Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Inmiddels ben ik doorgegaan met bekleden en lakken. Zowel vleugel als stabilo hebben eerst een laag lamineerfolie gekregen. Het stabilo is toen geheel met dun tissue bekleed. Het oranje tissue heb ik vele jaren geleden gekocht en nooit gebruikt. Zie je maar hoe iets nog van pas kan komen. De vleugel middenpanelen zijn met dik tissue bekleed, de tippen met dun. Het stabilo en de bovenkant van de vleugel zijn met Aeronaut spanlak gelakt, de vleugelonderkant met niet krimpende celluloselak om te voorkomen dat de bekleding van het holle profiel afgetrokken wordt. Dat is wel wat minder glad geworden, maar dat is niet anders. De romp heeft ook een extra laagje spanlak gekregen, want ik vond de verf nogal droog. Gelukkig reageerde de blauwe verf niet op de spanlak.
    IMG_1844.JPG
    Best een groot ding, naar mijn begrippen. De motorbokken zijn ook vervangen, ik heb mijn PAW 150 al op de bok laten lopen en die doet het nog prima, dus die mag erop. Dus nu nog een motordraagplaatje maken en een muizenval en de timer installeren, en de functies werkend maken.
    IMG_1845.JPG

Ed_V en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. wie1963

wie1963 The First Aviators

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Mooi Henk, ik ben ook lekker op dreef met de Dixi, mijn afwerking en bediening wordt niet geheel orgineel, ik zie mij eerste Dixi als leer project, eerst deze vliegend maken en wat exprimiteren.

3. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi Henk..en weet je wat...zal duidelijk te zien zijn in het OHA gras wanneer die een kilometer of 2 verderop ligt..

En nu we het over verderop hebben.

Denk nog fff aan het piepergat..want die moet wel aan boord!!!

4. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Bij het spanlakken van de onderkant met de vleugel altijd tussen de ribben lakken en niet over de ribben heen. Zo komen ze niet los. Je kan dan gerust met krimpende spanlak aflakken..

5. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Kan het zijn dat ik bij Henk geen extra dixilander heb mee genomen maar een Wunda . Gaat om het zwarte kleinere Rompje op de foto. wunda .jpg
    Mijn cox TeeDee past er namelijk precies op.

589C239B-58D5-4812-B436-4E55B13D4AFF_1_201_a.jpeg

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ach..weer een misterie opgelost..mooi.

7. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Heb wat zitten broeden op het probleem om een motorafslag aan de Wakefield multifunctie timer te koppelen. Ik kwam op het volgende:

IMG_1848.JPG

De kern is het messing buisje, 2mm inwendig, links achter de motor. Hier heb ik een 2mm gaatje in geboord, en daar een kort stukje van hetzelfde messing buis op gesoldeerd. Hier stroomt de brandstof van de tank naar de motor door. In dit buisje schuift een tweede buisje, 2mm uitwendig, wat het gat in het eerste buisje af kan sluiten. Het dunne buisje zit met een stangetje verbonden met een tuimelaar. De tuimelaar wordt aan de onderkant aangetrokken met een veer, en aan de bovenkant via een nylondraad aan een van de armen van de timer vastgehaakt. Op de bovenste foto is de motorafslag open.

IMG_1849.JPG

Op deze foto is de arm van de timer losgekomen (de andere met de thermiekrem zit nog vast!) en is het kleine buisje naar voren geduwd door de veer en de brandstoftoevoer afgesloten. Voila, ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

Laatst bewerkt: 25 apr 2021
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zal wel patent op komen ben ik bang voor...:eek::p

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En niet vergeten inbus sleutel en sluitringen in het doosje te doen..voor de zijtrek instelling.

10. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Mooi Henk, waar koop je die mooie soepele zwarte slang?

11. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Het is neopreen brandstofslag voor dieseltjes; ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik deze meter gekocht heb; op het zakje staat nog 1 Euro 25...

Ed_V vindt dit leuk.
  12. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Gister nog 2 verfijningen aan de Dixielander aangebracht. De voorste stabilosteun beviel me niet zo, alleen maar een plankje waar de voorlijst op rust. En ook met een redelijk strak elastiek wou het stabilo niet echt enthousiast opklappen. Ik heb daarom een stop toegevoegd van een stukje 10x2 vuren, en nu gaat het een stuk beter.
    IMG_1851.JPG
    De deuvel in het stabilo staat op advies van HenkvH inderdaad 30 graden naar achteren met het elastiek over de DT lijn (slecht te zien op de foto). Verder was er een afdekking van het vleugelmidden nodig. Omdat mijn vleugel deelbaar is, raken de elastieken in de spleet tussen de beide delen, en dat gaat niet goed. Daarom heb ik een plastic laagje aan de ene vleugelhelft gelijmd wat de spleet afdekt. Met een opening voor de haakjes die dmv een zeer klein zwart elastiekje de vleugelhelften voor uit elkaar schuiven moeten behoeden. De strook plastic komt van de verpakking van een nieuw overhemd, waar het gebruikt wordt om de kraag stevig te houden. Als ervaren modelbouwer gooi ik natuurlijk nooit iets weg wat van pas kan komen!
    IMG_1852.JPG
    Hiermee is mijn Dixie wel klaar voor zijn luchtdoop. Hij weegt nu 485 gram en het zwaartepunt ligt ongeveer op 4 cm van de achterrand van de vleugel. Op naar OHA!

Ed_V en Énke Blériot vinden dit leuk.
  13. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    bekend klepje ;-) Schermafbeelding 2021-04-26 om 08.48.52.png

wie1963 vindt dit leuk.
  14. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Image1619773206.339052.jpg
    De Dixie is compleet, nu nog hel zwaartepunt uitwegen, er moet behoorlijk wat gewicht in de neus

15. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Mijn zwaartepunt ligt op 4cm van de achterlijst, een mooi ZwP voor een model als deze. Waar zit de jouwe?

16. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Het zwaartepunt ligt nu op de achterlijst, ik moet nog wat lood regelen, maar mooi dat ik dat weet dan ga ik ook op 4 cm zitten

17. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik heb nog even naar de tekening gekeken (pag. 1 van dit verhaal) maar daar staat het zwaartepunt OP de achterlijst aangegeven. Dus misschien ben ik degene die lood nodig heeft, maar dan op de staart! Vliegproeven zullen het uitwijzen.

18. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Ja ik zie het ook op de tekening, moeten we toch maar een beetje gaan exprimiteren

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Begin maar met 20 mm voor de achterlijst met wat los lood bv een plaatje onder de motormoeren.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoe verder het ZWP naar achter..hoe minder instelhoekverschil..hoe minder neiging om aan de prop te gaan hangen.

Een achterlijk zwp past bij een model zonder VIT. ( en een rel. groot en eventueel dragend stabilo).

Deel Deze Pagina