Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Om een en ander wat beter te kanaliseren heb ik dit draadje aangemaakt. Gedaan om het draadje " Sub250, een nieuwe vrijheid?"zoveel als mogelijk schoon te houden en deze puur te richten op 250 spul en alle ideeën daarover.

    Ik zal persoonlijk onder elke post die ik plaats deze link plaatsen, zodat het in mijn geval duidelijk is als er wederom een opmerking wordt geplaatst over bijvoorbeeld het plaatsen van een gyro of andere elektronische hulpmiddelen.

    Mocht je merken dat een ieder off topic raakt kan je dit draadje aanraden om daar verder over te bakkeleien.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Een opmerkelijk idee en nog constructief ook lijkt het!
    Of dat in de praktijk zo gaat werken zal moeten blijken.
    Het is inderdaad een flink probleem hoe een draadje, vooral die met een in wezen technische insteek to the point en on topic gehouden kan worden.
    Als je een zekere systematiek vermoed in het derailleren van een draadje kom je terecht in, of reageren en aldus nog meer of topic te genereren, of niet, maar dat is geen garantie dat dat anderen weerhoud om te blijven doorgaan.
    Uiteindelijk neemt bij mij in ieder geval de frustratiegraad toe hetgeen wellicht ook nog de bedoeling is ook.
    Daarintegen, polemiek schuw ik niet mits open en fair bedreven: ik vind het ronduit stuitend dat er maar wat beweerd kan worden, maar als dat dan weerlegd wordt men verder doet of zijn neus bloed.
    wordt vervolgd.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Vervuiling; een algemeen probleem:

    Ik had dus het draadje met enthousiasme gestart met belangrijkste oogmerk om ook (jonge) beginners een wat ander perspectief te bieden en voor gevestigde vliegers de vliegmogelijkheden wat ruimer te houden.
    (en natuurlijk om er zelf ook wat van te leren)

    De eerste 3 postings zijn van mijn hand, om een beetje richting aan te geven en te enthousiasmeren.

    Wat volgt: één aanmoediging, één onbegrijpelijke one-liner en dan twee postings met de mededeling dat betreffende medeforumleden dit (voor zichzelf moet ik maar aannemen) maar niks vinden, en passent vermelden waar het dan bij modelvliegen wel om zou moeten gaan.

    Stel dat willekeurig wie dit gaat doen bij alle disciplines binnen het modelvliegen die hem niet aanspreken: post eens leuk bij de lijnbesturing of vrije vlucht sectie in een positief bedoeld draadje, dat je het niks vind, want geen radiobesturing? Zaalvliegen: (te klein) elektrovliegen (geen echte motoren) enzovoort.

    Ik denk niet dat je op een warme ontvangst kan rekenen.

    Het eindigt dan met de insinuatie dat het er mij om te doen zou zijn geen stickertje te hoeven plakken en men dat maar kinderachtig vind, want ‘’zij’’ hebben daar dan geen moeite mee.

    Een hele rare opmerking eigenlijk.

    Voor gevestigde modelvliegers is het stickertje natuurlijk geen ‘’zaak’’ maar voor aarzelende beginners kan bij de eerste schreden het stickertje inclusief de te betalen registratie, het te betalen en behalen A1/A3 certificaat of (voorlopig, is nog steeds onzeker hoelang de vrijstelling voor clubs blijft) de gang naar een club, wel een zaak zijn.

    Ik had het moeten laten bij mijn opmerking: ‘’Relevantie?’’, maar liet me toch uit mijn tent lokken met de daarop volgende ontboezeming: had ik niet moeten doen maar ja hoor ‘I did feed the troll’’

    Eigen schuld.

    Bij posting 40 zitten we op ongeveer 10 direct relevante reacties en dat terwijl er toch blijkt dat er ook echte belangstelling voor dit draadje is.

