Dixielanders en andere George Fuller designs

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Dixie werd origineel gevlogen zonder VIT en met een 2,5 cc diesel...Dat betekend met een dergelijke kleine kist van slechts 1250 mm span en een gewicht van rond de 500 gram een zeer hoge snelheid tijdens de motorloop.

Om loopings te voorkomen moet er dan wel met een absurd laag instelhoekverschil en bijbehoren zeer achterlijk zwp gevlogen worden...waarbij het stabilo tijdens die hoge snelheid veel lift moet geven om de baan in een strakke kurketrekker te houden...dus een fixe positieve instelhoek op het stab..

Het gevaar van een dergelijke configuratie (slechts 1 graad instelhoekverschil) is dat de kist bij een duik (bv slechte overgang) vele tientallen meters kan doorduiken voordat het zich hersteld.( mijn ex Saturn zat soms bij een harde stall op 50 meter duik tot enkele malen totaal geen herstel..dus kiezen voor de grond in of DT met kans op vleugelbreuk)

Bij gebruik van een 1,5 cc motor gaat het duidelijk minder snel en is wat meer ishverschil (rond de 2 graden) en een 80% zwp een prima insteek. ..tikkie domping kan geen kwaad..

Hier iets met een dergelijke opzet en met 1,5 tot 1,8 cc

2. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat groter dan de Dixie (1450 mm span) en bedoeld voor 2,5 cc .... de Swiss Miss en ook weer met een wat gematigde configuratie..

SWISS-MISS-Nota.jpg

SWISS-MISS-Plano (1).jpg

3. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    De vlakke romplijn en de positieve instelhoek van het stabilo zorgen al voor domping. Kan ik beter de instelhoek van de vleugel vergroten of die van het stabilo verkleinen?

4. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    We gaan intussen wel door met de bouw van de nieuwe romp. Eerst het nekje (de pylon) gemaakt uit latjes 10x10 balsa, bekleed met 2,5 mm aan weerskanten en met Davidschaafje en schuurklos afgerond. Dan is het de beurt aan de romp boven- en onderkant, wat in feite latten 5 mm zijn, 19 breed. Ik maak daar voor het gemak 20 van. Deze latten snij ik uit een plank middelhard balsa. Het probleem daarmee is vaak dat latten na het uitsnijden krom trekken, door de spanningen in het hout. Met dit probleem hebben we ook te kampen bij het bouwen van LB stunters, waarvan de voor- en achterlijsten van vleugel, staart en flaps uit planken worden gesneden. Bruno heeft daar jaren geleden iets op gevonden: je snijdt gewoon de lat 4 mm breder dan de uiteindelijke maat. 'Trek jij maar krom, kreng' sprak Bruno volgens de overlevering. En inderdaad, ook dit keer 'trok het kreng krom'.
    IMG_2044.JPG
    Zoals te zien aan de spleet tussen de afgesneden lat en de balsa plank. Vervolgens is de lat op de juiste maat gebracht door er aan weerskanten iets van af te snijden, en voila! Een rechte lat. De restjes liggen net naast de snijplank.
    IMG_2045.JPG
    Op deze foto zijn overigens ook nog delen van de Gannet te bewonderen die nu 2 laagjes spanlak hebben gehad en waarvan het tissue mooi strak is getrokken!

5. maaskie

maaskie

Lid geworden:
    23 jun 2006
    Een stukje van een scheermesje doet het ook goed. Ze zijn heel dun, licht en hard. Zo'n mesje bedoel ik:

BBruins vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Dixie is nog extremer dan ik dacht..
    Vleugel staat op 2,25 graad en het stab op 2,32 graad...( bij een zwp op 100%) ...dus een fractioneel negatief ish verschil!!

Henk...hou die 2,25 graad op de vleugel maar aan en met een stelboutje onder de achterlijst van het stabilo kun je dan trimmen.

Ga maar voor een zwp op 80% en een stabilo ish van + 0,5 á 1 graad (dus de achterlijst een tikkie lager dan de voorlijst). Dat lijkt me bij een 1,5 cc een veilige instelling.

7. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Door de grotere welving van het vleugelprofiel blijft er toch wel een (tamelijk klein) effectief aerodynamisch instelhoekverschil.
    De nul-liftlijn van de vleugel zal een grotere hoek met de lengte as maken dan die van het stabilo.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina