Dit slaat toch nergens op? Knuppel verkeerd na 2 jaar

Berto zei:
Op iedere club zijn er zowel mode 1 als mode 2 gebruikers en is er dus ook altijd wel iemand die je kan helpen.

Een pol is pas compleet als daar ook 3 en 4 bij staan.

Beetje afhankelijk van wel of geen ailerons scheelt zomaar een nummertje.

Ik weet niet met wat voor vliegtuigen jij vliegt, maar als die vliegtuigen alleen hoog/laag links/rechts hebben zal ik het lekker zo laten staan. Dus gas en rechts/links rechts, hoog/laag en rolroeren links.
Krijg/heb je dan een kist waarmee je alléén maar rolroeren vliegt kun je die voor die kist altijd nog op de rechter schuif zetten. Maar 'normaal' gebruik je richtingsroer en rolroeren tegelijkertijd om door de bocht te komen, die kun je dan mixen op je rechter knuppel.

Zo vlieg ik zelf ook. En voor die ene keer dat ik alléén rolroeren nodig heb doe ik dat met de linkse knuppel.
Met deze manier van knuppel configuratie heb je je meestgebruikte functies verdeeld over twee knuppels, waardoor je veel beter je stuuracties kun doseren.

Die andere manier kun je natuurlijk wel proberen, single stick noemen ze die, maar in stressolle situaties ga je makkelijk de mist in. Met in de mist in bedoel ik bijvoorbeeld dit: in een bocht moet je altijd met een beetje up compenseren zodat hij niet te ver zakt, dit moet je dan met een knuppel doen. Waarschijnlijk maar je of een overcorrectie of je corrigeerd te weinig.

Nou is dit natuurlijk een heel stuk te verbeteren met ervaring en er zijn vast mensen die heel goed kunnen vliegen op die manier, maar ik ben van mening dat vliegen met je functies verdeeld over twee knuppels beter is.

Groeten Maarten.

Hoi,
zelf vlieg ik altijd al met gas op rechts en idd de hoofdstuurfunctie op de gas kant..

Echter Aaalie die in dit draadje ook gepost heeft, heb ik leren vliegen met gas rechts en is overgestapt naar gas links omdat hij dit zelf beter vond.
Tot nu toe geen problemen gehad..

Ook pak ik met gemak zijn zender over en vlieg daarmee.. Niet dat ik dit gelijk zou doen als beginner maar er is mee te leven...

Nou is het volgende aan de orde.. alleen de stuurfuncties van richting en aileron zitten op de verkeerde plek..
Simpel op te lossen.. zet je ailerons vast op een kanaal dat je niet gebruikt en zet je richting lekker op je hoofdfunctie.. Geen instructeur die dan nog kan zeggen dat het niet kan.. elke easystar en charter vliegt ook zo..

Dan je brevet halen en lekker je spul weer aansluiten..

Andersom leren vliegen kan altijd nog..

Groeten Vincent en succes met je brevet!

Ik vlieg hoofdzakelijk alleen met richting ( 2 elektro zwevers zonder rolroeren, 1 bleriot zonder rolroeren 1 piper cubje zonder rolroeren en een madmax met alleen rolroeren maar die heeft nog niet gevlogen .
Nu kwam dus de eerste rolroer kist , de minimag:P)

Wartexx zei:
Ik vlieg hoofdzakelijk alleen met richting ( 2 elektro zwevers zonder rolroeren, 1 bleriot zonder rolroeren 1 piper cubje zonder rolroeren en een madmax met alleen rolroeren maar die heeft nog niet gevlogen .
Nu kwam dus de eerste rolroer kist , de minimag:P)

Wat is nu het probleem, heb je met rolroeren gevlogen?
Zo nee, ook niet op een simulator, dan is er niks aan het handje.

Het is heel normaal om richting en aileron van plaats te wisselen als je alleen met richting kistjes vliegt.

Je hoeft dan als je doorstapt naar een aileron kistje het gevoel van richting niet opnieuw aan te leren.

Dat ie op de andere knuppel komt, dat richtings roertje, ach dat heb je alleen nodig in extreme situaties. Slippend vliegen, meskant en bij nog wat andere grappen en grollen maar niet bij normaal rond tuffen.

myshadow zei:
Dat ie op de andere knuppel komt, dat richtings roertje, ach dat heb je alleen nodig in extreme situaties. Slippend vliegen, meskant en bij nog wat andere grappen en grollen maar niet bij normaal rond tuffen.

Van wie heb je die wijsheid?

Tot voor enkele jaren dacht ik daar ook zo over, maar nadat ik ben gaan indoorvliegen is mijn mening hierover totaal gewijzigd. Nu ik in de bochten met richtingsroer meestuur zien de bochten er ook veel mooier uit. Het richtingsroer heeft dus wel degelijk nut bij normaal rondjes tuffen.

