Goed.. ik neem ook even de tijd om een goede reactie te formuleren.
Voordat ik verder ga. Sander, wij verschillen van mening. Dat moge duidelijk zijn. Zoals ik al eens eerder schreef, twijfel ik er niet aan of je beschikt over een bepaalde vorm van kennis en kunde. Met andere woorden, ondanks dat wij het niet eens zijn, heb ik wel respect voor je kennis.
In je eerste posting in dit draadje, begon je over dat 'ik normaal moest discusseren' (ik = Henri). Ik wil jou dan ook vragen hetzelfde te doen, want dat doe je nu NIET. Als je wil dat ik jou en je verhalen met respect behandel, vind ik dat ik hetzelfde terug mag verwachten.
Zoals je eerder zelf al toegegeven heb, heb je geen benul van mijn opleidings- en/of kennisniveau. Ik zou je dan ook willen verzoeken om vanaf nu je bij de materie te houden, en dit soort onzin achterwege te laten:
Lezen is ook een vak. Je laat duidelijk zien dat je de materie niet beheerst/begrijpt
Laat ik je uit de droom helpen. Ik beheers de materie wel degelijk, ik ben het alleen niet met je eens.
We vergelijken 2 situaties, namelijk het verlengen van draden aan accukant of aan motorkant. Dat aan beide situaties voor- en nadelen zijn, is duidelijk, dat zijn we denk ik helemaal met elkaar eens.
Nu gaat het dus om welke keuze je gaat maken tov de voor- en nadelen. Wat weegt zwaarder, en wat niet.
Nu doe jij de uitspraak:
- bij het verlengen van de motordraden zullen de storingen ENORM toenemen
dat zijn letterlijk jouw woorden.
Afgezien van het feit dat er al tig meter draad in je motor zit, zal er altijd enige vorm van draad tussen je motor en regelaar moeten zitten. Van de draad in de motor geef je terecht aan dat deze onderdeel uitmaken van een spoel en dat de veldlijnen van het magnetisch veld daarmee beperkt zijn.
Afgezien van dat een spoel wel degelijk breedbandige storingen buiten die spoel kan opleveren, blijft nog steeds het feit dat er een stuk kabel uit je motor steekt, ook als je die draden niet verlengt.
Om dingen duidelijk te maken, zijn soms wat getallen nodig, de getallen zelf zijn niet zo relevant, het gaat om de principes er achter.
Ik wil graag van jou het natuur- en wiskundige bewijs zien dat een storingsveld over een afstand van 10cm, enorm, waarneembaar, meetbaar en op zo'n manier dat het van invloed is op de rest van een toeste, toeneemt, als je er 20cm van maakt.
In plaats van nu te zeggen 'jij hebt er geen verstand van, dit is algemeen bekend, dit zijn natuurkundewetten', bewijs het nu eens dat 20 cm motordraden ENORM veel méér storingen opleveren dan 10cm motordraad. Want dat heb je nu nog steeds op geen enkele wijze bewezen.
De rest van je mooie betoog zal ik morgen op ingaan. Ik heb dus een filmpje al gemaakt met verlengde kabels, maar wil nu ook nog een filmpje maken waarop in 2 2.4ghz sets en één 35mhz set in de praktijk gebruik om het effect op reikwijdte (en evt storing) van het verlengen van kabels te laten zien.
Omdat de materie waar we het nu over hebben, veel complexer is dan jij nu voorschoteld, kunnen we nog jaren discusseren over de wetenschap erachter. Wat jij nu doet, is zelf iets verzinnen en dan alleen die set regels erbij pakken die jouw gelijk bewijzen. Als je dan het verhaal gaat uitbreiden, zul je zien dat het ook weer ontkracht gaat worden, enzovoort, enzovoort.
Om een klein voorbeeldje te noemen.. ten eerste heb je dus nog niet bewezen dat het verlengen van motordraden de storingen ENORM of significant doen toenemen. Ten tweede moet je dan nog bewijzen dat die storingsvelden belemmerend werken in het dagelijks gebruik. Of, beter gezegd, dat de storingsvelden van verlengde draden een significant grotere belemmering vormen in het dagelijks gebruik.
Maar, waar je aan voorbijgaat, voor het gemak, is dat diezelfde storingen óók optreden in je accudraden. Immers, daar gaat óók een pulserende stroom doorheen. Die wordt weliswaar iets gedempt door de condensatoren, feit blijft dat óók die kabels storing kunnen opwekken.
Dus om het verhaal compleet te maken en daadwerkelijk jouw gelijk te halen, zou je eerst moeten aantonen dat:
a) de storing zoals die op de 'normale motordraden' zijn, belemmerend werken voor het dagelijks gebruik
b) genoemde storingen minimaal exponentieel toenemen bij verlenging van die kabels
c) die storingen niet of veel minder voorkomen op de accudraden
d) de verlenging van die accudraden niet een verergering van storing geven
Geen van deze vier punten heb je tot nu toe ook maar enige vorm van bewijs voor aangeleverd. Wat je zegt is 'dat zijn natuurkundewetten en daar heb jij geen verstand van'.
Als je op die manier de discussie aan wilt gaan, zijn we snel klaar. Dan zeg ik ook gewoon, Sander, je begrijpt de materie niet, dat zijn natuurkundewetten, en dat weet iedereen. Zo.. nu heb ik gelijk. Of toch niet?
Zoals gezegd.. voor een goede inhoudelijke reactie heb ik ook even tijd nodig, evenals de filmpjes. Na het posten van die filmpjes is de discussie ook in één keer gesloten. Zien is geloven. Geen zelf bedachte theorieen en simulaties die nietszeggend zijn maar er interessant uitzien, maar de daadwerkelijke praktijk. Goed.. het heeft mij nu al één regelaartje gekost, maar ik heb er nog drie
@Ernst en PH_AJH: het inschakelen heeft Sander erbijgehaald, maar is een non-probleem. In werkelijkheid branden regelaars daar niet op door. Het gaat juist om het verhaal wat als de motor in bedrijf is, en dan met name in niet-volgas situaties. De series filmpjes die ik over een dag of 3 zal posten (ik wil het eerst compleet hebben) laten dat heel mooi zien.