Hallo allen
Dit stukje heeft Barry geschreven.
we zijn veel mensen die het normaal vinden dat 135 meters en koppelverbanden dubbel schroevers zijn maar volgens mij heefd niemand een iedee voor dat voor nodig is daarom hier een kleine uitleg volgens de regelementen mag een schip van 110 meter en langer (huh 110 meter maar die zijn enkel??? jah kijk maar in de meetbrief waar ik op vaar is 109,9 meter) niet op de bovenrijn komen met een enkele voortstuwings machine daarom worden er dubbele systemen ingebouwt daarbij komen nog wat extra veiligheids eisen bij en dergelijke dus dat is de reden anders had niemand 2 van de stevige slurpers benede in de vet kuil gezet. dus ook voor lars als ik het je niet verteld heb hier staat het
gr barry
Om de topic van lars niet verder te vervuilen. Dacht ik dat we hier verder kunnen gaan.
Dit is wat huub schrijft
Hallo Barry
Dat wist ik niet!. Maar nu heb ik wel een vraag. Hoe komen die koppelverbanden van Krieger en Sijbers daar? Dat zijn tenslotte ook enkelschroevers.
Dit is wat melf schrijft
hoi barry
ik heb hetzelfde als huub heb er ook nog nooit van gehoord en ik heb net het rosr (Reglement onderzoek schepen op de Rijn) door zitte spitte en heb het nergens kunnen vinden misschien dat jij het kan laten zien en ja er zijn toch verschillende koppelverbanden die maar enkelschroefs zijn.
En dit is wat martin schrijft.
Hey jongens wou ff reageren op dat verhaal van barry.
Hij heeft gedeeltelijk gelijk.
Eeen 135 mag wel na boven varen mits hij een hekschroef heeft of een dubbele voortstuwing.
Een koppelverband met een enkele voortstuwing mag ook na boven varen mits dat hij 3 kopschroeven heeft dus 2 in de midden en 2 voor in de bak en daar zit ook nog een bepaald vermogen aanvast.
Dus er zijn schepen die gewoon met een enkel voortstuwing na boven varen.
Maar een dubbel schroefer zou het ten alle tijden makkelijker hebben na boven te varen.
EN voor schepen onder de 110 meter die mogen gewoon enkelschroefs zijn.
Gr martin
Misschien wordt dit een leuke discussie voor de jonge bouwers(schippers) onder ons. En dat we wat kunnen leren.
Dit stukje heeft Barry geschreven.
we zijn veel mensen die het normaal vinden dat 135 meters en koppelverbanden dubbel schroevers zijn maar volgens mij heefd niemand een iedee voor dat voor nodig is daarom hier een kleine uitleg volgens de regelementen mag een schip van 110 meter en langer (huh 110 meter maar die zijn enkel??? jah kijk maar in de meetbrief waar ik op vaar is 109,9 meter) niet op de bovenrijn komen met een enkele voortstuwings machine daarom worden er dubbele systemen ingebouwt daarbij komen nog wat extra veiligheids eisen bij en dergelijke dus dat is de reden anders had niemand 2 van de stevige slurpers benede in de vet kuil gezet. dus ook voor lars als ik het je niet verteld heb hier staat het
gr barry
Om de topic van lars niet verder te vervuilen. Dacht ik dat we hier verder kunnen gaan.
Dit is wat huub schrijft
Hallo Barry
Dat wist ik niet!. Maar nu heb ik wel een vraag. Hoe komen die koppelverbanden van Krieger en Sijbers daar? Dat zijn tenslotte ook enkelschroevers.
Dit is wat melf schrijft
hoi barry
ik heb hetzelfde als huub heb er ook nog nooit van gehoord en ik heb net het rosr (Reglement onderzoek schepen op de Rijn) door zitte spitte en heb het nergens kunnen vinden misschien dat jij het kan laten zien en ja er zijn toch verschillende koppelverbanden die maar enkelschroefs zijn.
En dit is wat martin schrijft.
Hey jongens wou ff reageren op dat verhaal van barry.
Hij heeft gedeeltelijk gelijk.
Eeen 135 mag wel na boven varen mits hij een hekschroef heeft of een dubbele voortstuwing.
Een koppelverband met een enkele voortstuwing mag ook na boven varen mits dat hij 3 kopschroeven heeft dus 2 in de midden en 2 voor in de bak en daar zit ook nog een bepaald vermogen aanvast.
Dus er zijn schepen die gewoon met een enkel voortstuwing na boven varen.
Maar een dubbel schroefer zou het ten alle tijden makkelijker hebben na boven te varen.
EN voor schepen onder de 110 meter die mogen gewoon enkelschroefs zijn.
Gr martin
Misschien wordt dit een leuke discussie voor de jonge bouwers(schippers) onder ons. En dat we wat kunnen leren.