Discussie motor- of accudraden verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.
[mod]Even wat posts aangepast zodat ze wat vriendelijker zijn. Graag zelf verzorgen aub.[/mod]


@Burp, goed gedaan. (complimenteren mag ook eens als dat nodig is)

Heren laten we de discusie vriendelijk houden. Deze duiscussie zal ons allemaal wijzer maken. Als je niet wil lezend at Henry en Sander fel discusieren over dit punt dan stop met het lezen van dit topic.
Bieide heren hebben een punt en op hun manier kunnen misschien enkele misverstanden weggeruimd worden.


Mijn toevoeging aan dit geheel,e ne iets wat ik al vaker ondervonden heb.

Theorie en praktijk liggen soms heel ver van elkaar vandaan en zijn soms zelfs vijanden van elkaar. Soms zijn beide het niet met elkaar eens en kun je beredeneren wat je wil maar is er geen uitleg voor te vinden voor wat er allemaal gebeurd.
 
Soms zijn beide het niet met elkaar eens en kun je beredeneren wat je wil maar is er geen uitleg voor te vinden voor wat er allemaal gebeurd.

Uitleg voldoende in deze draad!! Voor velen misschien nog wel te veel/te diep (of te heftig) ;) ;) ..

Leerzaam, en dankbaar daarvoor!



Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Theorie en praktijk liggen soms heel ver van elkaar vandaan en zijn soms zelfs vijanden van elkaar. Soms zijn beide het niet met elkaar eens en kun je beredeneren wat je wil maar is er geen uitleg voor te vinden voor wat er allemaal gebeurd.

Even geheel off topic:

Da's nu juist het probleem hier, ik benader alles niet alleen vanuit de theorie, ik ken de praktijk door en door (ik werk als elektronica ingenieur dagelijks met RC elektronica) en kan dat ook prima rijmen met de theorie. Mijn bevindingen zijn geheel sluitend met wat ik zelf al jarenlang heb ervaren.

[mod]Niet noodzakelijk deel verwijderd. Jullie zijn het oneens, dat mag.[/mod]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]Heren, misschien moet ik duidelijker zijn. Bij deze dan.

Posts met persoonlijke aanvallen en dergelijke verwijder ik. Zonde om die in te kloppen. Laten we nu netjes het oude jaar uitgaan. Ik ben niet van plan de gehele dag rammend op F5 dit topic in de gaten te houden. Ik zal vanmiddag anders even een samenvatting maken, je zult zien dat jullie het op veel punten eens zijn.

Voor nu, houd het netjes.[/mod]
 
Sander, ben je het nu wel of niet met mij eens dat met het verlengen van de accudraden, de condensatoren van de ESC teveel riplle current te verwerken kunnen krijgen, daardoor warm worden, kapot gaan, en uiteindelijk de ESC met zich meetrekken?

Je spreekt jezelf namelijk tegen op dat punt. Je zegt eerst dat een kapotte condensator betekent dat je ESC kapot gaat. Vervolgens geef je aan dat je de condensator kapot kunt maken met te lange bekabeling. Dan zie ik niet in hoe je niet tot de conclusie kunt komen dat je dus een regelaar kapot kunt maken met te lange kabels.

Dat er methodes zijn om de kans daarop kleiner te maken, doet daar verder niets aan af. Is bovenstaande nu wel of niet waar volgens jou?

Wat het punt is, is wat ik al de hele tijd betoogd heb; het dagelijks gebruik. Daar gaat het om. Ik denk dat we beiden het er over eens kunnen zijn, dat je in principe helemaal geen kabels moet willen verlengen. Dat, als het punt daar komt dat je moet verlengen, je moet proberen die verlenging zoveel mogelijk te beperken. Om kort te gaan; we spreken hier niet over het verlengen van kabels met meters tegelijk ofzo, het zal een keer gaan om afstanden tussen de 0 en 30 cm. Veel langer zal men kabels doorgaans niet willen maken.

Welnu, zet 30cm kabel aan de accukant van je ESC, en je ESC zal bij een halfgas situatie doorbranden. Dat is een aantoonbaar feit, iets wat je zelf niet eens echt tegen spreekt, sterker nog, je bewijst het zelf in je hele verhaal.

Zet 30 cm kabel aan de motorkant van je ESC en... er gebeurd helemaal niets. Theoretisch heb je gelijk dat de hoeveelheid storing die die extra kabel zal opleveren tov de orginele kabel, groter geworden is. Het punt is alleen 'hoeveel groter' en 'welk effect levert dat op'. Welnu, in de dagelijkse praktijk, waar bij electroaandrijvingen zowieso al 2.4Ghz als advies geldt, zal dat dus helemaal niets doen. Niet qua storingen, niet qua reikwijdte, gewoon niets. Men zal het niet merken. Om een motor uit sync te laten vallen, moet je kabels absurd lang gaan maken, we praten dan over ettelijke meters. Het meest kritische punt hierin, is het opspinnen van de motor.

Je geeft aan dat je geen voordeel ziet van het verlengen van motordraden. Daar heb je gelijk in. Dat is er ook niet. Net zoals dat er geen voordeel is voor het verlengen van accudraden; ook dat is er niet. Beiden zijn nadelige situaties die je moet willen voorkomen.

Het gaat dus ook niet om voordelen, het gaat om nadelen.

Het nadeel van een verlengde accukabel kán zijn dat de handel kapot gaat. Niet tijdelijk, niet een tijdeljike storing, maar definitief kapot, met alle nare gevolgen van dien. Het nadeel van een verlenge motordraad is theoretisch meer storing, echter dit bevind zich allemaal nog ruim onder wat een normale, goed uitgevoerde, inbouw kan handelen.

Je moet echt al op 35 Mhz gaan blijven vliegen, je kabels met 50cm verlengen en je ontvanger naast de kabels monteren, wil dit echt blokkerende gevolgen gaan opleveren.

Bijvoorbeeld hier wat Bernie Wolfard (Castle Creations) er over zegt:

The large capacitors are there to reduce ripple current. Ripple current is a side affect of pulsing power at 11,000 or 13,000 times per second (Pulse Width Modulation or PWM frequency, how the ESC controls power to a battery) from a battery, which is a DC power source and does not like putting out power in short pulses. The capacitors are there to control ripple current. If not controlled ripple current will destroy the power side of an ESC.

Inadequate batteries and/or high resistance wire or plugs on the battery side of the circuit increase ripple current. If the capacitors are overwhelmed with too much ripple current, they heat up. They can get hot enough to unsolder themselves from the circuit board or burn one of the internal lead, making it hard to see that they are disconnected. In extreme cases, the cap can actually explode. If the cap(s) are no longer in the circuit ripple current will immediately destroy the ESC.

