Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

  1. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amsterdam
    Op tekening staat zelfs een ruimte gepland bij de staart voor lood
     
  2. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Amersfoort
    Aangezien op de tekening ook staat aangegeven dat het model voor een 3,5cc geschikt is, verbaast me dat niet!
     
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Amersfoort
    Woensdag was de grote dag: de luchtdoop van de Dixie. Zie het verslag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/old-hayroad-aerodrome-today.276399/#post-4172421
    De eerste handstarts wezen er op dat het zwaartepunt te ver naar voren zat. Ik had al 20 gram lood achter in de romp onder het stabilo gedaan, daar kwam nog eens 10 gram bij. Nu was de zweefvlucht vanuit handstart beter. Daarom de motor eens geprobeerd. De PAW 15 (1,5cc dus) startte goed, mocht nog niet op volle kracht, en de zelfgemaakte afslag werkte prima! Ik had bij het opwinden van de timer om de motorafslag uit te proberen de DT op een minuut gezet, en helaas voor de 1e vluchtpoging vergeten om hem weer op een minuut in te stellen... Dus die ging vrijwel meteen af toen ik het model lanceerde. Vandaar de foto van de 1e vluchtpoging waarbij je de motor ziet lopen, de kist steil omhoog gaat en het stabilo opgeklapt is. Gevolg was een krappe looping achterover en de kist onbeschadigd in het hoge gras. Bij de 2e poging gaf HenkvH de tip om de DT lijn aan de 3e, bovenste, hevelarm van de timer te haken. Deze arm komt los als het betreffende spleetje in de schijf van de timer voorbij komt, en laat dat nou pakweg 3 seconden zijn nadat de motorstop-arm loskomt! Gevolg is een bijna onmiddellijke DT als de motor is gestopt. Zo de volgende poging gedaan en het resultaat was een mooie rechte klim, alleen niet steil genoeg. Oordeel van trimbaas Henk: te weinig instelhoek! Dus 1,5 mm balsa onder de achterlijst van het stabilo geplakt, en de 3e poging. Een mooie steile klim, en de DT bijna meteen nadat de motor was gestopt. En de Dixie kwam heel rustig en stabiel van een meter of 20 naar beneden drijven. Hierdoor gesterkt de compressie van de PAW opgeschroefd voor wat meer vermogen. Weer een goede start, maar vanaf een meter of 10 boog de Dixie naar links en dook nog met lopende motor in het gras. Duidelijk een gevolg van de grotere motortorsie bij hogere toeren. Oordeel van Henk: dat hadden we niet verwacht, aangezien de trim op rechts-rechts staat! (rechter motorbocht en rechter zweefbocht). Hij moet of wat zijtrek naar rechts hebben, of wat rechts roer. Een roertje zou de voorkeur hebben. De schade aan de kist was overigens beperkt tot het er af breken van het latje wat ik aan de voorkant van de voorste stabilosteun had gelijmd om te zorgen dat het stabilo makkelijker opklapt. Nu begrijp ik waarom daar geen latje hoort, volgens tekening......

    Afijn, thuis maar eens nagedacht over een roertje. Volgens Henk moet dat er één zijn met een stelschroef. Ik heb daarom een roertje uit het kielvlak gesneden, en een veer gemaakt van 0,6 mm pianodraad. Deze veer heeft een brede U-vorm, waarvan de onderste poot en het verticale deel tegen het stabilo zijn gelijmd, op de plaats waar de onderrand en de voorlijst van het roertje moet komen. De bovenste poot van de U heeft een hoek naar rechts gekregen, en wordt in het roertje gelijmd. De veer is met strookjes zijde (blauw) en UHU hart tegen het kielvlak gelijmd, het roertje is met strookjes nylondoek (rood) gescharnierd. De veer duwt het roertje dus steeds naar rechts. Het stelschroefje zit in een strookje aluminium, wat met epoxy tegen het stabilo is gelijmd. Er zijn gaatjes in het alu geboord om de epoxy meer grip te geven. De stelschroef duwt het roer tegen de veerdruk in weer naar neutraal.
    IMG_1930.JPG
    Zo kan ik heel precies de roeruitslag bepalen. Op naar OHA voor de volgende trimsessie!
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2021 om 09:48
    wie1963, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina