dit is echt jammer

• Topicstarter Topicstarter robba34
  • Startdatum Startdatum
R

robba34

Guest
ik las op het forum dit verhaal over afstellen:

ik weet niet of het al gelukt is met afstellen, maar ik zal proberen om mijn ervaring met afstellen aan je uit te leggen....

-eerst zet je je hoofdsproeier (naald bovenop je carb) heel rijk (in je handlijding staat hoeveel slagen dat zijn... 3 oid, verschilt)

-dan rijd je rechte lijnen. je merkt dat de motor heel rijk staat, je ziet veel rook, hij sputtert, en maakt een laag, brommend geluid (zou het na willen doen, maar gaat zo moeilijk)

-vervolges ga je de hoofsproeier met een kwart per keer indraaien (eigenlijk moet het met 1/8, maar de ervaring leert dat dit te langsaam gaat...) na elke keer dat je het indraaid rij je weer rechte lijnen.
je gaat door met indraaien tot je merkt dat de motor geen laag brommend geluid maakt en niet meer "sputtert"
je kan goed merken wanner je het perfecte mengsel bijna hebt als de motor niet meer bromt... de auto zal nu goed rijden bij lage snelheid maar zal gaan sputteren op z'n top. als de motor nog sputtert op zn top en bromt, moet je de hoofdsproeier nog iets indraaien (maar nu wel weinig) als je merkt dat z'n top goed is moet je eigenlijk niks meer doen aan de hoofdsproeier.

-als de motor een hoog snerpend geluid gaat maken en niet op z'n top komt moet je de hoofdsproeier iets open draien, je hebt 'm dan tever ingedraaid.

-als je merkt dat de motor een goede top heeft maar sputtert bij het optrekken moet je de onderste regel naald (niet de stationairschroef, die schroef die de gas "klep" tegen houd bij remmen en stationair regeld)
iets indraaien, 1/8. dit doe je tot hij mooi optrekt.

maar je zal merken dat als je de onderste regeld naald indraaid, dit invloed heeft op de andere sproeiers.

-als laatste regel je de stationairschroef, zet deze zo dat de motor mooi zacht loopt (niet te zacht, want dan slaat de motor af bij het remmen)

veel suc6 met het afstellen, en als er nog onduidelijkheden zijn, moet je het maar vragen.

maar ik snap het gewoon niet ik weet er namelijk nog heel weinig van
als ik namelijk snel gas geef oftewel in een keer vol; gas en dan vol in de rem dan slaat hij meestal meteen af
dit heeft denk ik met dat rijke te maken
:roll: :roll: :roll: :roll:

(bericht door Robert bijgewerkt ten behoeve van leesbaarheid)[/quote]

Ik kan je slechts een ding aanraden en daar is alles mee gezegd:

Ga naar een goede modelbouwzaak en laat je daar goed inlichten en laat je auto daar afstellen en in orde maken!! Zoiets kan je niet van achter je beeldscherm leren als je nog helemaal geen ervaring hebt!!

Doe het serieus waar, want anders gaat het je veel geld en stress kosten.

jep, ben het met dirk een, ik heb het ook gewoon geleerd hoor, en cker niet achter mijn beeldscherm. ik ben dus naar mijn modelzaak gegaan, heeft mij tips gegeven, en even afgesteld, daarna ben ik zelf aan de gang gegaan. en zo doende leer je het :)

groeten thomas

jupz das absoluut waar ik heb het ook de hard way(koste me 1 cilinder setje) geleerd maar overigens als je moter afslaat met remmen is dit meestal dat je servo toch de carbeteur dicht trekt.

ja, dat klopt... gewoon de stationair dichtdraaien....

maar wat robba beschrijft komt mij bekend in de oren... heb het ook gehad volges mij... ik heb het opgelost... maar hoe :?:.. sta soms ook versteld van mezelf ;) hehe

groeten thomas

Mijn ervaring leert dat vliegtuigmotoren blijkbaar toch makkelijker af te stellen zijn dan automotoren. Klinkt raar, maar die automotoren werken nooit mee bij mij :wink:
Probleem hier bij modelbouwzaak is, dat ze je wel willen helpen (als je betaald :!: ) en zij doen dat boven. Na de openingsuren. Ze stellen hem af, behalve de hoofdsproeier. Enige nadeel... je ziet niets en van het minste dat weer verkeerd gaat, kan je het niet zelf oplossen... Frustrating...

dat is hier dus ook zo hun kunnen ook alleen maar de basis instellingen van het boekje en jah dan rijd het wel weer. ik ben zlef gaan spelen en door het vele spelen is mijn motor heel snel versleten maar nu hoor ik het goed en loopt het allemaal super.

Sphereman zei:
dat is hier dus ook zo hun kunnen ook alleen maar de basis instellingen van het boekje en jah dan rijd het wel weer. ik ben zlef gaan spelen en door het vele spelen is mijn motor heel snel versleten maar nu hoor ik het goed en loopt het allemaal super.
Jep heb je goed gedaan. Verhaal met die winkel is ondertussen al 4 jaartjes geleden. Als 12-jarig jongetje wilde ik zo een auto, echter heb nooit van de hobby gehouden. Het jaar dat ik 14 werd, begint mijn vader wel met vliegen zeker... Heel wat problemen van afstelling enzo. Dan maar naar een club geweest en nu is de hobby niet meer te stoppen :P
Een club is zeker voor beginners hééééél goed aan te raden. Ik ben ook nog een "beginner" hoor, maja we doen ons best :wink:

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Rob/Mijn%20documenten/Mijn%20afbeeldingen/IMG_2144.jpg

euh robba dit is iets dat op jouw pc staat als je het wilt delen zou je het online moeten zetten.

ik heb nog eens goed gelzen wat je nu zei.
ik denk dat je een koudere plug moet nemen je je motor is niet heet genoeg om de brandstof te verwerken als je gas en remt.

jah of je auto moet verders ook voor geen meter rijden dan is het je afstelling

Als je gewoon ff bij de modelbouwwinkel langsgaat waar je hem hebt aangeschaft zullen ze je vast wel helpen.
dat zal stukken sneller/duidelijker zijn dan het hier te vragen.
bij de modelbouwzaak waar ik hem heb gehaald kan ik ook na sluitingstijd eventueel langskomen zodat hij kan bekijken wat het euvel is.
hierdoor kan je er ook nog wat van leren en heb je minder kans dat het fout gaat.

Ik heb hetzelfde een beetje. Hij trekt goed op, volgas loopt hij ook erg hard en erg betrouwbaar. Als ik dan opeens vol op de rem ga, zakt hij heel diep weg en komt hij (meestal) weer terug op stationair na 1 sec ofzo. Kan de plug zijn, het is een 3.5cc race monster uit hongarije met een rossi 4 plug. zou goed moeten zijn. Afstelling kan het niet zijn, hij loopt mooi stationair, loopt mooi constant, trek goed weg en heeft meer dan voldoende toeren (staat niet te arm ;) rookt lekker)

Back