It is my contention that, with high power systems, ripple current destroys more ESCS than over current. The damage caused by ripple current is either a few burned mosfets will be burned on the battery lead side of the ESC or the whole ESC will look like a crispy critter. In either case, the caps will be burned and often unsoldered. If an ESC is burned and the caps came off the usual cause is ripple current, again caused by inadequate batteries and/or high resistance plugs on the battery side.

Let vooral op dat hij aangeeft dat deze ripple current de voornaamste reden voor het defect raken van ESC's is. Let ook op dat hij aangeeft dat kabelweerstand hier een rol in speelt, hoe meer weerstand, hoe meer ripple current.

Of Joe Ford, ook van Castle Creations:
12" max on the battery side. 7" on the ESC already so only 5" left for wire coming off the battery and any extensions. If you have to extend any wires ALWAYS extend the motor to ESC wires. Extending the battery side induces voltage ripple and kills controllers. The worst that can happen extending the motor side is the motor fails to start...if this happens, resolder all connections. If it still doesn't work, try another motor. Do not keep hitting the throttle as the current will build up on the MOSFETs and can potentially blow the controller. I've seen as much as 24" of wire extension on the motor side. If you absolutely HAVE to extend the battery wires make sure the packs you are using are FULLY capable of supplying 1.5-2x the current you will be drawing. DO NOT trust the lipo manufacturer specs...if it says 20-30C, treat it as a 10-15C and use packs in parallel accordingly...better safe than sorry.

Gezien je laatste posting, waarin je aangeeft jarenlange ervaring te hebben, mag ik vragen hoe lang je al regelaars ontwikkelt, hoe lang je al electrovliegt, en of je ook met grote aandrijvingen (bijvoorbeeld 8 of 10s) ervaring heb? Niet bedoeld als aanval, zuiver als interesse.

Overigens, ripple current en ripple spanning zijn twee totaal verschillende begrippen en in dit geval ook niet aan elkaar gerelateerd. De ripple current ontstaat door het schakelen van de regelaar, die daarmee een continu wisselende (stroom) belasting creeert. De spanning staat hier verder los van. Zelfs in een situatie waarin je een constante spanning zou kunnen handhaven, zou je nog een riplle current krijgen.

@Burp: bedankt voor je moderatie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, waar ik een bloedhekel aan heb, zijn mensen die het gelijk afdoen als 'gebrek aan kennis' als iemand het met ze oneens is, inhoudelijk niet op argumenten ingaat, niet tot nauwelijks onderbouwt en voornamelijk stemmingmakerij als argumenten gebruiken.

Meer dan voldoende onderbouwing hoor, dat het boven jouw pet gaat (wat blijkt uit je reacties) daar kan ik niets aan doen.

Sander, geef nou even antwoord ipv. je lafjes terug te trekken. Ben je het met mij eens dat met het verlengen van de accudraden, de condensatoren van de ESC teveel riplle current te verwerken kunnen krijgen, daardoor warm worden, kapot gaan, en uiteindelijk de ESC met zich meetrekken?

Dat antwoord heb ik nu al meerdere malen gegeven, ook in mijn voorgaande reactie(s), dat jij er overheen leest is niet mijn probleem.

Verder; nogmaals; jij hebt helemaal geen benul van mijn niveau op dit vlak. Je vergelijking met een arts is typerend hierin, want dat is hoe jij jouzelf ziet, superieur, alwetend, ten opzichte van de domme patient. Misschien moet je dat even van je afzetten voor deze discussie en er van uit gaan dat ik óók arts ben en dus wel degelijk inhoudelijk de discussie met je aan kan gaan.

Ik zie mijzelf helemaal niet superieur, maar wel als ter zake kundig jij schermt namelijk de hele tijd met geleende argumentatie en internetwijsheid en ik met kennis van de materie die ik mij eigen gemaakt heb en waar ik ook een ingenieur's opleiding voor gevolgd heb.

Wat het punt is, is wat ik al de hele tijd betoogd heb; het dagelijks gebruik. Daar gaat het om. Ik denk dat we beiden het er over eens kunnen zijn, dat je in principe helemaal geen kabels moet willen verlengen. Dat, als het punt daar komt dat je moet verlengen, je moet proberen die verlenging zoveel mogelijk te beperken. Om kort te gaan; we spreken hier niet over het verlengen van kabels met meters tegelijk ofzo, het zal een keer gaan om afstanden tussen de 0 en 30 cm. Veel langer zal men kabels doorgaans niet willen maken.

Goh, daar zijn we het dan over eens.

Welnu, zet 30cm kabel aan de accukant van je ESC, en je ESC zal bij een halfgas situatie doorbranden. Dat is een aantoonbaar feit, iets wat je zelf niet eens echt tegen spreekt, sterker nog, je bewijst het zelf in je hele verhaal.

Nee, nog nooit meegemaakt, nimmer. En ik heb zelfs 2kW motoren aan 50cm accukabel zitten in een Pylon racer. Hoe jij dit haalt uit mijn argumentatie is mij een raadsel. Je dient echter ***WEL*** maatregelen te nemen. Met ***ALLEEN*** de accukabel verlengen ben je er soms niet. Jij zoekt echter naar een zwart-wit redenatie, die is er niet, er is geen algemeen geldende regel, alleen een advies waarop te letten en welke stappen je kunt nemen om e.e.a. te voorkomen.

Zet 30 cm kabel aan de motorkant van je ESC en... er gebeurd helemaal niets. Theoretisch heb je gelijk dat de hoeveelheid storing die die extra kabel zal opleveren tov de orginele kabel, groter geworden is. Het punt is alleen 'hoeveel groter' en 'welk effect levert dat op'. Welnu, in de dagelijkse praktijk, waar bij electroaandrijvingen zowieso al 2.4Ghz als advies geldt, zal dat dus helemaal niets doen. Niet qua storingen, niet qua reikwijdte, gewoon niets. Men zal het niet merken.

Dat hangt helemaal af van de gebruikte motor, de timing, etc. Als ik dat doe bij een 100W borstelloze motor maak ik me niet zoveel zorgen, bij een 2000W borstelmotor is het toch andere koek, de EM velden die bij dergelijke vermogens gegenereerd worden zijn significant groter.

Je geeft aan dat je geen voordeel ziet van het verlengen van motordraden. Daar heb je gelijk in. Dat is er ook niet. Net zoals dat er geen voordeel is voor het verlengen van accudraden; ook dat is er niet. Beiden zijn nadelige situaties die je moet willen voorkomen.

Zijn we het weer eens, echter je zult moeten kiezen tussen twee kwaden, en welke is dan het minst erg?

Het nadeel van een verlengde accukabel kán zijn dat de handel kapot gaat. Niet tijdelijk, niet een tijdeljike storing, maar definitief kapot, met alle nare gevolgen van dien. Het nadeel van een verlenge motordraad is theoretisch meer storing, echter dit bevind zich allemaal nog ruim onder wat een normale, goed uitgevoerde, inbouw kan handelen.

Nee, weer die zwart-wit redenatie. Je dient een aantal zaken in perspectief te zetten en dan de nuance aan te brengen, ik quote het nog één keer:

SanderFPV zei:
Ik heb vanaf het begin aangegeven dat er twee situaties zien die aandacht behoeven, da's de situatie tijdens bedrijf en de situatie bij inschakelen. Ik kijk hier heel bewust in meer detail naar de situatie tijdens inschakelen omdat de situatie tijdens bedrijf niet veel verandert (feitelijk niet). Kortom dezelfde condities/suggesties die gelden voor de situatie bij inschakelen gelden ook tijdens het in bedrijf zijn, er verandert elektrisch gezien natuurlijk ook niks.

De grote gemene deler in dit alles is de zelfinductie die veroorzaakt wordt door het omsloten oppervlak van de lus gevormd door de accudraden. Deze zelfinductie zorgt voor het defect raken van de condensatoren bij de ESC als deze te klein bemeten zijn en de accudraden worden verlengd en voor de hoge piekspanning en piekstroom bij het aankoppelen van de accu.

Kortom, als je de zelfinductie aanpakt sla je twee vliegen in één klap, mijn suggestie is dan ook de volgende:

SanderFPV zei:
Dus zelfs als we ervanuit gaan dat de fabrikant van de ESC de condensator bij de ESC niet voldoende groot heeft gedimensioneerd om overweg te kunnen met de te leveren stroom bij maximale belasting en we een condensator moeten bijplaatsen dan zitten er geen nadelen aan het verlengen van de kabel. Echter is het logisch dat kabellengtes die veelvouden zijn van een normale lengte van pakweg een centimeter of 20 á 30 enige aandacht vereisen.

Het devies is daarbij de kabel doorsnede verdubbelen en de kabel twisten, of d.m.v. krimpkous tegen elkaar aan bevestigen, zodoende wordt het omsloten oppervlak van de lus geminimaliseerd en daarmee de zelfinductie. Ook heeft het dan zin om de temperatuur van de condensator op de ESC in de gaten te houden, wordt deze erg warm, dan een (aantal) low-ESR (Nichicon ZLH, Panasonic FC, BC Components BC136, etc.) condensator(en) bijplaatsen.

SanderFPV zei:
Daarmee kom ik gelijk uit bij de vraag of het verstandig is de motordraden te verlengen? Uit bovenstaande blijkt dat het verlengen van de motordraden zorgt voor een veel sterkere emissie van een EM veld met daarin een zeer breedbandig spectrum aan frequenties die mogelijk direct of indirect storen op de RC ontvanger of andere gevoelige elektronica. Ook heeft het verlengen van de motordraden een negatief effect op de tegen EMK en beïnvloeding daarvan doordat de veel langere motordraden ook een effectief hogere inductiespanning opwekken in naburige motordraden waardoor de motor timing in de war kan raken, zeker wanneer de lange draden nog eens getwist zijn, de koppeling van de EM velden is nu maximaal.

Ook bij borstelloze motoren geldt uiteraard dat de accudraden wél getwist kunnen worden en dat dit zeker voordelen heeft om het EM veld te verkleinen. Op de accudraden staat namelijk de door een (buffer) condensator afgevlakte som van alle aan de kant van de borstelloze motor opgewekte stromen. Echter de aan- en afvoer zijn hier wel gelijk in getal en dus zal het twisten, of dicht tegen elkaar aan plaatsen het EM veld significant reduceren.

SanderFPV zei:
Samenvattend lijkt de bovenstaande reactie, en de voorgaande, voldoende argumentatie om altijd te kiezen voor het verlengen van de accudraden. Ik zie feitelijk geen voordelen aan het verlengen van de motordraden, ook omdat de nadelen van het verlengen van de motordraden bij doorsnee (25...40A) ESC's met een krap gedimensioneerde buffer condensator eenvoudig te verhelpen zijn door het bijplaatsen van een pakweg 80 eurocent kostende condensator (470uF/25V Nichicon ZLH).

Kortom, uit bovenstaande volgt dat het verlengen van de accudraden, het twisten of dicht bij elkaar monteren van de accudraden evt. in combinatie met het vergroten van de draaddiameter en het bijplaatsen van extra condensatoren, meer voordelen met zich meebrengt dan het kort houden van de accudraden en het verlengen van de motordraden.

Uiteraard geldt voor beide dat je het niet naar het absurde door moet trekken, als je anderhalve meter accudraad moet gaan trekken dan lijkt het mij beter om de accu te verplaatsen. Zoals altijd geldt hier ook dat je liefst alles zo compact mogelijk houdt met minimale lengte aan kabels, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Let vooral op dat hij aangeeft dat deze ripple current de voornaamste reden voor het defect raken van ESC's is. Let ook op dat hij aangeeft dat kabelweerstand hier een rol in speelt, hoe meer weerstand, hoe meer ripple current.

Dat verhaal staat bol van de foute aannames:

The large capacitors are there to reduce ripple current. Ripple current is a side affect of pulsing power at 11,000 or 13,000 times per second (Pulse Width Modulation or PWM frequency, how the ESC controls power to a battery) from a battery, which is a DC power source and does not like putting out power in short pulses. The capacitors are there to control ripple current. If not controlled ripple current will destroy the power side of an ESC.
De condensatoren zijn er als buffer voor elektrisch vermogen, een zogenaamde buffercondensator. Ze zorgen ervoor dat de ESC snel kan beschikken over voldoende elektrisch vermogen om een wikkeling van de motor te bekrachtigen. De condensatoren zijn er *NIET* om rimpelstroom in toom te houden, zij zorgen namelijk dat er rimpelstroom optreedt eenvoudig omdat het volgende gebeurt:

SanderFPV zei:
De condensator bij de ESC is dus feitelijk ingesloten tussen verbruiker (de combinatie motor en ESC) en toeleverancier (de accu) en fungeert als reservoir voor elektrische energie (feitelijk een emmer vol elektronen). Aan de ene kant wordt bij het inschakelen van een wikkeling van de borstelloze motor de condensator (gedeeltelijk) leeggetrokken, zijn opgeslagen elektrische energie wordt in de wikkeling omgezet in een elektromagnetisch veld wat de permanente magneet in de rotor aantrekt of afstoot en dus elektrische energie omzet in bewegingsenergie. Bij het afschakelen van de wikkeling wordt de condensator bijgeladen via de accu. Deze cyclus herhaalt zich uiteraard keer op keer (tientallen keren per seconde).

