dit moet je even zien ik weet niet of jullie het al kennen ?

• Topicstarter Topicstarter mein
  • Startdatum Startdatum
M

mein

Guest
op men zoektocht naar info over motertjes vond ik dit.
persoonlijk vind ik het super gaaaaaaaf 8)

het is een supercharger voor op een nitro motertje.

kijk maar eens op de site er staat nog veel meer op http://www.rbinnovations.com
Nitrous Injection enzo echt gaaf 8)

Zoek even met de zoekfunctie op dit forum. Bestaat al jaren en is geldverspilling. Drukvulling werkt namelijk niet op tweetakt motoren, omdat de in- en uitlaatpoort tegelijk open staan.

ow ? en ik dacht dat ik wat nieuws had :roll:

komt denk ik omdat ik er al een tijd uit ben (ik begin net weer met het modelbouwen)
ik vond het er erg gaaaaf uit zien :wink:
ik heb namelijk een keer een turbo op een auto gebouwd
vandaar de intresse in gebrazen motoren.......

Dirk Jan zei:
.....Drukvulling werkt namelijk niet op tweetakt motoren, omdat de in- en uitlaatpoort tegelijk open staan.

Onzin, ook een tweetakt kan met een een compressor/turbo werken, alleen het tunen is wat kritischer dan bij een 4 takt omdat je uitlaat-tegendruk een heel belangrijke factor is .....

Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar bij modelmotorenwerkt zo'n RB innovations supercharger in ieder geval niet!

Op een 2t "benzine" motor werkt een compressor als "turbo" uitstekend, Kreidler heeft, lang, lang, geleden al een geblazen 50cc tweetaktje gebouwd dat ca. 225 km/uur liep ...... (de "turbo" van de topic-starter is een compressor) ......

Kan die Kreidler geen motortje hebben gehad met een uitlaatklep? Dan kun je met de timing doen wat je wilt.

Weet het niet, is maar een vraag.

ja 15pk uit 0,05 liter .... als het 2 liter motortje van mijn "clasic" SAAB 900 turbo ook zo zou tunen heb ik 600 pk .... ai, dat trek mijn automaatbakje niet ......

dat is ook de reden dat er meestal niet zoveel vermogen uitgeperst word, het moet heel blijven. jij wil ook niet dat het 2liter blok na 500 km al versleten is :wink:

in de tijd van kreidler dacht men dat turbo het antwoord was op alles wat vermogen moest leveren.
maar er zijn tegenwoordig cylindersets te koop van 80cc die meer dan 25pk leveren

ik denk nog steeds dat het weinig nut heeft een gewone 2takt voorzien van een turbo of compressor omdat zoals Dirkjan al schreef de poorten tegelijk open staan de winst gaat dus via de uitlaat verloren, en wat je overhoud aan winst wordt opgeslokt door het extra gewicht wat die compressor heeft. uiteindelijk dus toch geen winst, zeker niet tegen de kosten :(

met een turbo icm een inlaatklep in de cyinderkop kun je de inlaatdruk verhogen, alleen heb je dan ook een brandstof injectie systeem nodig om de brandstof in de verbrandingsruimte te krijgen.

he mannen ik had dat gezien en vond het er gaaf uitzien.
maar als ik dit allemaal zo een beelje lees maakt het dus geen fluit uit of je hem er op zet of niet.
maar nu heb ik nog weer een vraagje

jullie zeggen dat de in en uit laat poort gelijk open staan.
dus dat betekent volgens mij dan als je er een turbo of compressor op zet dat je dan een betere spoeling krijgt van je cilinder :?:
en dat betekent volgens mijn dan een betere verbranding.
en een betere verbranding is nogsteeds meen pk`s :roll:
of zit ik er naast...

http://video.google.nl/videoplay?docid=4260688621301545121
dit is een filmpje van een rc auto met supercharger en dat werk best zo te zie 8)

Dit is wat ik ervan denk te weten.

Vrijwel direct na het openen van de uitlaatpoort opent (komt vrij) de inlaatpoort. Als het goed is krijg je een bepaalde werveling waardoor de uitlaatgassen ontwijken door de uitlaatpoort en door de comprimerende werking van het omlaag gaan van de zuiger komt er vers mengsel door de inlaatpoorten vanuit het carter de cilinder in. Hiervan stroomt een deel ook de uitlaat in maar door de terugkerende golf wordt dit als het goed is bijna volledig de cilinder in teruggeduwd. Op het moment dat dit gebeurd is is het de bedoeling dat de zuiger de uitlaatpoort weer afsluit. Hierdoor wordt een maximale hoeveelheid mengsel gecomprimeerd en ontstoken en herhaald zich de cyclus.

Een goed ontworpen uitlaat is dus bij een tweetakt erg belangrijk. Volgens mij loopt een 2 takt motor niet eens zonder uitlaat of in ieder geval zeer slecht. Wellicht is het nodig om bij plaatsing van een turbo of supercharger een andere uitlaat te monteren en/of een krukas of inlaatschijf met een andere timing te nemen. Ook de ligging van de inlaat- en uitlaatpoorten moet wellicht aangepast worden.

Dat een turbo of supercharger vermogen nodig heeft is waar maar als hij goed werkt levert hij meer op dan hij gebruikt.

Ook kun je een lachgasinjectie monteren. Werking is volgens mij dat het lachgas door de hitte ontleedt in o.a. zuurstof waardoor er nog meer brandstof verbrand kan worden. Of dit op een 2 takt motortje werkt weet ik niet, volgens de ervaringen waar ik van weet wel.

Graag aanvullend commentaar en hopelijk komen we er zo uit.

hmmm, klinkt allemaal heel aannemelijk, alleen verdwijnt er best wel veel vers mengsel door de uitlaat tijdens de spoeling dat is ook de reden dat een 2takt maar ong 1.5 keer de hoeveelheid vermogen leverd als een 4takt bij een gelijk slagvolume.

met een goede resonantie uitlaat kun dit verlies wel beperken, vandaar die promatjes en leovinci's en andere "snelle"uitlaten, wil je echter een turbo op een 2takt effectief laten werken dien je idd de motor aan te passen, als je een losse compressor/turbo op een gewone 2 takt zet zul je weinig winst halen.

dat het er leuk uitziet is één ding wat zeker is, het heeft een hoog bling bling gehalte en op een beetje buggie of monster truck staat het geweldig

Back