    Ik zou er dan ook in het algemeen voor zijn dat op aangeven van een TS moderatoren ruimer storende off topic zouden verwijderen, niet vanwege een vorm van censuur maar ter voorkoming van sabotage.

    De off topic discussie kan dan prima, zoals in dit initiatief apart gehouden worden, dat is wel zo eerlijk voor mensen die een initiatief nemen op het forum.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  4. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    Nu ga je er zelf juist op door. Op een forum kun je afwijkende reacties verwachten.

    Dus blijf zelf dan ook ontopic ipv af te dwalen naar een meta-discussie-discussie. :)

    Want waar is dit draadje nou voor bedoeld? Om het nut van sub-250gr-bouwsels te bespreken of om te discussieren over het ontsporen van het voorbeelden-topic? Misschien moeten we daar juist nog een extra topic voor starten ;)
     
    helixer en Cnn vinden dit leuk.
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Tja, persoonlijk vind ik een discussie over het wel of niet gebruiken van een gyro of andere elektronica bij een gewichtsklassen van 250 gram prima passen in het draadje "Sub 250, een nieuwe vrijheid". Uiteindelijk zijn het lichte toestellen die bij veel wind baat bij hebben als er elektronisch gecorrigeerd wordt. Je kan er altijd nog voor kiezen om een robbertje te vechten tegen de wind, ieder zijn meug. Maar wil je ontspannen vliegen met een licht toestel tot 250 gram is het mijn inziens een echte aanrader.
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Precies! en daarom was dit ''op door gaan'' dan ook in het draadje ''Discussie sub250'' geplaatst.
    Helaas breng je het dus hier weer terug: het lukt dus gewoon niet om dit draadje on topic te houden.
    Ik vind je reactie dan dus ook niet zo leuk: in plaats van je ''meta-discussie'' te plaatsen onder mijn posting in het draadje ''discussie sub250'' ga je dus weer de vervuiling hier verplaatsen, inmiddels wel mijn punt makend.
    Ik zou het op prijs stellen als je je reactie alsnog hier weg zou halen (blanken), dan doe ik dat ook en opnieuw plaatsen in het draadje ''discussie sub250'', dan ga ik er wel op in.
    Helaas is dit draadje wat mij betreft niet meer te redden.
    In godsnaam: ik wilde alleen maar een leuk draadje met leuke en inspirerende voorbeelden van lichte vliegtuigjes!:eek:

