Dit slaat toch nergens op? Knuppel verkeerd na 2 jaar

Hoi!
Ik heb nu 2 jaar vliegervaring , maar mijn brevet nog niet gehaald.
Dit omdat ik vooral op de sim vlieg en een bevret nog niet tersprake is gekomen ( ookal kan ik alles makkelijk)
Ik heb nu een minimagister gekocht, alles gebouwd, ingesteld en klaargemaakt en ging vandaag vol goede moed naar de club.
Daar aangekomen hoor ik dat mijn knuppels verkeerd om staan :?
Mijn rolroeren zouden rechts moeten en mijn richting links.
Ik vlieg echter al 2 jaar met rol links en richting en moter rechts.
Op de club heb ik alleen nog maar me richting toestellen gevlogen en kwam ik daarom tot de conclussie dat ze me het leren makkelijker wilden maken door richting op de hoofdfunctie te zetten.
Dit is echter nooit met mij besproken en ik heb het vliegen dus ook anders om aangeleerd , nu de vraag:
Wat moet ik nu doen?
1 andersom aanleren ( wat denk ik wel 3 jaar gaat duren)
2 gewoon zo verder vliegen ( wat dus niet de mode van de club is)
3 Wild gaan vliegen ( dan ben je ook gelijk van al het gedonder af)

Ik zelf kies voor 3 wat denken jullie?

Als je al twee jaar vliegervaring hebt, dan kun je dus gewoon 'voorvliegen' op je club. In dat geval zou ik lekker doorvliegen zoals je het gewend bent.

Andersom aanleren lijkt me behoorlijk ondoenlijk, dus no-go. Probeer maar eens met links je tanden te poetsen, terwijl je rechts bent (en vice-versa)

Om door zo'n oorzaak maar wild te gaan vliegen, nou nee. Een club biedt veel meer dan alleen maar les. Gezelligheid bijvoorbeeld, maar ook een verantwoord vliegterrein.

Gewoon zo doorvliegen ! je gaat het jezelf toch niet onnodig moeilijk maken ? Als al 2 jaar ervaring hebt kun je dus zelfstandig vliegen, dus waarom zou de club vragen de boel om te draaien ?

Gewoon vliegen zoals jij wilt vliegen. Jij bent de baas over hoe je zender staat ingesteld, niet je club.

Daar staat tegenover dat je nu wel geleerd hebt waarom het verstandig is eerst naar een club te gaan en les te nemen, ipv. het jezelf aan te leren.

Je configuratie is wel dermate afwijkend dat waarschijnlijk niemand je ooit zal kunnen helpen ergens mee, en dat is wel lastig.

Als je alleen met een simulator hebt gevlogen, zou ik je toch adviseren het advies van de club ter harte te nemen. Denk overigens niet dat als je met een sim kunt vliegen, dat je dan kunt vliegen. Dat is domweg niet waar. Het toestelletje in de SIM houdt ik ook makkelijk in de lucht, terwijl ik de trainer echt binnen een paar minuten gecrashed zou hebben als er geen instructeur bij was..

Harm heeft contact met mijn club, de hoofdrichtingsfunctie zit bij ons rechts. Blijkbaar heeft Harm nog niet bij ons gevlogen of naar zijn spullen laten kijken, anders was hem dit wel verteld. Zonder brevet mag Harm niet zelfstandig vliegen, er moet dus iemand van ons naast hem staan maar die kan niet met Harm's zender uit de voeten en kan niet ingrijpen. Omdraaien die functies dus. Ik denk dat het niet zo lang zal duren, het is vaker voorgekomen. Zelfs zo dat iemand toch maar op onze mode overstapte omdat hij anders niemand kon helpen.

Harm,

Ik lees uit je bericht, dat je dus wel gevlogen hebt op de club, maar dan met toestellen met alleen rudder?

Haal anders je brevet met zo'n kist, en ga daarna gewoon je gang met je eigen knuppelbezetting. Bij het lessen/voorvliegen/brevetvliegen kunnen ze je dan altijd 'helpen'

Ik heb wel degelijk gevlogen Ron!

Een paar maal met wil hofman ,
een maal met kees met die konijnen tanden
en een heleboel maal met martin honings
en een maal met ouwe martin ( met zijn vliegtuig ( je weet wel die 4 cilinder paradropper) , die had als ik het me goed herinner de zelfde knuppelbezetting als ik nu heb)
en een maal met die zwever freak
en een maal met erwin
en een maal met cris geloof ik.

Ik heb dus wel degelijk club vlieg ervaring ( en helaas niet allemaal
goede)

Maar dit alles was dus richting toestellen, behalve dan die 4 cilinder van martin.

Ik heb nu dus een minimag, en ik denk dat ik dan maar gewoon de rolroeren eruit trek , en dan met alleen rudder me brevet haal.
Verder ben ik niet de enigste met ail. links, danny heeft het ook geloof ik ( heb ik gezien)

Groeten Harm Jansen

Edit Ron , die man die het toen weer andersom heeft aangeleerd, was er vanmiddag ook en hij zei dat hij er nog steeds last van had en dat zijn reflexen nu nog opkwamen en dat hij daardoor soms crasht, niet echt makkelijk aan te leren dus.
Verder snap ik niet waarom jullie dat dan nooit tegen me gezegt hebben , en niet gelijk beginnen met richting links.