Door deze laad/ontlaad cyclus zal de spanning over de condensator dus varieëren, maar uiteraard ook de spanning van de accu, die inzakt als er meer stroom wordt gevraagd en bijtrekt als de afname kleiner wordt. Uiteraard zal de accuspanning inzakken als de condensator bijlaadt en iets bijtrekken als de condensator vol is (of als de laadstroom afneemt volgens dV/dT). De combinatie van die twee is de rimpelspanning die je terugziet. Uiteraard komt hierbij nog een stuk superpositie van de ringing en overshoot van het in- en uitschakelen van de wikkeling van de motor (ook dit is een LC kring). Dus een deel van deze overshoot en ringing zie je terug op de rimpelspanning op de accu alhoewel enigzins afgevlakt door de buffercondensator bij de ESC.

Inadequate batteries and/or high resistance wire or plugs on the battery side of the circuit increase ripple current. If the capacitors are overwhelmed with too much ripple current, they heat up. They can get hot enough to unsolder themselves from the circuit board or burn one of the internal lead, making it hard to see that they are disconnected. In extreme cases, the cap can actually explode. If the cap(s) are no longer in the circuit ripple current will immediately destroy the ESC.
Onzin, de condensatoren gaan niet stuk door de rimpelstroom, ze gaan defect doordat ze teveel verliesvermogen moeten verstoken doordat ze te klein bemeten zijn en dus elke keer volledig op- en ontladen moeten worden. Het bijplaatsen van meer condensatoren verhelpt dit probleem, da's ook de remedie als bij langere accukabels de condensatoren warm worden.

It is my contention that, with high power systems, ripple current destroys more ESCS than over current. The damage caused by ripple current is either a few burned mosfets will be burned on the battery lead side of the ESC or the whole ESC will look like a crispy critter. In either case, the caps will be burned and often unsoldered. If an ESC is burned and the caps came off the usual cause is ripple current, again caused by inadequate batteries and/or high resistance plugs on the battery side.
Ook niet helemaal juist. De ESC overlijdt nadat de condensator er de geest aan geeft ik leg dit al eerder in detail uit:

SanderFPV zei:
Waar het hier echter om draait is dat er een situatie kan ontstaan (wanneer de condensator te klein gekozen is) waar het opgeslagen elektrisch vermogen in de condensator elke keer voor de volle 100%, of meer, wordt opgebruikt om een magnetisch veld in de wikkeling op te wekken. Hierdoor zal de condensator bij het afschakelen feitelijk leeg zijn, de spanning erover is dus vrijwel gelijk aan nul volt. Hierdoor gaat er een laadstroom lopen gelijk aan de inschakelstroom vanuit de accu, tientallen keren per seconde.

Nu kan je je voorstellen dat door de ettelijke honderden ampere's aan stroom die uit de condensator worden onttrokken en weer erin worden gestopt en het feit dat een condensator ook niet verliesvrij is (hij heeft immers ook een eindige inwendige weerstand) hij snel zal opwarmen, het verliesvermogen wordt namelijk in warmte gedissipeerd. Hierdoor raakt hij op termijn defect, zeker wanneer hij kleiner bemeten is dan nodig om de benodigde stroom te kunnen leveren onder belasting. Ook kan er een situatie optreden waarbij de ESC 'clipt', waarbij de condensator al z'n opgeslagen elektrische energie heeft vrijgegeven maar de wikkeling in de motor nog niet is afgeschakeld, nu zal er een nog hogere piekstroom gaan lopen omdat de accu én de laadstroom van de condensator moet leveren én de stroom voor het bekrachtigen van de wikkeling. Niet zelden is de stroom die dan door de ESC loopt groter dan het toegestane maximum.

Als de condensator komt te overlijden is er voor de ESC weinig hoop meer, deze zal overlijden omdat als de condensator defect is de LC kring niet meer gedempt is, de spanning kan door het ontbreken van de condensator tot ettelijke honderden volts opslingeren als een wikkeling ingeschakeld wordt. Dat overleeft geen enkele MOSFET en daarmee is de ESC feitelijk direct kapot.

Gezien je laatste posting, waarin je aangeeft jarenlange ervaring te hebben, mag ik vragen hoe lang je al regelaars ontwikkelt, hoe lang je al electrovliegt, en of je ook met grote aandrijvingen (bijvoorbeeld 8 of 10s) ervaring heb? Niet bedoeld als aanval, zuiver als interesse.

Ik vlieg al sinds '97, eerst met borstelmotoren, de afgelopen jaren alleen met borstelloze motoren, ik heb nimmer met brandstofmotoren gewerkt, heb daar ook geen kaas van gegeten. Ik heb geen modellen met >6S accu's, omdat ik veel meer met FPV bezig ben en daarvoor kleine schuimmodellen gebruik. Ik heb een tweetal FunJets voorzien van FPV apparatuur, één met 6S/3300 en dik 2kW aan vermogen en één met 2x4S/3300 en 1.2kW. Daarnaast nog een aantal composiet zwevers zoals de Supra en een Pulsar 3200E, beide met Kontronik motoren op 4S/4900 met pakweg 1kW aan vermogen. En uiteraard een brede collectie aan FPV modellen, EasyStars (400W), FunJets (400W), Zephyr (600W), etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Onzin, de condensatoren gaan niet stuk door de rimpelstroom, ze gaan defect doordat ze teveel verliesvermogen moeten verstoken doordat ze te klein bemeten zijn en dus elke keer volledig op- en ontladen moeten worden. Het bijplaatsen van meer condensatoren verhelpt dit probleem, da's ook de remedie als bij langere accukabels de condensatoren warm worden.

Condensatoren worden warm door rimpelspanning. De formule hiervoor, is gewone natuurkunde, en ook een feit:

P(warmte) = Iripple ^2 * ESR

Of wilde je die wet ter discussie stellen?

Ook niet helemaal juist. De ESC overlijdt nadat de condensator er de geest aan geeft ik leg dit al eerder in detail uit:

Goed, dan zijn we het er dus over eens dat de ESC overlijdt als de condensator overlijdt. We zijn het er ook over eens dat een condensator in deze situatie kan overlijden door te lange kabels. Dus is er maar 1 conclusie mogelijk; en dat is dat te lange kabels de ESC kunnen doen overlijden. waar of niet waar?