    NB: deze bijdrage is verplaatst uit het draadje: sub250 een nieuwe vrijheid, dus de tekst: dit draadje, slaat dus op het nadere draadje en daarmee gaat de zin ''ga je dus weer de vervuiling hier plaatsen'' dus ook over het andere draadje.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik vind dat ook, maar... er is een neiging om het ''to giro or not to giro'' ook al als een emotioneel onderwerp te zien met bijbehorende gevoelens over ''stoer'' en hoe het ''moet'' en dan ga je weer...
    Persoonlijk: ik vind giro's en andere elektronica maar niks en ga er ook niet aan, maar, dat is mijn instelling en totaal irrelevant.
    (als er een ouder en ervaren iemand, die ik ken, er mee aan komt op het veld, zal ik daar natuurlijk flauwe grapjes over maken, maar ik weet natuurlijk ook dat dat nergens op slaat.)
    Nut van een giro, zover ik het zie: je kunt met meer marginale modellen bij meer turbulentie alsnog vliegen.
    Dit geld zeker voor schaalmodellen.
    Veel schaalmodellen, waarvan het grote voorbeeld een prima vliegtuig was/is, zijn vanuit modelvlieg oogpunt dikwijls slechte modelvliegtuigen.
    Als je daar toch mee wilt vliegen kan een giro zeker nuttig zijn.
    (Voorbeeld: de GeeBee racer: was ook als bemand vliegtuig misdadig slecht en levert ook een slecht modelvliegtuig op)
    Voorbeeld: Spitfire als bemand vliegtuig goed (maar niet zo goed als de propaganda ons wil doen geloven) maar als modelvliegtuig, vragen om moeilijkheden.
    Mijn mening dus: voor mezelf vind ik het niks, voor mijn grote liefde, hellingvliegen vind ik het zeker niks, maar kan voor anderen zeker zijn nut hebben.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Tja, dat is aan de topic starter: voorlopig interpreteer ik het tot nader order zo dat het zijn bedoeling is om de niet ter zake discussies en deraillerende opmerkingen uit het andere draadje te halen.
    (indien ik dat verkeerd zie: helixer zeg me dit, dan trek ik mijn bijdragen direct terug,)
    Precies het dilemma:als iemand met intentie of-topic wil gaan kan je dat negeren, hopende dat dat overgaat (wellicht het verstandigste), maar als dat niet gebeurt en het ook nog eens een persoonlijk tintje krijgt kan je toch ten prooi vallen aan de , menselijke, impuls er wat aan te doen. De catch22 is echter dat je dan gelijk weer het probleem verergert.
    Ik weet niet wat je precies met ''afwijkende reacties'' bedoelt, maar ik vind posten dat je het maar niks vind, niet met argumenten als bijvoorbeeld veiligheid of continuiteit wat anders dan de mededeling dat iemand het niks vind omdat hij nu eenmaal een andere vorm van modelvliegen superieur acht en dat dan illustreert met een voorbeeld van een model wat hij nu toevallig aan het bouwen is en totaal buiten deze orde valt.
    Ik herhaal nog maar eens;
    Stel dat willekeurig wie dit gaat doen bij alle disciplines binnen het modelvliegen die hem niet aanspreken: post eens leuk bij de lijnbesturing of de vrije vlucht sectie in een positief bedoeld draadje, dat je het niks vind, want geen radiobesturing? Zaalvliegen: (te klein) elektrovliegen (geen echte motoren), zweven te langzaam, enzovoor.
    Denk je dat dat bij de beoefenaren van genoemde diciplines ervaren wordt als alleen maar een ''afwijkende'' reactie?
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Gyro heeft voordelen en nadelen.
    Een gyro werkt alleen goed met snelle Servos, aangezien een gyro sneller reageert dan normale 0,1s Servos krijg correctie op correctie van de gyro. Een gyro reageert op actie. Wij modelvliegers op zicht en dus pas als er significante beweging is.
    Hier begrijp je als thermiek zoeker gelijk het nadeel de turbulentie wordt voor de modelvlieger weggestuurd zodat je hem niet ziet. Aangezien thermiek turbulentie is zie je dus niet de fijne thermiek meer.
    Nog 1 nadeel in mijn ogen is dat wanner je op de grens vliegt van overtrek je niet meer de reactie op de roeren ziet/voelt en je toestel overtrek voor je het in de gaten hebt. Komt vaak voor als je op kleine lichte thermiekbellen vliegt.

    Het grote voordeel is dat een kietelig toestel rustiger wordt voor dd piloot.

    Zelf persoonlijk, let wel mijn mening vindt ik het voor mij overbodig. Ik stuur liever puur.

    Wat een ieder doet moet ie zelf weten, maar vaak is het hoe kleiner het toestel hoe onrustiger het gedrag.
    Als een 3meter zwever door spelden knoppen vliegt, om het plastisch te omschrijven. Zal diezelfde zwever met alles exact tot 1 meter verkleind door knikkers vliegen. Dat wordt dus qua stabiliteit en roer reactie allemaal iets minder.
    Wil niet zeggen dat het slecht vliegt. Alleen iets minder goed.

    @Peter bij deze zullen wij de strijdbijl begraven en elkaar hier de hand(symbolisch) geven.
    Het is tenslotte hobby en geen politiek.
     
    Bruno van Hoek, Cnn, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @serge pot
    Dat vind ik fideel van je en bij deze dus aangenomen. :)
    Dat we in de toekomst elkaar kritisch maar constructief mogen blijven tegenkomen.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2021
    Bruno van Hoek, Vale Ouwe, wim eon en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Top:beer::thumbsup:
     
    Vale Ouwe, wim eon, gpman en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Bravo.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @Ton van Munsteren Wat wegen die Micro P51, Rata, FW190 eigenlijk?
    NB: het ''andere originele draadje'' lijkt weer meer to the point, jij hebt echt wat te melden, kom terug?:)
    (Anderen niet te kort gedaan)
    Propaganda eigen modellen is toegestaan;)
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2021
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    hahahaha goed dan ik doe weer mee kan het wel waarderen wat hier gebeurt.
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Van de eerste Micro Bearcat (2004) ben ik het gewicht even vergeten met sp280 en twicells, Later nog eens gebouwd met cheapo buitenlopertje en 2s1000mAh+C261 en kwam op 160gr uit maar toen wel de bovenkant vleugel voor de hoofdligger ingedekt en brede rolroeren. Met een Hacker A10 zou je wellicht nog wat lichter uit zijn.
    Gaf wel de nodige CG uitdagingen want de servos zaten voor en achter de neuslijst en moet je hout selecteren en ook best zuiver folien. Klimt dan ook best goed, maar niet vertikaal en lekker dichtbij.

    Zou je die op 240gr willen leggen moet je erg goed inschatten wat je toeslag in je folie wordt denk ik.
    Ik denk dat de sp400 klasse een goed alternatief zou kunnen zijn die zaten vroeger op 550gr meen ik. Mijn RBC delta400 met 3s1000mAh en typhoon 3-3d, 4.7x4.7 zit op 280gr dus wat snijden in de aandrijving moet lukken. Daar past ook gewoon een A10 met guhnter op.

    Een ander alternatief zou de oude 2.5cc combat kistjes kunnen zijn maar dan duik je tegen de ultralight bouwwijze aan. Of je dat redt is nog maar de vraag en wordt het geen elkedag kistje meer.

    Dacht dat een gyro alleen een toegevoegde waarde heeft bij een goed vliegend model een zo achterlijk mogelijk CG te krijgen ivm wendbaarheid.

    De Micro bearcat hieronder vliegt goed tm windkracht6 maar dan sta je wel alleen op het veld te knuppellen de rest pakt niet eens uit LOL... moet je wel durven te knuppellen en je moment afwachten op te landen (dichtbij).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vleugeltje had ik nog liggen...
    E-MiMi
    1510-2200kv
    3s 450mAh
    4.7x2.4 propje
    240 gram

    IMG-20210422-WA0001.jpeg
     
    Berrie, helixer, Erik v. Schaik en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Micro warbird P40.

    190 gram
    1510-2200kv 5x3
    600mAh 2S


    IMG_20190502_212950421.jpg
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    D'r steekt iets uit de linker vleugeltip..... Lopen daar de stuurlijnen doorheen? :D
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, rudimentair aanhangsel,;)
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Prima, maar als je tegen de wind stil staat of achteruit vliegt whatever, en je probeert te ontsnappen en de wind krijgt vat op je toestel kan het zomaar gebeuren dat je in een stall komt. Voor mijn part door een stuurfout. En dan is een beetje extra trust om daaruit te ontsnappen wel zo lekker. Met te weinig trust is de wind gewoon de baas. Althans als je gaat vliegen met meer wind als jouw toestel aankan. Er zijn toestellen die zo licht zijn dat je met kracht vier helemaal niets te vertellen hebt.

    Als een boeiing zijn neus te ver omhoog gooit komt ie in een stall en kan daardoor zomaar neerstorten, maar een stunt toestel geeft gewoon een peut gas en gaat verticaal omhoog. Dat bedoel ik met ontsnappen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2021

Deel Deze Pagina