Dixielanders

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 30 mrt 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben van menig dat er in dit forum te veel aandacht is voor algemeen VV modelvliegen...en er te weinig aandacht wordt besteed aan Dixielanders..:eek::D:p

En voor dat we bij de beroemde George Fuller Dixielanders uit gaan komen eerst The Warsau Dixielanders..

Waar dit naar toe gaat?? Wacht maar af...plenty Dixielanders...

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Voor dat Eric en Bernard nu denken wat gebeurt hier met ons VV forum...

We gaan naar George Fuller.

Indien je je klassiekers kent dan weet je dat we het over de beroemde kleine powerkist de Dixielander gaan hebben..

Eerst maar eens wat plaatjes:

3603.jpg

006.jpg

Dixielander_oz3603-1.jpg

De Dixielander is een alleraardigst Powerkissie van rond de 125 cm span en je kunt hem vliegen met een 1,5 diesel. Het ontwerp stamt van 1959 en is dus volgens de FAI tabel goed voor 15 seconden motorloop.

Goed...maar waarom gaan we...met de nadruk op we...dus meervoud..nu plotsklaps op de Dixie tour?

Recent is ons Jan Bakker uit Groningen ontvallen...een modelvlieger van het eerste uur en hij zal van rond bouwjaar 1935 geweest zijn.

De hele nalatenschap is naar één van onze leden gegaan en vorige week kwam het 1e transport hier binnen met de doelstelling dat al dat vintage spul een goed onderkomen krijgt en de modellen weer het luchtruim in gaan.

In die giga berg modellen zitten maar liefst 6 Dixie's in originele afmeting/vorm en 6 aanverwante Dixie's ..en alle vleugels en stabilo's er bij leggen op deze foto ging niet want dan heb ik cinemascope nodig...

We hebben ze bijna allemaal weten onder te brengen en reken er maar op dat het één en al Dixie muziek gaat worden..

IMG_20210327_162530.jpg

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik zie deze veel op foto's voorbij komen op de Amerikaanse meetings...

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Dixielander is gezien in het licht van de FAI F1C normering een buitenbeentje.

Weer fff de bekende tabel:

9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg

De Dixielanders verschenen voor het eerst in 1958 en waren bedoeld voor een 2,5 cc motor..bij die slechts 1250 mm span...en viel daarmee in de open klasse.

Wil je de kist fun vliegen...dan kan alles maar......

Wil je meedoen met de Scorebord competitie of er mee in Zulpich vliegen dan het volgende..

Volgens de FAI tabel zou de kist 300 gram/cc moeten zijn..dat betekend bij een 1,5 cc 450 gram startgewicht en bij een 2,5 cc 750 gram startgewicht.

Echter..een Dixie weegt rond de 400 gram en dat verzwaren naar 750 bij een 2,5 cc gaat het niet worden

Ik had jullie de brandstof afslag beloofd..

Jullie hebben er allemaal een meer functie timer bij..

Maak op- of vóór de timer een armpje die de afsluiter bedient..dat armpje komt dan onder de schijf van de timer. ( de scroll van de timer is voor de DT..)

Met het armpje onder de schijf is de U beugel uitgetrokken en kan de brandstof door de slang die er tussendoor moet lopen...
    IMG_20210401_091541.jpg

En zodra de tijd daar is en de arm vrij komt sluit de beugel de slang af...

IMG_20210401_091555.jpg

Volgens mij hebben jullie allemaal...of bijna allemaal meerdere armen aan de achterkant van de timer ..1 voor de DT die in de scroll komt..en 1 of meer waar je wat anders mee kunt doen..heb je slechts 1 arm aan de achterkant dan kun je overwegen om er nog 1 bij te maken...

Die 2e komt dan ook onder de schijf...en zodra het hapje in de schijf de arm voor de motorstop vrijgeeft..dan moet een 2e hapje in de schijf ( er min of meer tegenover) die andere arm vrijgeven....en daarmee kun je een autorudder gaan aansturen.

Het voordeel van een autorudder is dat je de klim..en de zweefbocht nu onafhankelijk van elkaar kunt instellen.

Bij een basic model zonder AR moet je de zweefbocht instellen met het roer..en de klimbocht met de links zijtrek..dat vergt geduld en stelringen onder de zijdelings geplaatste motor.

MET een AR heb je het makkelijker....geen zijtrek en neutraal/wat links roer voor de klimbocht..en zodra de motor stopt en ook het AR wordt vrijgeven naar rechts ...dan komt die mooie rechts ommezwaai die een stall voorkomt ...
    En de zweefbocht kun je dan net als de klimbocht met stelboutjes aan het kielvlak instellen....