Je hebt het over EM bij hogere vermogens, welnu, ik heb dus wél ervaring met grotere aandrijvingen en daarbij nog nooit last gehad van EM. Zowel op 35Mhz, waar ik mee begonnen ben, als op 2.4Ghz. Dit óók in situaties met verlengde motordraden. Wél heb ik al meerdere kisten rokend uit de lucht zien komen, waarbij de accukabels verlengd waren.

Daar zit ook een gedeelte van onze discussie; jij gebruikt je spullen voor FPV, waarbij je een zo groot mogelijk bereik wilt hebben, je vliegt graag bv. op grote hoogte of grote afstanden. Een niet-FPV vlieger doet dat niet, die bljift veel dichterbij. Daarnaast breng je met FPV een extra storingsbron mee, namelijk de videozender.

Dus als dan de keuze is 'de kans dat je ESC doorfikt' of 'een vermindering van je RC bereik van 2km naar 1.5km wegens EM storing', is in de reguliere RC vliegerij, de tweede keuze toch echt de beste.

Ik scherm niet met internetwijsheden van anderen. Wat ik wil, is het persoonlijke weghouden uit de discussie. Aangezien jij het continu nodig vind om je eigen niveau te benadrukken en dat van mij de grond in te stampen, pak ik de mening van mensen wiens niveau jij niet ter discussie kunt stellen, om die angel eruit te halen.

Als je dan vervolgens een lead-developer van echte ESC's, iemand die daadwerkelijk bij een fabrikant werkt en die dingen maakt, gaat betichten van 'allemaal foute aannames', is tekenend. Zou het misschien kunnen dat hij niet zozeer foute aannames doet, maar dat jij gewoon een andere mening hebt?

Voor alle meelezenden die het niet meer kunnen volgen, wil ik nogmaals benadrukken dat het advies wat ik geef, het advies is wat elke ESC fabrikant geeft, ook onderbouwt met feiten en zaken uit de praktijk, zoals wat zij 'in het veld' terugzien als meest voorkomende reden voor het defect gaan van ESC's. De fabrikanten zijn hier helder in; de meest voorkomende oorzaak voor het defect raken van een ESC, is het kapot gaan van de condensatoren, door te lange, of slechte bekabeling aan accuzijde. Ik quote hierboven mensen van Castle Creations, maar ook fabrikanten als Hacker, Schulze en Turnigy, geven hetzelfde advies met dezelfde verklaring. Pak de handleiding van je ESC er maar bij, dikke kans dat er het advies in staat om motordraden te verlengen ipv. accudraden.

Als we overigens terugstappen naar de oorspronkelijke stellingnames, valt het mij op dat je al een behoorlijk eind 'mijn kant' bent opgeschoven. Daar waar ik in mijn oorspronkelijke advies al aangaf dat je, bij het verlengen van kabels condensatoren moest bijplaatsen, was jij het daar in het begin nog mee oneens. Inmiddels praat je dáár al niet meer over, je bent het nu dus wél al met mij eens geworden dat je, indien je kabels verlengt, je er goed aan doet condensatoren bij te plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou graag Martin, want ik houd niet van soaps.(zonde van de tijd al dat welles - nietes.)

Het is feitelijk heel simpel.

Je hebt de keuze bij de inbouw van een borstelloze motor om de accu- of motordraden te verlengen. Er zitten aan beide benaderingen nadelen:

Nadelen motordraden verlengen:

- Toename storing door toename EM veld.
- Mogelijk problemen met timing motoren door koppeling tegen EMK via EM veld(en).
- Motordraden genereren zeer breedbandige storing.

Nadelen accudraden verlengen:

- Defect raken ESC door defect aan condensator (onderbemeten).

De nadelen van het verlengen van de motordraden zijn niet te verhelpen:

- Je kunt niet ontstoren met condensatoren o.i.d.
- Twisten is niet aan te raden omdat er met draaistroom wordt gewerkt.
- Het devies is de motordraden zo kort mogelijk te houden.

De nadelen van het verlengen van de accudraden zijn wel te verhelpen:

- Zelfinductie accudraden terugbrengen door twisten of parallel trekken tegen elkaar aan.
- Kabeldoorsnede vergroten.
- Extra condensator(en) bijplaatsen.

Daarmee is voor mij helder dat het verlengen van de accudraden hier de voorkeur heeft omdat alle nadelen concreet te verhelpen zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Condensatoren worden warm door rimpelspanning. De formule hiervoor, is gewone natuurkunde, en ook een feit:

P(warmte) = Iripple ^2 * ESR

Of wilde je die wet ter discussie stellen?

. Waar denk je dat die I voor staat in deze vergelijking? Dat is de stroom in Ampére, niet de spanning. Dit is overigens het verliesvermogen waar ik in mijn uitleg over praat.

Goed, dan zijn we het er dus over eens dat de ESC overlijdt als de condensator overlijdt. We zijn het er ook over eens dat een condensator in deze situatie kan overlijden door te lange kabels. Dus is er maar 1 conclusie mogelijk; en dat is dat te lange kabels de ESC kunnen doen overlijden. waar of niet waar?

Ik zeg het nu al ***DRIE KEER***

SanderFPV zei:
Nee, je moet een nuance aanbrengen. Het is mogelijk de condensator bij de ESC kapot te maken door kabels te gebruiken in een geometrie die zorgt dat ze veel zelfinductie hebben. Dit kunnen lange of korte kabels zijn, alles hangt samen met het omsloten oppervlak van de lus. Je kan 20cm lange kabels in een viekant leggen, dan heb je een oppervlak van 100cm^2. Deze configuratie heeft significant meer zelfinductie dan twee 50cm lange kabels die op 0.5cm van elkaar liggen, daar is de totale oppervlakte 25cm^2.

Het is de zelfinductie die het probleem is, niet de kabels, of de lengte ervan. Ook geef ik nu al ***MEERDERE KEREN AAN*** hoe je de ***ZELFINDUCTIE KUNT VERMINDEREN*** en dit probleem dus grotendeels ***KUNT VERHELPEN***.

je hebt het over EM bij hogere vermogens, welnu, ik heb dus wél ervaring met grotere aandrijvingen en daarbij nog nooit last gehad van EM. Zowel op 35Mhz, waar ik mee begonnen ben, als op 2.4Ghz. Dit óók in situaties met verlengde motordraden. Wél heb ik al meerdere kisten rokend uit de lucht zien komen, waarbij de accukabels verlengd waren.

Dan doe jij kennelijk wat fout, ik heb dit nog nimmer meegemaakt en ik heb al heel wat (tientallen) modellen gehad met vermogens tussen de 250W en 2kW en met uiteenlopende kabellengtes voor de accu.

Daar zit ook een gedeelte van onze discussie; jij gebruikt je spullen voor FPV, waarbij je een zo groot mogelijk bereik wilt hebben, je vliegt graag bv. op grote hoogte of grote afstanden. Een niet-FPV vlieger doet dat niet, die bljift veel dichterbij. Daarnaast breng je met FPV een extra storingsbron mee, namelijk de videozender.

Die conclusie trek jij, ik zeg nergens dat ik storing ondervindt op mijn videozender, dat is ook niet het geval, dat verzin jij erbij als argument waarom ik liever de accudraden verleng.

Ik scherm niet met internetwijsheden van anderen.

Je quote links en rechts uit diverse topics op allerhande fora, of ga je dit nu ook ontkennen?

Wat ik wil, is het persoonlijke weghouden uit de discussie. Aangezien jij het continu nodig vind om je eigen niveau te benadrukken en dat van mij de grond in te stampen, pak ik de mening van mensen wiens niveau jij niet ter discussie kunt stellen, om die angel eruit te halen.

Ik heb net de mening van één van deze 'experts' van tafel geveegd, dus daar schort het niet aan hoor.

Als je dan vervolgens een lead-developer van echte ESC's, iemand die daadwerkelijk bij een fabrikant werkt en die dingen maakt, gaat betichten van 'allemaal foute aannames', is tekenend. Zou het misschien kunnen dat hij niet zozeer foute aannames doet, maar dat jij gewoon een andere mening hebt?

Nee, want er is ook nog zoiets als een feitelijke waarheid gegrondvest in de wis- en natuurkunde. De uitleg die deze 'expert' geeft is niet correct langs deze lat gemeten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

[mod] Laatste waarschuwing. Deze discussie zuiver voeren op technisch vlak, en niet op persoonlijk vlak. Kreten als "grove leugen" zijn funest voor discussies. Je hebt al een aantal waarschuwingen gehad; stop hiermee.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als we overigens terugstappen naar de oorspronkelijke stellingnames, valt het mij op dat je al een behoorlijk eind 'mijn kant' bent opgeschoven. Daar waar ik in mijn oorspronkelijke advies al aangaf dat je, bij het verlengen van kabels condensatoren moest bijplaatsen, was jij het daar in het begin nog mee oneens. Inmiddels praat je dáár al niet meer over, je bent het nu dus wél al met mij eens geworden dat je, indien je kabels verlengt, je er goed aan doet condensatoren bij te plaatsen.

Nee, ook daar mis je de nuance weer. Dit is een stuk voortschrijdend inzicht, ik probeer mij namelijk *WEL* in te leven in jouw situatie. Jij geeft aan dat in jouw situatie er al eens een ESC is uitgefikt, de enige reden daarvoor is een krap bemeten condensator. Mijn advies richting jou is dan ook 'condensatoren bijplaatsen'.

Dat heeft niks met opschuiven naar jouw kant te maken, maar alles met het willen geven van een goed en sluitend advies richting jou en andere lezers van dit topic. Ik heb dit zelf nog nooit hoeven doen, alle ESCs die ik gebruik (de Turnigy Plush serie over het algemeen) hebben condensatoren die meer dan ruim bemeten zijn. Wat voor ESCs jij gebruikt die er bij het minste geringste de brui aan geven weet ik niet, maar misschien wordt het eens tijd om daar kritisch naar te kijken?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Ach kom, dit is gewoon lachwekkend, als je iets quote dan moet je wel begrijpen waar je het over hebt. Waar denk je dat die I voor staat in deze vergelijking? Dat is de stroom in Ampére, niet de spanning.

Als ik mij niet vergis, was jij diegene die het steeds over spanning had terwijl het over stroom ging.

Lees je wel? Er staat I ripple. Dat gaat dus over de rimpelstroom.

Ga je nu nog lezen of niet? Ik zeg het nu al ***DRIE KEER***

Nee, je redeneert er omheen. Zeg nu eens gewoon ja of nee op de vraag. Kunnen lange kabels aan accukant een regelaar doen overlijden, ja of nee. De vraag is heel simpel, die is met 2 of 3 letters te beantwoorden.

Die conclusie trek jij, ik zeg ***NERGENS*** dat ik storing ondervindt op mijn videozender, dat is ook niet het geval, dat verzin jij erbij als argument waarom ik liever de accudraden verleng.

Ik zeg ook nergens dat jij storing op je videolink hebt. Wat ik zeg is dat bij jou storing in het algemeen meer van belang is, omdat je verder weg vliegt en daarnaast NOG een
storingsbron bij je hebt (voor de RC-ontvangst), namelijk je videobron.

Dan betrap ik je dus hier op een grove leugen. Je quote links en rechts uit diverse topics op allerhande fora, of ga je dit nu ook ontkennen?

Je betrapt mij helemaal nergens op, ik leg keurig uit waarom ik het van belang vind de meningen van anderen in deze discussie te betrekken. Jij schetst het beeld van dat ik niet zou weten waar ik het over heb, en daarom maar internetwijsheden pak ('schermt met wijsheid van ander'); dat is domweg niet waar. Ik doe dat juist omdat jij het continu nodig vind jouw inschatting van het kennisniveau van de ander de discussie in te trekken, terwijl die met het onderwerp niets te maken heeft.

Tekenend is het ook in deze kwestie, dat jij niet komt met links naar meningen van andere experts. Mogelijk omdat jij de enige bent die er over denkt zoals jij? Wat zegt dat over jouw stellingname?

Ik heb net de mening van één van deze 'experts' van tafel geveegd, dus daar schort het niet aan hoor.

Nee, dat heb je niet. Je hebt op geen enkele wijze zijn mening daadwerkelijk ontkracht, je hebt geprobeert zijn mening te declasseren, met opmerkingen als 'barst van de onjuiste aannames'. Dat is jouw mening, en daarme geheel nog geen feit.

Nee, want er is ook nog zoiets als een feitelijke waarheid gegrondvest in de wis- en natuurkunde. De uitleg die deze 'expert' geeft is niet correct langs deze lat gemeten.

Correctie; jij vind hem langs jouw lat gemeten, niet waar. Dat is jouw mening, en daarmee echt nog geen feit.

Wat ik probeer te doen, is de discussie eenvoudig te houden. We hebben het over voor- en nadelen van dingen. Dan moeten we die quantificeren. Ik spreek jou niet tegen in de nadelen die je noemt, alleen maar in de mate waarin iemand hinder van die nadelen zou gaan ondervinden. Daarom is het zo'n belangrijk punt, en dat begrijp je ook heel goed, dat je nu even ophoudt met hele verhalen op te hangen, en gewoon een ja/nee antwoord geeft op de vraag of lange accukabels een regelaar kapot kunnen maken of niet.
 
