair. Iets sneller en de leerling is 'm kwijt. Ik had het het drukst met voortdurend het gas terug regelen. Dat was m'n meest recente ervaring met 'reserve-vermogen'.
Brevet en dan ineens veilig vliegen?
We zijn het er duidelijk over eens dat er gebrevetteerden rondfladderen, waar jij en ik niet aan kunnen zien, dat ze het papiertje ooit verdiend hebben. Helaas zijn er nog altijd lieden waarvoor ik gauw mijn kistje aan de grond zet en het vliegen vanuit de pits -alhoewel ze daar ook nog geregeld overheen vliegen- ga bekijken.
Als ik ze niet had zou ik er alsnog grijze haren van krijgen. :wink:
Ik heb ook het grootste deel van mijn modelvliegleven ongebrevetteerd rondgevlogen, want het A-brevet bestond nog niet.
Ik meende ook niet om precies aan te geven hoe zo'n midair ontstaat, vandaar de meerkeuze oplossing...
Je niet aan de circuitrichting ( een van de mogelijkheden) houden zou volgens goede veiligheidsregels niet mogen. Mag het wel, dan deugen de regels niet.
Maar deugende regels of niet, er heeft dus minstens 1 piloot minstens 1 verkeerde beslissing genomen. Kan ook mij nog steeds gebeuren hoor, dus zo bijzonder is het niet... :wink:
Iets snellers en moeilijkers? F3D pylon, F2D combat! Ben je weer een paar jaar onder de pannen... :wink: :wink: :wink:
Er leiden vele wegen naar Rome. Mijn voorkeur gaat uit naar de route, die de leerling -alleen en in het donker- ook nog kan gaan. En dat is vaak niet de kortste of de snelste...
