Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Op tekening staat zelfs een ruimte gepland bij de staart voor lood

2. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Aangezien op de tekening ook staat aangegeven dat het model voor een 3,5cc geschikt is, verbaast me dat niet!

3. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Woensdag was de grote dag: de luchtdoop van de Dixie. Zie het verslag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/old-hayroad-aerodrome-today.276399/#post-4172421
    De eerste handstarts wezen er op dat het zwaartepunt te ver naar voren zat. Ik had al 20 gram lood achter in de romp onder het stabilo gedaan, daar kwam nog eens 10 gram bij. Nu was de zweefvlucht vanuit handstart beter. Daarom de motor eens geprobeerd. De PAW 15 (1,5cc dus) startte goed, mocht nog niet op volle kracht, en de zelfgemaakte afslag werkte prima! Ik had bij het opwinden van de timer om de motorafslag uit te proberen de DT op een minuut gezet, en helaas voor de 1e vluchtpoging vergeten om hem weer op een minuut in te stellen... Dus die ging vrijwel meteen af toen ik het model lanceerde. Vandaar de foto van de 1e vluchtpoging waarbij je de motor ziet lopen, de kist steil omhoog gaat en het stabilo opgeklapt is. Gevolg was een krappe looping achterover en de kist onbeschadigd in het hoge gras. Bij de 2e poging gaf HenkvH de tip om de DT lijn aan de 3e, bovenste, hevelarm van de timer te haken. Deze arm komt los als het betreffende spleetje in de schijf van de timer voorbij komt, en laat dat nou pakweg 3 seconden zijn nadat de motorstop-arm loskomt! Gevolg is een bijna onmiddellijke DT als de motor is gestopt. Zo de volgende poging gedaan en het resultaat was een mooie rechte klim, alleen niet steil genoeg. Oordeel van trimbaas Henk: te weinig instelhoek! Dus 1,5 mm balsa onder de achterlijst van het stabilo geplakt, en de 3e poging. Een mooie steile klim, en de DT bijna meteen nadat de motor was gestopt. En de Dixie kwam heel rustig en stabiel van een meter of 20 naar beneden drijven. Hierdoor gesterkt de compressie van de PAW opgeschroefd voor wat meer vermogen. Weer een goede start, maar vanaf een meter of 10 boog de Dixie naar links en dook nog met lopende motor in het gras. Duidelijk een gevolg van de grotere motortorsie bij hogere toeren. Oordeel van Henk: dat hadden we niet verwacht, aangezien de trim op rechts-rechts staat! (rechter motorbocht en rechter zweefbocht). Hij moet of wat zijtrek naar rechts hebben, of wat rechts roer. Een roertje zou de voorkeur hebben. De schade aan de kist was overigens beperkt tot het er af breken van het latje wat ik aan de voorkant van de voorste stabilosteun had gelijmd om te zorgen dat het stabilo makkelijker opklapt. Nu begrijp ik waarom daar geen latje hoort, volgens tekening......

Afijn, thuis maar eens nagedacht over een roertje. Volgens Henk moet dat er één zijn met een stelschroef. Ik heb daarom een roertje uit het kielvlak gesneden, en een veer gemaakt van 0,6 mm pianodraad. Deze veer heeft een brede U-vorm, waarvan de onderste poot en het verticale deel tegen het stabilo zijn gelijmd, op de plaats waar de onderrand en de voorlijst van het roertje moet komen. De bovenste poot van de U heeft een hoek naar rechts gekregen, en wordt in het roertje gelijmd. De veer is met strookjes zijde (blauw) en UHU hart tegen het kielvlak gelijmd, het roertje is met strookjes nylondoek (rood) gescharnierd. De veer duwt het roertje dus steeds naar rechts. Het stelschroefje zit in een strookje aluminium, wat met epoxy tegen het stabilo is gelijmd. Er zijn gaatjes in het alu geboord om de epoxy meer grip te geven. De stelschroef duwt het roer tegen de veerdruk in weer naar neutraal.
    IMG_1930.JPG
    Zo kan ik heel precies de roeruitslag bepalen. Op naar OHA voor de volgende trimsessie!

Laatst bewerkt: 12 jun 2021
    wie1963, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Gestart met het fatsoeneren van de dikke Dixie XL

Wat een bak..1500 mm span ipv de gebruikelijke 1250 mm

Niet al teveel aan doen want Zulpich kan stekelig zijn..dus de gaten in de tissue dicht plakken en de motor er op bouwen. 2,5 cc Webra Mach II...
    Wordt links trek en wat instelbaar rechts roer.
    Beacon er op en dus vol VV..