Nadelen motordraden verlengen:

- Toename storing door toename EM veld.
- Mogelijk problemen met timing motoren door koppeling tegen EMK via EM veld(en).
- Motordraden genereren zeer breedbandige storing.

Je noemt hier in feite 3 keer hetzelfde nadeel; namelijk het EM veld. Qantificeer dit dan nu eens, hoe groot is het totale EM veld van een electrosetup (dus het geheel vanaf accu tot aan propellor) en hoe groot is de verandering van het EM veld bij het verlengen van die kabels, op dit geheel?

Nadelen accudraden verlengen:

- Defect raken ESC door defect aan condensator (onderbemeten).

De nadelen van het verlengen van de motordraden zijn niet te verhelpen:

- Je kunt niet ontstoren met condensatoren o.i.d.
- Twisten is niet aan te raden omdat er met draaistroom wordt gewerkt.
- Het devies is de motordraden zo kort mogelijk te houden. < dat is geen nadeel, dat is jouw mening

De nadelen van het verlengen van de accudraden zijn wel te verhelpen:

- Zelfinductie accudraden terugbrengen door twisten of parallel trekken tegen elkaar aan.
- Kabeldoorsnede vergroten.
- Extra condensator(en) bijplaatsen.

Goed, over dat punt zijn we het nu dus eindelijk eens. Let op dat bovenstaande nagenoeg gelijk is aan mijn eerste post waar de hele discussie mee begon. Let ook op dat het devies dus niet is de motordraden zo kort mogelijk te houden. Een devies is gedefinieerd als 'een kernspreuk'. Gezien het feit dat ALLE rc ESC fabrikanten aangeven dat je de accudraden niet moet verlengen, is dat het devies. Waar jij het mee oneens bent.

Daarmee is voor mij helder dat het verlengen van de accudraden hier de voorkeur heeft omdat alle nadelen concreet te verhelpen zijn.

En daar verschillen we dus weer van mening. We wegen de voor- en nadelen anders, wat zijn grondslag heeft in welke aandrijvingen we daadwerkelijk gebruiken, en voor welk doeleinde. Jij gebruikt laagvermogen aandrijvingen voor FPV waarbij je grote reikwijdte wilt. Ik gebruik hoogvermogen aandrijvingen ( tot 3kW opgenomen vermogen) voor kunstvlucht, een vliegwijze waarbij véél niet-volgas gevlogen wordt.

Dat in jouw geval het kiezen voor het verlengen van accudraden een betere keuze is, heeft nooit ter discussie gestaan. Al in mijn eerste posting over dit onderwerp, geef ik aan dat FPV een uitzondering op de regel kan zijn.

Nu moet jij nog gaan inzien dat bijvoorbeeld in mijn geval, die keuze toch echt anders uitvalt. En dat dat voor heel veel electrovliegers zo geldt.

Het punt is; als je de motordraden verlengt, hoef je verder niets te doen. Het vergt geen electronica-handigheid, je hoeft geen condensatoren te kopen/solderen, enzvoort. Het is inpluggen en gaan. Dit werkt in de praktijk gewoon prima, zeker bij kleinere electromodellen en normale vlucht op 2.4Ghz. De toegenomen EM zal niemand iets van gaan merken.

Als je de accudraden verlengt, loop je al snel het risico dat je condensatoren de geest geven. Dan moet je dus extra maatregelen gaan nemen, bijvoorbeeld een condensator bijplaatsen, kabels twisten, enzovoort.

Dus.. optie 1 vergt geen extra inspanningen en optie 2 wel. Als het fout gaat bij optie 1 vertaalt zich dat hooguit naar een slecht opspinnende motor, of een verminderd bereik, als het fout gaat bij optie 2, brand je regelaar door.

Derhalve is optie 2 de betere keuze.

Met betrekking tot de door mij gebruikte regelaars, zou je nu één keer willen ophouden continu niet relevante zaken erbij te halen in een poging de ander in diskrediet te brengen? Google eens op 'argumentum ad hominem', een van de bekendere vormen van drogredenaties. Ik bljif je verzoeken daarmee op te houden. Dan, inhoudelijk, ik gebruik en bezit regelaars van Hacker (Basic én Spin), Castle Creations (ICE HV), Robbe, TGY en HiModel (laatste voor kleine indoormodellen). Allemaal kwaliteitsspullen dus, waarvan de kwaliteit ook verder niet ter discussie gesteld hoeft te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mij niet vergis, was jij diegene die het steeds over spanning had terwijl het over stroom ging.

Lees je wel? Er staat I ripple. Dat gaat dus over de rimpelstroom.

Als jij de meeste eenvoudige zaken nog niet eens kunt (wilt?) begrijpen dan komen wij geen stap verder. Wat jij quote is een vergelijking die simpelweg vermogen (P) weergeeft als functie van I.

Of die I nu een rimpelstroom is doet niet ter zake. Waar de condensator stuk aan gaat is verliesvermogen (P) en of die I nu bestaat uit rimpelstroom of laadstroom of ontlaadstroom is niet relevant (het onderscheid bestaat numeriek wel, in de praktijk niet, omdat je de stromen niet kunt scheiden). Het mechanisme waardoor hij defect raakt is doordat hij opwarmt doordat er teveel (velies)vermogen in verstookt wordt.

SanderFPV zei:
Waar het hier echter om draait is dat er een situatie kan ontstaan (wanneer de condensator te klein gekozen is) waar het opgeslagen elektrisch vermogen in de condensator elke keer voor de volle 100%, of meer, wordt opgebruikt om een magnetisch veld in de wikkeling op te wekken. Hierdoor zal de condensator bij het afschakelen feitelijk leeg zijn, de spanning erover is dus vrijwel gelijk aan nul volt. Hierdoor gaat er een laadstroom lopen gelijk aan de inschakelstroom vanuit de accu, tientallen keren per seconde.

Nu kan je je voorstellen dat door de ettelijke honderden ampere's aan stroom die uit de condensator worden onttrokken en weer erin worden gestopt en het feit dat een condensator ook niet verliesvrij is (hij heeft immers ook een eindige inwendige weerstand) hij snel zal opwarmen, het verliesvermogen wordt namelijk in warmte gedissipeerd. Hierdoor raakt hij op termijn defect, zeker wanneer hij kleiner bemeten is dan nodig om de benodigde stroom te kunnen leveren onder belasting.

Nee, je redeneert er omheen. Zeg nu eens gewoon ja of nee op de vraag. Kunnen lange kabels aan accukant een regelaar doen overlijden, ja of nee. De vraag is heel simpel, die is met 2 of 3 letters te beantwoorden.

Nee, dan begrijp je de situatie niet. Dit is geen ja/nee of zwart/wit situatie, als je daar niet aan wilt is dus aantoonbaar dat je het hele probleem niet begrijpt. Deed je dat namelijk wel dan weet je dat deze vraag niet met ja of nee te beantwoorden is.

Ik zeg ook nergens dat jij storing op je videolink hebt. Wat ik zeg is dat bij jou storing in het algemeen meer van belang is, omdat je verder weg vliegt en daarnaast NOG een
storingsbron bij je hebt (voor de RC-ontvangst), namelijk je videobron.

Nee, jij stelt dat mijn motivering om de motordraden niet te verlengen voort komt uit het feit dat ik storing heb op mijn video, dat zeg je letterlijk. Ik geef al aan (meerdere keren) dat elke storing die te voorkomen is winst is, dus het verlengen van de motordraden is vanuit die optiek niet verstanding.

Je betrapt mij helemaal nergens op, ik leg keurig uit waarom ik het van belang vind de meningen van anderen in deze discussie te betrekken. Jij schetst het beeld van dat ik niet zou weten waar ik het over heb, en daarom maar internetwijsheden pak ('schermt met wijsheid van ander'); dat is domweg niet waar. Ik doe dat juist omdat jij het continu nodig vind jouw inschatting van het kennisniveau van de ander de discussie in te trekken, terwijl die met het onderwerp niets te maken heeft.

Oh, dus het kennisniveau is niet van belang? Jij weigert vooralsnog je de materie eigen te maken en blijft keer op keer de geleende argumentatie van anderen herhalen. Wie is er dan niet in staat om de discussie inhoudelijk te maken? Ik doe alle moeite om op allerlei manieren de situatie helder en duidelijk te maken, al wat jij doet is het continue hameren op dezelfde geleende argumentatie zonder deze verder te onderbouwen.

Tekenend is het ook in deze kwestie, dat jij niet komt met links naar meningen van andere experts. Mogelijk omdat jij de enige bent die er over denkt zoals jij? Wat zegt dat over jouw stellingname?

Ik hoef niet met meningen van anderen te komen omdat ik de feitelijke waarheid zoals geworteld in de wis- en natuurkunde als leidraad neem. Of gaan we nu een discussie houden over 1+1=3 omdat jij op internet meningen gevonden hebt van mensen die deze stelling onderschrijven? Dan ben ik gauw klaar met je, uit de wiskunde volgt dat 1+1=2, klaar!

Nee, dat heb je niet. Je hebt op geen enkele wijze zijn mening daadwerkelijk ontkracht, je hebt geprobeert zijn mening te declasseren, met opmerkingen als 'barst van de onjuiste aannames'. Dat is jouw mening, en daarme geheel nog geen feit.

Toch maar eens beter lezen dan ....

Correctie; jij vind hem langs jouw lat gemeten, niet waar. Dat is jouw mening, en daarmee echt nog geen feit.

En ook hier nog maar eens beter lezen, ik verkondig geen mening, ik onderbouw een stelling met feiten o.a. steekhoudende en verifieërbaar correcte argumentatie en simulaties.

Wat ik probeer te doen, is de discussie eenvoudig te houden. We hebben het over voor- en nadelen van dingen. Dan moeten we die quantificeren. Ik spreek jou niet tegen in de nadelen die je noemt, alleen maar in de mate waarin iemand hinder van die nadelen zou gaan ondervinden. Daarom is het zo'n belangrijk punt, en dat begrijp je ook heel goed, dat je nu even ophoudt met hele verhalen op te hangen, en gewoon een ja/nee antwoord geeft op de vraag of lange accukabels een regelaar kapot kunnen maken of niet.

Nee, wat jij doet is met oogkleppen op bevestiging zoeken voor je eigen zwart/wit redenaties, enige nuance, begrip of eigen maken van de argumenten van een ander is er absoluut niet bij. Kortom, je bent simpelweg aan het trollen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Goed, ik ben er nu echt klaar mee. Ik ga de laatste dag van 2010 nog even wat nuttigs doen. Tegen een dergelijke mate van stupiditeit zoals Henri hier laat zien is geen kruid gewassen, liefst zou ik je een ongelovelijke schop onder je kont geven, maar het is de moeite niet waard.

Prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2010!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Als jij de meeste eenvoudige zaken nog niet eens kunt (wilt?) begrijpen dan komen wij geen stap verder. Wat jij quote is een vergelijking die simpelweg vermogen (P) weergeeft als functie van I.

Correctie, een vermogen (P) weergeeft als een functie van de rimpelstroom. Punt. Die formule kun je in elk boek over condensatoren opzoeken, en gaat over rimpelstroom.

Let op dat ik hier een regelrechte natuurkundeformule pak die in alle boeken te vinden is. Daarnaast geef ik middels linkjes aan dat andere experts er ook zo over denken. Veel meer onderbouwen dan dat, kan niet. Maar jij vind het toch niet kloppen.

Of die I nu een rimpelstroom is doet niet ter zake.

Die I is een rimpelstroom. Zo is hij gedefinieerd.

Nee, jij stelt dat mijn motivering om de motordraden niet te verlengen voort komt uit het feit dat ik storing heb op mijn video, dat zeg je letterlijk.

Quote dan eens waar ik dat letterlijk gezegd heb volgens jou? Je beticht mij continu van niet lezen, is dat projectie?

Henri Zikken zei:
Daar zit ook een gedeelte van onze discussie; jij gebruikt je spullen voor FPV, waarbij je een zo groot mogelijk bereik wilt hebben, je vliegt graag bv. op grote hoogte of grote afstanden. Een niet-FPV vlieger doet dat niet, die bljift veel dichterbij. Daarnaast breng je met FPV een extra storingsbron mee, namelijk de videozender.

Dat is wat ik zei, en daar staat toch echt iets fundamenteel anders dan wat jij er van maakt.

Sander Sassen zei:
Dan ben ik gauw klaar met je, uit de wiskunde volgt dat 1+1=2, klaar!

Een mooi voorbeeld. Dus als ik nu de stelling poneer dat 1+1 = 2, is dan mijn wiskundeniveau van belang? Zegt dat iets over die stelling? Zoek nog eens dat 'argumentum ad hominem' op, en lees de uitleg nog eens goed.

En ook hier nog maar eens beter lezen, ik verkondig geen mening, ik onderbouw een stelling met feiten o.a. steekhoudende en verifieërbaar correcte argumentatie en simulaties.

Nee, je verkondigt jouw mening en probeert die te onderbouwen met incomplete redenaties en relatief nietszeggende simulaties.

[mod] ook hier maar even geveegd. Doet niet meer ter zake.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top