Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En nu je toch bezig bent..die grote bak met 165 cm= 65 inch ..kan best dat Jan Bakker dat zelf bedacht heeft om een standaard afm te vergroten

165/122=1,35...of..is het een Dixie 3000:eek::p:p

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Binnenkort ook op OHA..Dixie festival...

dixie3.jpg

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik ken wel een 60 inch versie van de dixielander die is bedacht in Nieuw Zeeland om daar mee te kunnen doen in de vintage klassen. Maar een grotere dixielander dan dat kan ik niet vinden. Lijkt erop dat deze inderdaad gewoon is vergroot voor een grotere motor..

4. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Het viel niet mee maar het internet staat zo vol met mooie informatie.

5. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Zal ik het nog mooier maken voor je Henk???

6. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Jij moet ene Duitse meneer kennen met de naam Heinz Stoffels. Deze beste man, heb ik wel eens contact mee op een social media kanaal. Die kwam met een leuk cadeau aan.
    FB_IMG_1618682122370.jpg
    Ik denk dat deze tekening precies moet zijn wat je zoekt.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  7. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Heb ik nu een keer een powerkist vliegen verdiend???

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..zodra we elkaar onder betere omstandigheden zien op OHA krijg je een vintage powerkist in handen om de motor te starten en te lanceren ( een VRA..dus met wat RC er in..en ik hou de zender vast im Falle eines Fallens).

9. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Lijkt me een deal en verstandig met die VRA.
    Wil gewoon een keer dat starten en lanceren doen...

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Appeltje voor de dorst...in mijn vliegend museum...

2 nieuwe rompen van de Dixie 2000...en een nieuw stabilo...geen vleugels er bij..

IMG_20210417_201712.jpg

En...de originele kit..

IMG_20210417_201733.jpg

BBruins vindt dit leuk.
  11. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Altijd fijn als t beestje nu zijn echte naam heeft...

P.s. de andere lezers zullen wel denken wat is hier gebeurd van 4 naar 6 pagina's :rofl:

12. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    IMG_4616.JPG
    De vleugel zag er nog prachtig uit, klein scheurtje naast het midden mooi blauwe tissue over gespanlakt, ik vind het mooi
    . IMG_4617.JPG
    Stabilo in plastic zak met thinner, alle bekleding eraf en een paar spanten liggen los. Deze weer vastgezet en opnieuw bespannen met oranje tissue, Tijdens het drogen van de spanlak vast gezet op twee latjes op advies van Henk stunt een dag langer laten zitten dan ik wil tot het echt droog is. Prachtig recht stabilo gebleven.
    Nu ff goochelen met de timer, denk er toch aan om mijn 1,5cc Enya rc glow met uitlaat er op te zetten. de carb zit aan de kant van de timer dus ik kan hem eenvoudig dicht trekken mbv deze timer ( nou ja daar moet ik nog wel iets voor brouwen) .
    Maar dat is leuk. So far so good.
    Dixielander weegt zonder motor 300 gram.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik heb een zelfde romp liggen.

14. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
  15. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    De groene romp die ik bij Henk heb weggesleept met 2,5 cc O.S. voorop is dat dan een gewone dixi of een vergrote .

Motortje heeft overigens na een paar dagen badderen in de WD 40 en voorzien van een andere plug vandaag laten horen dat hij nog best heel wat vluchtjes mee kan . Hij loopt als een nieuwe :).

Nu door naar de volgende ronde . Servo's er in voor de motor afslag en noodrem.

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er zijn 5 soorten Dixies (rompen) binnen gekomen en totaal 12 stuks:
    Van klein naar groot:

1x Het hele kleine onbeklede rompje waar verder niets bij was..die zit bij JanHein (uiterst rechts)

1x zwarte romp net kleiner dan standaard maar met een rond kielvlak..of daar vleugel/stab bij was weet ik niet meer (uiterst links)

5x de standaard Dixie met het rechte kielvlak. Span 125 cm

4 x de extended met een AR en een pijlvorm kielvlak ( dat is de Dixie 2000..) . Span 125 cm

1 x de vergrote Dixie standaard maar nu met 165 cm span. (helemaal bovenaan).

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben er al uit...de schavuit...Jan heeft zijn romp opnieuw in de verf gezet..lijkt een beetje groen..had hij over van de tuinmeubels of zo.?

Dus JanHein jij hebt inderdaad de echte groene met de glow motor..en dat is een standaard Yeoman Dixie.

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We gaan nog weer fff de "spelregels" herhalen want de Dixie was een buitenbeentje....en het zal voor een ieder nog fff wennen zijn met de specs. De Dixie werd vroeger gevlogen in de open klasse en niet in de FAI klasse.

Nu vliegen we wel de FAI klasse en met die regels..en of je de Dixie nu als VV of als VRA vliegt..maakt niet uit.

1,5 cc met minimaal 300 gr/cc= minimaal 450 gram en 15 sec motorloop

2,5 cc met minimaal 300 gr/cc= minimaal 750 gram en 15 sec motorloop

Echter..voor gebruik in Nederland (ik bedoel wanneer je er niet mee in Zulpich vliegt met deze set up) dan mag je er voor kiezen om voor deze relatief kleine kist niet naar minimaal 750 gram te gaan maar naar minimaal 450 gram..en dan is de motorloop 10 seconden.

Dus JanHein (en anderen die er een 2,5 op willen zetten) kies wat het best in je straatje past...of verzwaren naar 750 gram /15 sec..of laten wat het is (zal iets van 500-550 zijn) en 10 sec.

Vragen?

19. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Wil nog even de info samenvatten als dat mag.

- De Yeoman Dixielander is de kit versie van het standaard design van George Fuller.
    - Later heeft George Fuller in samenwerking met Dick Johnson een nieuwer design gemaakt. Met een sterkere pylon en een wat mooier design kielvlak. De Dixielander 2000
    - De versie met autorudder, is eigenlijk de 2000 versie, maar wordt dan de E (extended) type genoemd.

De mensen die mij konden helpen aan de informatie zijn veelal vlieger uit Amerika die daar met de kleinere en soms ook grotere IC toestellen uit de vroegere jaren stoeien.

Een aantal namen:

Bud Romak (usa)
    John Buskell (can)
    Heinz Stoffels (de)
    Simon Dixon (uk)

Als ik zie wat die mensen allemaal bouwen, daar zou jullie vintage harten stuk harder van gaan kloppen...

Laatst bewerkt: 18 apr 2021
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Heinz een Simon ken ik goed.

Wijs ze maar op onze website:
    www.thefirstaviators.nl

Weet je ook van wanneer de 2000 is? is dat dan mogelijk het jaar 2000? Toen leefde George nog.

Deel Deze Pagina