2 functie timer voor motorstop en DT.
    IMG_20210628_125840.jpg

IMG_20210628_125852.jpg

janhein vindt dit leuk.
  5. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Heb je geen problemen dat de bespanning zo vreselijk bros is , bij de mijne vallen de gaten er bijna in als ik er naar kijk. Volgens mijn vrouw ligt dat aan mijn priemende blik;-) .

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Weet je hoe de kist er uit kan zien na een weekend Zulpich..een kist met tissue... dan zit die voor 99% geplakt met Action knutsellijm bij de scheuren...en na Zulpich..dan maak ik hem mooi..nou ja..niet te want anders kan die volgend jaar niet naar Zulpich.

Ik denk dat ik er deze winter 1,5 mm balsa neus indekking op zet ..en achter de hoofdliggers wat diagonale ribben...en dan Ikarex er op...dan is die wel Zulpich proof..bouwland met hier en daar raps...stengel..banjonetten noemen we dat..alleen ikarex kan u redden..:D:p

Ah kan meevallen...gewoon landen daar waar het grassig is..

Janhein..je zit nog niet in de Zulpich conversatie..ga je mee..3 dagen VV pret en een beetje met onze knorrepotjes vliegen..??????

www.eifelpokal.de

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  8. janhein

Lid geworden:
    10 aug 2003
    nee ik ga niet mee naar zulpich , helaas . Zitten hier nog midden in een verbouwing en die moet voor de kerst klaar zijn.

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik weet niet of kerst wel door gaat..Zulpich wel!!

Bruno van Hoek en janhein vinden dit leuk.
  10. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    De laatste tijd ben ik bezig om de Dixie in te vliegen. Eerst op OHA, en de laatste dagen met hulp van Henk vH tijdens de Eifelpokal. Daarbij was iets raars aan de hand: hij wou niet klimmen! En dit terwijl het zwaartepunt precies op de achterlijst ligt. Oordeel Henk: meer instelhoek! Uiteindelijk kwamen we uit op 4 mm onder de voorlijst van de vleugel, en 4,5 mm onder de achterlijst van het stabilo. Meten en uitrekenen leverde een instelhoek van 1,5 graad op, nog aan de magere kant. Bij mijn model is de origineel de voorlijst van de vleugel 6 mm hoger dan de achterlijst, terwijl door de aflopende bovenste romplijn de voorlijst van het stabilo ook hoger ligt dan de achterlijst. Dus een negatieve instelhoek! Geen wonder dat het model niet wou klimmen. Nu is de voorlijst van de vleugel dus 10 mm hoger dan de achterlijst, en de voorlijst van het stabilo nog 1 mm HOGER dan de achterlijst. Dit geeft het effect van domping aan de motor, wat weer niet slecht is. Dus andere Dixie bouwers, controleer je instelhoek voor je gaat vliegen!

11. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Afgelopen zaterdag, tijdens de OHA, is mijn Dixie helaas beschadigd geraakt. Romp in 3 stukken, voorlijst stabilo ingedrukt, bekleding van de vleugel beschadigd. De reden was een bizar voorval, waar we ook weer van geleerd hebben! Ik had dus, zoals eerder verteld, een met een schroefje instelbaar trimroertje aangebracht.
    IMG_1930.JPG
    De vluchten met (bijna) vol vermogen van de PAW brachten naar voren dat het trimroertje meer neutraal moest worden ingesteld, schroefje aandraaien dus. Maar dat hielp niet! De trimafwijking werd steeds groter, totdat het model uiteindelijk rechts inspiraalde. Het bestuderen van de wrakstukken bracht aan het licht dat het schroefje IN het zachte balsa was gedraaid, in plaats van het roertje tegen de veer in te drukken.... Dus de volgende keer moet er een stukje 0,5 mm triplex onder het schroefje, en dat regelmatig controleren! (Of anders een plaatje blik).
    Ik heb de romp weer in elkaar gelijmd, met secondelijm, maar het is vrijwel onmogelijk om hem weer precies recht te krijgen, door de gecompliceerde breuk. Gelukkig heeft HenkvH nog een romp liggen, meldt hij. Maar, ik ben anders geneigd om zelf maar een nieuwe romp te bouwen, van betere kwaliteit dan de huidige. Hiermee bedoel ik een wat steviger houtselectie; de huidige romp is van zacht balsa met 20 gram lood achterin. En op strategische plaatsen wat triplex latjes er in verwerkt, maar vooral: met tissue bekleed. Dan kan de ballast uit de romp en is het gewicht geïnvesteerd in meer stevigheid.
    Een ander punt is de bekleding van de vleugel en stabilo. Ik heb hier het systeem van een onderlaag van plastic lamineerfolie met daarover tissue gebruikt. In de praktijk bevalt dat toch minder dan verwacht. Het probleem is de hechting van het plastic op ribben en liggers, en de hechting van het gespanlakte tissue op het plastic. Beiden schieten los bij 'harde landingen' (ahem). Dus hier moet ik op zoek naar een vervangend systeem.
    In ieder geval doet de Dixie wat de bedoeling is: lessen in constructie en trim van power modellen geven!

12. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Plaatje 0.5 mm glasvezelplaat onder lijmen.

Dan wel goed opschuren en met epoxy lijmen dat komt nooit meer los en is bikkelhard..

13. HBZWEEF

HBZWEEF The First Aviators

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Hebben jullie een adres voor die dunne epoxyplaat plusminus 0,5 mm? Het laatste restje is uit mijn eigen voorraad.

14. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Bij conrad even zoeken op epoxyplaat

HBZWEEF vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De vergrote Dixie ( noem hem maar Dixie XL) is opgeknapt en heeft er meerdere vliegdagen op zitten en vliegt met een Webra Mach II uit de kunst.

Om een zo groot mogelijke schare Dixie en andere powermodellen vliegers te krijgen is de kist nu verkocht aan Willi.

IMG_20210907_130220.jpg

IMG_20210907_130231.jpg

IMG_20210907_130324.jpg

Zou leuk zijn wanneer we dit najaar al die Dixies die er links en rechts ondergebracht zijn (samen met de andere powermodellen zowel VV of VRA) voor een dagje Powerworkshop op OHA samen krijgen.

Wie hebben er nu een powermodel en hoever ben je er mee..?

Dacht:

Janhein
    Henk dJ
    Bruno vH
    Jan W
    Willi
    Ton vM
    Gerard M
    Ed V
    ikke

Maar er zijn er dacht ik nog een paar uit de nalatenschap van Jan Bakker naar gegadigden gegaan..wie vergeet ik nog?

Laat eens wat zien svp...

16. janhein

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik heb een Wunda , klaar om te testen. Zweven doet hij al wel netjes .

Ik doe dus mee met de workshop .

17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik wil eerst mijn combinatie timer/VRAcontroller werkend hebben.

De kist is momenteel ook niet mijn eerste prioriteit. Komt wel weer.
    Maar als het uitkomt in de agenda, kom ik zeker naar OHA.
    Ik kan minstens kistjes ophalen en verder meekijken, kennis opdoen...

P.S., Heb je een detailfoto van de brandstofafsluiter?
    Die van HdJ is heel erg mooi, maar ik denk meer aan een MiniTR of Goodyear stop.
    Maar als dit ook goed werkt, waarom dan zelf nog een keer het wiel uitvinden ( dat doe ik toch al met die controller)
    Voor de variabele stabilotrim ben ik ook nog iets aan het bedenken.

Laatst bewerkt: 10 sep 2021
  18. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik heb besloten om toch maar zelf een nieuwe romp voor mijn Dixie te bouwen. Kan ik zelf de houtselectie bepalen en de constructie verfijnen. Zodra hij weer compleet is, kom ik naar een workshop!

19. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Als het past kom ik zeker!

20. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Nu de Gannet moet wachten op drogen na elke laag spanlak, is het tijd om de nieuwe Dixie-romp te bouwen. Ik ben begonnen om de maten van mijn oude, vermoeide romp op een stuk papier over te nemen. De originele tekening van de Dixie, te zien op pagina 1 van dit onderwerp, geeft de details. Dit brengt me op de vraag van de instelhoeken. Volgens de tekening staat de motor op 0 domping en 0 zijtrek, de vleugel op + 3,5 graden en het stabilo op + 2,5 graden. Dit lijkt me wel wat heel weinig! misschien meet ik niet goed, maar als ik naar mijn oude Dixie romp kijk, kom ik op een vergelijkbare waarde. Daar hadden we al trimmend 5 mm pakking onder de achterlijst van het stabilo gedaan, om het model goed te laten klimmen en zweven. Ik heb een andere tekening van een simpel Power model met een 1,5 cc PAW waar een instelhoek van de vleugel van + 2,9 en een instelhoek van de staart van +1,5 graden wordt opgegeven. Maar bij dit model ligt het zwaartepunt op 85% van de koorde in plaats van op de achterlijst zoals bij de Dixie. Is er iemand die hier enig licht op kan laten schijnen?

Deel Deze Pagina