Sander, ben je het nu wel of niet met mij eens dat met het verlengen van de accudraden, de condensatoren van de ESC teveel riplle current te verwerken kunnen krijgen, daardoor warm worden, kapot gaan, en uiteindelijk de ESC met zich meetrekken?
Je spreekt jezelf namelijk tegen op dat punt. Je zegt eerst dat een kapotte condensator betekent dat je ESC kapot gaat. Vervolgens geef je aan dat je de condensator kapot kunt maken met te lange bekabeling. Dan zie ik niet in hoe je niet tot de conclusie kunt komen dat je
dus een regelaar kapot kunt maken met te lange kabels.
Dat er methodes zijn om de kans daarop kleiner te maken, doet daar verder niets aan af. Is bovenstaande nu wel of niet waar volgens jou?
Wat het punt is, is wat ik al de hele tijd betoogd heb; het dagelijks gebruik. Daar gaat het om. Ik denk dat we beiden het er over eens kunnen zijn, dat je in principe helemaal geen kabels moet willen verlengen. Dat, als het punt daar komt dat je moet verlengen, je moet proberen die verlenging zoveel mogelijk te beperken. Om kort te gaan; we spreken hier niet over het verlengen van kabels met meters tegelijk ofzo, het zal een keer gaan om afstanden tussen de 0 en 30 cm. Veel langer zal men kabels doorgaans niet willen maken.
Welnu, zet 30cm kabel aan de accukant van je ESC, en je ESC zal bij een halfgas situatie doorbranden. Dat is een aantoonbaar feit, iets wat je zelf niet eens echt tegen spreekt, sterker nog, je bewijst het zelf in je hele verhaal.
Zet 30 cm kabel aan de motorkant van je ESC en... er gebeurd helemaal niets. Theoretisch heb je gelijk dat de hoeveelheid storing die die extra kabel zal opleveren tov de orginele kabel, groter geworden is. Het punt is alleen 'hoeveel groter' en 'welk effect levert dat op'. Welnu, in de dagelijkse praktijk, waar bij electroaandrijvingen zowieso al 2.4Ghz als advies geldt, zal dat dus helemaal niets doen. Niet qua storingen, niet qua reikwijdte, gewoon niets. Men zal het niet merken. Om een motor uit sync te laten vallen, moet je kabels absurd lang gaan maken, we praten dan over ettelijke meters. Het meest kritische punt hierin, is het opspinnen van de motor.
Je geeft aan dat je geen voordeel ziet van het verlengen van motordraden. Daar heb je gelijk in. Dat is er ook niet. Net zoals dat er geen voordeel is voor het verlengen van accudraden; ook dat is er niet. Beiden zijn nadelige situaties die je moet willen voorkomen.
Het gaat dus ook niet om voordelen, het gaat om nadelen.
Het nadeel van een verlengde accukabel kán zijn dat de handel kapot gaat. Niet tijdelijk, niet een tijdeljike storing, maar definitief kapot, met alle nare gevolgen van dien. Het nadeel van een verlenge motordraad is theoretisch meer storing, echter dit bevind zich allemaal nog ruim onder wat een normale, goed uitgevoerde, inbouw kan handelen.
Je moet echt al op 35 Mhz gaan blijven vliegen, je kabels met 50cm verlengen en je ontvanger naast de kabels monteren, wil dit echt blokkerende gevolgen gaan opleveren.
Bijvoorbeeld hier wat Bernie Wolfard (Castle Creations) er over zegt:
The large capacitors are there to reduce ripple current. Ripple current is a side affect of pulsing power at 11,000 or 13,000 times per second (Pulse Width Modulation or PWM frequency, how the ESC controls power to a battery) from a battery, which is a DC power source and does not like putting out power in short pulses. The capacitors are there to control ripple current. If not controlled ripple current will destroy the power side of an ESC.
Inadequate batteries and/or high resistance wire or plugs on the battery side of the circuit increase ripple current. If the capacitors are overwhelmed with too much ripple current, they heat up. They can get hot enough to unsolder themselves from the circuit board or burn one of the internal lead, making it hard to see that they are disconnected. In extreme cases, the cap can actually explode. If the cap(s) are no longer in the circuit ripple current will immediately destroy the ESC.
It is my contention that, with high power systems, ripple current destroys more ESCS than over current. The damage caused by ripple current is either a few burned mosfets will be burned on the battery lead side of the ESC or the whole ESC will look like a crispy critter. In either case, the caps will be burned and often unsoldered. If an ESC is burned and the caps came off the usual cause is ripple current, again caused by inadequate batteries and/or high resistance plugs on the battery side.
Let vooral op dat hij aangeeft dat deze ripple current de voornaamste reden voor het defect raken van ESC's is. Let ook op dat hij aangeeft dat kabelweerstand hier een rol in speelt, hoe meer weerstand, hoe meer ripple current.
Of Joe Ford, ook van Castle Creations:
12" max on the battery side. 7" on the ESC already so only 5" left for wire coming off the battery and any extensions. If you have to extend any wires ALWAYS extend the motor to ESC wires. Extending the battery side induces voltage ripple and kills controllers. The worst that can happen extending the motor side is the motor fails to start...if this happens, resolder all connections. If it still doesn't work, try another motor. Do not keep hitting the throttle as the current will build up on the MOSFETs and can potentially blow the controller. I've seen as much as 24" of wire extension on the motor side. If you absolutely HAVE to extend the battery wires make sure the packs you are using are FULLY capable of supplying 1.5-2x the current you will be drawing. DO NOT trust the lipo manufacturer specs...if it says 20-30C, treat it as a 10-15C and use packs in parallel accordingly...better safe than sorry.
Gezien je laatste posting, waarin je aangeeft jarenlange ervaring te hebben, mag ik vragen hoe lang je al regelaars ontwikkelt, hoe lang je al electrovliegt, en of je ook met grote aandrijvingen (bijvoorbeeld 8 of 10s) ervaring heb? Niet bedoeld als aanval, zuiver als interesse.
Overigens, ripple current en ripple spanning zijn twee totaal verschillende begrippen en in dit geval ook niet aan elkaar gerelateerd. De ripple current ontstaat door het schakelen van de regelaar, die daarmee een continu wisselende (stroom) belasting creeert. De spanning staat hier verder los van. Zelfs in een situatie waarin je een constante spanning zou kunnen handhaven, zou je nog een riplle current krijgen.
@Burp: bedankt voor je moderatie!