Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kijk..het probleem met een 2,5 op een Dixie is dat het je niet helpt wanneer je de motor wat rijker zet..zodra die ophoud gaat het even volgas en dan...

Dus jongens geloof me..probeer een 1,5 ..hou je het mee heel..

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb dus nog een bouwdoos liggen van een Dixie...50 euri...

IMG_20210405_140027.jpg

IMG_20210405_140050.jpg

3. wie1963

wie1963 The First Aviators

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Zo deze past beter op de oude romp, morgen schaven en profileren

Image1618248333.465957.jpg

Image1618248341.524596.jpg

4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Goed bezig Jan ziet em al helemaal de lucht in knallen op ons diesel veldje en OHA natuurlijk.

5. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
  6. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Image1618310636.988344.jpg Image1618310645.093355.jpg
    De Dixie is weer compleet

Bruno van Hoek, Énke Blériot en BBruins vinden dit leuk.
  7. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Ik zie aan de achterkant geen geleiding voor de DT line, en wat mij opvalt is dat het stabilo niet lekker omhoog klapt, maar daar komen we nog wel achter, eerst maar de bespanning er op.

8. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik ga er vanuit dat je elastiekjes gebruikt voor t opklappen? Daar moet echt veel spanning op staan. Dus eventueel meerdere elastiekjes. Ik heb in echt sterke bellen, en die komen in augustus in Duitsland best wel s voor, gezien dat t stabilo soms plat gedrukt bleef. Dus veel spanning dat ie echt hard opklapt.

9. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik heb in de mijne een gebogen messing buisje gelijmd, voor de lijn van de thermiekrem. In het midden van het stabilo, waar al die driehoekjes bij elkaar komen, komt een rechtopstaande deuvel. Daar gaat de lus van de thermiekremlijn overheen, die naar achteren door het buisje loopt en vandaar naar voren naar de timer. Dan gaan de elastieken eroverheen die naar voren naar de deuvel onder het stabilo gaan. Aan de voorkant van de romp wordt ook een lus in de lijn geknoopt, die over het juiste zwaaipennetje van de timer gaat. Deze lijn loopt door een drie- of viertal op de juiste plaatsen gelijmd geleidingsbuisjes. Het voorste buisje is zo geplaatst dat het de lus tegenhoudt op het punt dat het stabilo in de gewenste hoek staat. Zo nodig wordt er een klein kraaltje in de lijn geknoopt op te zorgen dat hij niet door het buisje schiet. Voor de lijn gebruik ik nylon vislijn van 5 kg. breuksterkte.
    IMG_1840.JPG

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deuvel iets (bv30 graden) achterover zetten..

11. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Schiet dan de DT-lijn er niet te snel vanaf?

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    het lusje van de DT lijn zit onder de elastieken..

13. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Dat laatste buisje onder het stabilo is wat bij mij ontbreekt, de rest zit er wel op, kunnen we weer lekker verder.

14. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    O toch nog even vraagje, Henk jouw beschrijving heb je het over inwas en outwas nu zie ik dat er op de stabilo zadels van het stabilo wigjes gelijmd zijn, dus het stabilo staat onder een hoek, links het laagste punt, is dit dan inwas of outwas????

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wash-in en Wash-out zijn termen bij de verdraaiing van een vleugel.

Wash-in = meer instelhoek en wash-out minder.

Gebruikelijke verdraaiing voor een model zonder Autorudder:
    - beide tippen aan de tip gemeten ( en bij de knik plat plat op de tafel) ongeveer 3 mm wash-out
    - rechtermiddendeel ( met de wortel plat op de tafel) ongeveer 3 mm wash-in
    - linker midendeel geen verdraaiing

Een methode om een model wat geen beweegbaar richtingroer heeft goed door de motor en zweefbocht te krijgen is het stabilo scheef opstellen ( zo stuurt een vogel ook) Dit heet tailtilt.

Het model wil dan die kant op waar het stabilo hoger zit (wat dus weer plat komt te liggen).

Maar met links zijtrek en wat rechts roer ( zonder lelijke tailtilt) krijg je het ook voor elkaar.

Zijtrek, domping, roer uitslag..verdraaiingen en tailtilt hebben allemaal een verschillend effect bij verandering van snelheid zodat het ene effectief is bij hoge snelheid en het ander juist bij lage. Door met die instellingen te spelen kun je zonder dat er iets beweeg toch het klim en zweef patroon er in krijgen.

Waar we eigenlijk naar op zoek zijn is dat het model tijdens de motorloop linksom rolt en rechtsom giert...waarbij dat gieren dan de overhand heeft. Op die manier ontstaat de rechtsom kurketrekker spiraal klim .

Bij de zweefbocht werken beide assen weer als gebruikelijk..rechtsom rollen en rechtsom gieren..nou ja rollen..een VV model heeft een dergelijke ruime bocht dat je meer van een schuivende bocht spreekt..de vleugel blijft nagenoeg plat in de bocht.

Met een Auto Rudder gaat het wat ruimer in de spiraal naar boven..of zelf helemaal geen spiraal ( en komt dus hoger).

Beide tippen iets wash out en verder alles plat.

2 graad domping
    0 zijtrek
    AR stuurt het model in de klim (met neutraal tot iets links roer) en met de iets naar rechts zweefstand tijdens de zweefbocht.

Heb je dan ook nog VIT:

motor 0-0
    VIT 1- 1,5 graad (dus achterlijst tijdens de motorloop wat naar beneden)
    AR

Heb je AR/VIT/Bunt

Motor 0-0
    VIT 1-1,5 graad
    AR
    1 tot 1,5 sec na het stoppen van de motor 10 graden Bunt ( stabilo achterlijst fff naar beneden gedurende 0,5 -1 sec...en dan naar de zweefstand)

Heb je AR/VIT/Bunt/RightRudder

Dan gelijk hierboven met als extra:
    - na het inkomen van de zweefstand gaat het roer gedurende 2 tot 3 seconden ver naar rechts waardoor het model zich "zet"

Je hebt dan het volgende klimpatroon:
    - verticaal gedurende de motorloop en zonder bocht.
    - motor stopt en het model gaat plotsklaps van verticaal naar horizontaal
    - model gaat plotsklaps in een scherpe rechterbocht
    - automatisch herstel en geleidelijke overgang naar de zweefstand met een ruime bocht

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Kijk... en zo groeit ons inzicht met de dag. :thumbsup: :worship:

Nu alleen nog "even" :D in de praktijk voor elkaar krijgen.
    Ik streef er naar om alle "mechanische" apparatuur zo veel mogelijk te elimineren.
    Kortom, el. timer, die 3 micro/pico servo's aanstuurt. Motorstop, rudder trim en ele trim + DT.
    Parallel hieraan een ontvanger zodat alle functies ook via RC te bedienen zijn.
    Dit gaat me dagen schelen bij het trimmen. Een kwestie van alles goed inregelen en dan opslaan in de timer, heb je aan een paar starts voldoende.
    Vanmiddag maar eens de bokken pas maken voor een Webra Record.

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    El Timer van Hans Meijdam?

Of een Ardwino..dat zal wel want die van Hans kun je niet aan een Rx hangen?

18. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ja, ik pruts zelf wel wat...

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    wel in duplo..:eek::D

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ja, als het eenmaal werkt is kopiëren niet echt lastig meer.
    Het moeilijkste wordt nog om 4 kanalen in te lezen, ik ken alleen voorbeelden die tot 3 gaan.
    Ik heb n.l. 3 trim instellingen en 1 activatie kanaal.
    Maar we gaan het zien.

Deel Deze Pagina