Edit edit, ben trouwens al helemaal klaar voor mijn bevret, kan eigenlijk alles al, starten, landing, procedure turn, 8tje, die landings circuits, looping, het enige dat ik nog nooit gedaan heb is een drieslagen spin.

Aha, toch wel gevlogen. Met de hoofdstuurfunctie, in dit geval richtingsroer, rechts. Ga je verder met rolroer dan komt het rolroer rechts. De instructeurs kunnen natuurlijk niet weten hoe jij thuis dingen instelt.

Degene die t.b.v. onze leerlingen zelf anders is gaan vliegen, had volgens mij een veel groter verschil dan alleen verwisselen rol- en richtingroer.

Nou , na een avondje simmen lukt het aardig om hem hoog te houden met rol rechts , maar het voelt absoluut niet vertrouwd, eerst voelde ik me een met het vliegtuig, maar nu moet ik gewoon nadenken voor ik iets doe! :lol:
Ik ga morgen toch maar naar het veld, vliegtuig is gekeurd, zie wel wat ik doe ( of rolroeren eruit, of gewoon vliegen met die hap , maar dan niet zelf opstijgen en kijken of het lukt met rol rechts)

Ik zou gewoon gaan vliegen met die hap, idd iemand anders op laten stijgen, en dan gaat dat helemaal goed komen. Rol en richting omdraaien is nou ook geen wereld van verschil (en zelfs als je je een keer vergist... draaien doet 'ie toch :P )Ik denk dat je daar snel genoeg aan wend.

Wartexx zei:
Wat moet ik nu doen?
1 andersom aanleren ( wat denk ik wel 3 jaar gaat duren)
2 gewoon zo verder vliegen ( wat dus niet de mode van de club is)
3 Wild gaan vliegen ( dan ben je ook gelijk van al het gedonder af)

Ik zelf kies voor 3 wat denken jullie?

Optie 2 en 3. En beslist niet anders proberen aan te leren, hiermee ga je een keer nat (crash).

Succes, groetjes van Aldert

Gewoon door vliegen zoals je deed!!!

en inderdaad afvliegen met richting toestel.

Maar ander idee is misschien iemand vragen met leraar leerling functie op zijn zender en dan hoef jij je spullen niet om te draaien je plugt in bij hem en dan de boel afstemmen op mekaar en dan vliegen gaat er iets fout dan neemt hij het over met zijn zender.

succes groetjes Johan

Optie 1.
Optie 2 lijkt me niet handig en Optie 3 daar praten we maar helemaal niet over......

Misschien een 4e optie? Voor zover ik weet is het mogelijk om met 2 zenders te werken zodanig dat instructeur en leerling een eigen stickmode hebben.

Bij de vliegschool mocht ik zelf kiezen welke stickmode, de instructeur zelf vloog altijd stickmode 2.

De 4e optie is dus je brevet halen bij een vliegschool waar je je stickmode zelf kunt kiezen.

Ik begrijp van Ron dat dat de bottleneck is; het brevet. Voor zo ver ik weet (en dat is niet ver in dit geval) is het voor een brevet niet noodzakelijk om een bepaalde stickmode te vliegen.

Maar goed, proberen kan nooit kwaad en misschien valt de omschakeling wel mee?

Die leraar-leerling optie via de kabel kan, maar is voor een gemiddelde club niet weggelegd. Er zullen niet veel clubs zijn die de mogelijkheid hebben om speciaal daarvoor een of meerdere zenders met alle soorten kabels te kopen en te beheren. En om als beginner 2 zenders aan te kopen is nu ook al weer zo iets.

Voor een professionele modelvliegschool is dat idd een heel goede optie. Hij moet er immers dan een stukje van zijn brood mee verdienen. En elke onnodige crash is extra kosten die hij nergens op kan verhalen.

ik neem nou voor me zelf maar aan dat het een beetje hetzelfde is als bij fietsen, eerst heb je een achteruit trap rem, daarna handremmen, het overstappen is moeilijk maar daarna lukt het zonder na te denken :lol:
Ik ga nu de eerste paar keer alleen met rudder vliegen ( daar is een minimag voor gemaakt) , dan mijn bevret halen , en dan met begeleiding oefen met de voor mij verkeerde instellingen.
Als dit niet lukt kan ik nog altijd terug vallen naar de oude, maar op de sim lukt het aardig, behalve dat ik bij de start steeds bijne crash, omdat richting geen rolroer is :oops:

Ik denk dat je hieraan nog wel kunt wennen...

Het is inderdaad de gewoonte om bij een toestel zonder rolroeren richting op het "hoofdrichtingkanaal" te zetten, zodra er dan een rolroerkist komt verdwijnt richting naar de andere plek en komt rol op deze plek.
Dit wist jij niet en heb je op de sim dus niet gedaan.
Communicatiefoutje waar niemand veel aan kan doen, dus maar veel op de sim oefenen.

Op de MiniMag kan je denk ik ook prima later pas de rolroeren werkend maken.
Sukses met brevetvliegen!

Zal wel lukken dat bevret, alleen is het bagger weer :cry:
Had afgesproken met de leraar, alleen dat gaat niet met dit weer :cry:

Maar stel ik heb een zwever met alleen richting en een spitfire met rolroeren, zit dan nog steeds de hoofdfunctie rechts? :| lijkt me absoluut niet handig.

De meeste vliegers zetten bij een kist zonder rolroeren de richting op de "rolroerknuppel"
Dit is inderdaad gebruikelijk...
Morgen wordt het prima vliegweer, vanavond ook :D

Back