Op de club waar ik zit had ik pas ook een dezelfde discussie.

Vliegtuigen, mode 1
links -> hoogteroer en rudder
rechts -> gas en rol roeren.

Helies, mode 2
links -> gas+pitch en rudder
rechts -> Roll en nick (hoogteroer)

Aangezien ik met beide vlieg heb ikzelf besloten voor mode2.
Vliegtuigvliegers stribbelden effe tegen omdat ze me dan niet zouden kunnen helpen.
en andersom was de heliploeg weer tegen.

Omdat naar mijn mening helivliegen lastiger dan normaal vliegen is, doe ik dus wat het helivolk wil. mode 2
Overigens maakt het bij vliegtuigen voor mezelf weinig uit welke modus ik gebruikte, met helies ging ik al snel in de fout.
(gelukkig was dit op de simulator)

Als je zelf inmiddels al genoeg ervaring hebt om zelfstandig te starten, op te stijgen en weer veilig te landen... dan zou ik mooi bij je stickmode blijven.
Opnieuw aanleren kan wel maar in noodgevallen blijf je erg lang oude gewoontes te herhalen, en met een andere mode kan dit fataal zijn.

groeten,
Barry.

Ik vlieg zelf ook in mode 2.

Gas en richting links
Hoogte en rolroer rechts

Ik heb het zo geleerd omdat de meesten in m'n club zo vlogen.
Bij ons noemen we het de ONE-STICK methode.

(Je kan dan ook een colaatje of pilsje in je linkerhand houden als je wat toertjes vliegt. hahahahaha)

Theo Coenen zei:
Van wie heb je die wijsheid?

Tot voor enkele jaren dacht ik daar ook zo over, maar nadat ik ben gaan indoorvliegen is mijn mening hierover totaal gewijzigd. Nu ik in de bochten met richtingsroer meestuur zien de bochten er ook veel mooier uit. Het richtingsroer heeft dus wel degelijk nut bij normaal rondjes tuffen.

Als je kunt vliegen is het een must, als je het nog aan het leren bent is het een last.

We hebben het hier dan ook over het leren, niet over het kunnen.

Die wijsheid is met de paplepel ingegoten.

In het begin, tijdens de training heb je het niet nodig, pas later als het zelfstandig vliegen in gang is gezet komt het aan bod.

Zodra de leerlingen van mij het sturen met rolroeren redelijk onder de knie hebben krijgen ze de tip om met het richtingsroer eens voorzichtig mee te sturen. Als ze dit dan gaan doen leren ze alle functies ineens goed aan en hoef je ze niet later weer iets bij/af te leren.

Het ziet er toch niet uit als in de bochten de staart van het model naar onderen hangt. Netjes met richting meesturen en dan blijft de romp ook recht in de bochten.

Theo Coenen zei:
Zodra de leerlingen van mij het sturen met rolroeren redelijk onder de knie hebben krijgen ze de tip om met het richtingsroer eens voorzichtig mee te sturen. Als ze dit dan gaan doen leren ze alle functies ineens goed aan en hoef je ze niet later weer iets bij/af te leren.

Het ziet er toch niet uit als in de bochten de staart van het model naar onderen hangt. Netjes met richting meesturen en dan blijft de romp ook recht in de bochten.

Ik heb nog geen echte rolroer kisten... Maar dat komt nog wel.
Das dus iets voor in mijn les(sen) Theo.

Jep, dat is een van de dingen die we met jou lessen gaan doen.

tip, gebruik ook eens de combiswitch bij een 2 as gestuurd model. Bij sommige van mijn modellen zoals de Magnum heb ik via de combiswitch het richtingsroer op beide sticks zitten. Op die manier kun je het jezelf ook een beetje leren om met de andere hand een extra bochtenfunctie erbij te nemen. Ga je de fout in dan kun je direct zelf op de oude manier verder gaan en de fout oplossen.

Zo, vandaag mijn eerste vlucht met rolroeren gemaakt ( met de minimag)
Instructeur starten, en boven aan mij overgegeven .
Het ging prima en de functies staan nu in mode 1? zoals het moest.
Iedereen bedankt voor de antwoorden! ik denk dat ik het gewoon in deze mode houd.

het mooiste is dat ik onder tussen modus 1 geduwd vliegtuig ,2 getrokken gas heli en sim vliegtuig en 3 geduwd gas stuur vliegtuig en heel soms heli.
nood situwaties vind ik met puur staart gestuurde dingen alle staart funkties op een stick wel verrekte handig.
als het zo door gaat kom ik denk ik ook nog wel in contact met modus 4.

Ik kan mij niet voorstellen dat je dan nog lekker bezig bent. :wink:
Gelukkig vliegen de meeste bij ons mode-2. Zowel heli's als anders vliegend tuig.

Back