Josse
Deze posting zal hard overkomen, maar is dan ook bedoeld om je eens aan het denken te zetten.
Je bent 'from scratch' een enorm schip aan het bouwen. Wie weet zelfs zonder fatsoenlijke tekening, spantenplan, doorsnedes enzovoorts.
Dat is op zich al een hele uitdaging, zelfs voor de ver-gevorderde modelbouwer. Ik geloof niet dat we je al in die categorie kunnen scharen, maar goed.
Je bent dol-enthousiast en dat is goed. Er zit echter ook een keerzijde aan die medaille. Je gaat té snel, je bent té snel tevreden, je bouwmethodes zijn ronduit gezegd 'prut' en je vervalt in dezelfde fouten als met de Josse I die half-afgebouwd zielig staat te wezen.
Spanten die de huid niet raken? Wat hebben ze dan voor nut?
In de rechte delen van het schip geen spanten gebruiken? Straks ligt er 20 kilo in het water, en dan worden die niet-ondersteunde zijwanden als lucifers in elkaar gedrukt en is de enige (kortstondige) herinnering aan dit 'model' een stel luchtbellen.
Meetfoutje waardoor de huid de spanten niet raakt? Maak dan die spanten overnieuw, in plaats van te improviseren.
De overgang van zijkant naar vlak opvullen met (zo te zien) Billing-boats latjes?
En die dan insmeren met G4 "om alvast wat waterdichtheid te creëren"?
Een model wat "net" de trap af kan? Weet je dat de meest gevaarlijke manier van traplopen is als je naar beneden loopt met iets groots in je handen?
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik weet het, ik heb makkelijk praten. Ik heb meer jaren modelbouw-ervaring dan jij levensjaren. Waarschijnlijk (dat klinkt aanmatigend, maar is niet zo bedoeld) ook een wat ruimer modelbouw-budget.
Maar ik wil je behoeden voor een fout die ik zo'n 30 jaar geleden ook gemaakt heb: ik wilde een landingsboot maken voor mijn 1:16 Sherman tank.
Zo moeilijk kon dat toch niet zijn? In feite een rechthoekige doos met drijfvermogen, een klep aan de voorkant, motor en roer aan de achterkant, simpele opbouw erop en varen met die hap!
Triplex gekocht, lijm, scharnieren voor de klep, een tweede ontvanger en Roel ging aan 't knutselen. Tot de eerste proefvaart... gelukkig nog zonder tank in de landinsboot! 8-O Het ding ging na 5 minuten kopje onder. In februari, in het Maas-Waalkanaal bij Nijmegen... 4,5 meter diep en stervenskoud. Dááág nieuwe ontvanger, accu, motor, servo... Een maand salaris gaf vijf minuten luchtbellen. Kortom: dan sta je niet te lachen.
De moraal van dit verhaal?
Ga terug naar af. Probeer niet door dit soort 'projecten' jezelf te bewijzen.
Koop op marktplaats of ergens anders een klein, plastic modelletje en ga daar eerst mee aan de slag om er iets toonbaars van te maken.
En met 'toonbaar' bedoel ik: een scheepje wat netjes is gebouwd, electronisch goed in elkaar zit, strak in de verf en zonder 3 kilo plamuur per vierkante centimeter.
Ik ben nu bezig met een klein (60 cm) loodsbootje van Robbe. Een leuk ding, volgens Robbe voor de beginnende bouwer. Een beginnende bouwer zou met dit modelletje inderdaad iets leuks kunnen maken. Probeer zoiets eens! Voor 200 euro heb je een leuk modelletje waar je je kunsten op kunt botvieren. En áls je eens iets verprutst, kan je met een plaatje ABS, een scherp mes en een stuk schuurpapier het onderdeel opnieuw maken.
Als laatste: door je 'vorderingen' op deze manier hier neer te zetten, zet je jezelf vreselijk voor schut. Bijvoorbeeld: Je hebt de bediening van de heli geplaatst. Boeie... Eén collective, een cyclic en twee stoelen. Als je goed naar de foto kijkt zie je de gietnaden nog zitten, om van het schilderwerk maar te zwijgen.
Dat zijn dingen die niets te maken hebben met gebrek aan gereedschap, maar gewoon een kwestie van afraffelen. Snel,snel, snel...
Modelbouw is een geduldhobby.
Niet elk model hoeft de volgende werkschependag af te zijn.
Even eerlijk tegen jezelf zijn: Ben je trots op de Josse I? Ik denk het niet.
Schakel terug naar de eerste versnelling! Leer eerst lopen voordat je wilt rennen! Dit forum barst van de mensen die kennis willen delen, maar dan moet die kennis wel gebruikt gaan worden en niet in een bodemloze put verdwijnen.
Zo, genoeg gel*l van een ouwe man; ik hoop dat je er over na gaat denken, ik hoop in feite nog meer dat je er wat mee doet! Zo niet: even goeie vrienden, maar verwacht van mij geen "ohhh's" en "ahhh's" als je op dezelfde manier verder klungelt met je Diving Supportvessel Well Enhancer. Want op de manier zoals je tot nu toe gebouwd hebt zal je die "divingsupport" zélf hard nodig gaan hebben om dit gebakje van de bodem te halen.