IMG_20210401_121017.jpg

IMG_20210401_121024.jpg

5. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Bedankt voor de uitleg. Slimme muizenval, ook. De veer zal wel iets zwaarder moeten worden dan een balpenveer.
    Als ik de Dixie onderdelen die ik heb samen met een Taifun Tornado met prop, en de timer weeg kom ik op 450 gram. Vliegklaar dus ws. tegen de 500.

6. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik stel voor, een Mini Teamrace afslag.
    Een stukje gevijld alu hoeklijn met een stukje verenstaal.
    Lichte bedienings druk, grote klemkracht.
    Ik zoek me suf naar een voorbeeldje, maar ik moet nu even passen....

7. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Bruno bedoelt deze (rechts onder). Het lijntje komt aan het uitstekende deel van de staaldraad veer, trekt die naar achter. De peutslang komt onder de veer en door het vierkante poortje in het alu. IMG_3077.JPG

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ook een mooi ding..ik zal ook kijken naar een F1C oplossing mid seventies deden ze dat ook met de Seelig timers..

9. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Uit de Dixielanders buit heb ik een ruwbouw stabilo, een veelgebruikte vleugel en een nieuwe romp meegekregen. Dus dat belooft wat. Alleen waren de motorbokken al voorgeboord en later uitgevijld, en de motorbokken bijgesneden voor een dikker carter. Dat beviel me niet zo, dus heb ik om te beginnen de motorbokken er uit gesneden om ze te vervangen door verse exemplaren. Dat geeft meteen een blik op het blik eh, tankje.
    IMG_1812.JPG
    Mijn keus voor een motor is een Taifun Tornado, die ik al jaren heb maar nog niet gebruikt. De motor heeft al een paar nachten in een thinnerbadje gelegen, is nu weer schoon en mooi los en moet binnenkort op de bok worden proefgedraaid. Als ie door de keuring komt kan ik de nieuwe motorbokken voor deze motor pas maken.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Vandaag de vleugel kaal gemaakt. Als de bekleding er af is, is te zien dat deze vleugel al het nodige heeft meegemaakt. Er zijn meerdere oude reparaties te zien, en een aantal nog bestaande kwalen.
    IMG_1813.JPG
    Er zullen 7 ribben moeten worden vervangen, twee breuken in de voorlijst worden gerepareerd waarbij het nog te bezien staat of de voorlijst van de rechter tip beter helemaal kan worden vervangen. En dan zullen sommige oude reparaties, nu de bekleding er af is en je overal mooi bij kunt, wat opgeknapt moeten worden. Gelukkig zijn er vuren liggers bij de bouw gebruikt ipv balsa, en die zijn allemaal nog goed.

11. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Om te beginnen een rib uit de vleugel gewurmd. Dit werd vergemakkelijkt omdat de vleugel oorspronkelijk met UHU Hart oid was gebouwd, zodat er met het in de week zetten van het tissue ook lijmverbindingen zacht waren geworden en zelfs los gegaan. Toen maar een aantal kloontjes van de rib gemaakt, in 1,5 en 3 mm. De meeste kapotte ribben zitten in het rechter middenpaneel, en de voorlijst daarvan bleek niet 1 maar 2 breuken te hebben. Die breuken bevielen me helemaal niet; het waren erg 'korte' breuken, wijzend op hout wat weliswaar mooi licht is, maar met weinig sterkte langs de nerf. Zogenaamd 'Knap-weg' hout! De voorlijst van de Dixie is gemaakt uit een 1/2 in. sq. lat, ofwel 12,7x 12,7 mm. Gelukkig had ik nog een mooi restje 12mm balsa, ook licht maar wel sterk, en daar kon ik een 12x13 lat uit snijden. Dat scheelt weer de moeite van 12 mm opbouwen uit 2 lagen 6 mm. De oude voorlijst liet zich gemakkelijk van de ribben wegsnijden, ook weer een teken dat het hout weinig sterkte heeft.
    IMG_1814.JPG
    Morgen de nieuwe ribben maar eens installeren en de voorlijst pas maken.

12. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Alle verse balsa is nu in en aan de vleugel geplakt. Altijd een vervelender karwei dan een nieuwe bouwen! Althans, dat vind ik. Voor de voorlijst van de rechter tip heb ik toch maar 2 lagen 6mm gebruikt. Ik heb de vleugel ook in tweeën gezaagd, en voorzien van nieuwe 3 mm balsa middenribben. Daar komen nog 1 mm triplex eindribben tegenaan. De vleugel wordt dan met 2 mm staaldraad in messingbusjes aan elkaar gezet. Of zou bij een model van dit formaat 3mm staaldraad beter zijn? in ieder geval is daarvoor al 3mm balsa tussen de liggers gelijmd. En de voorlijst van de rechtervleugel moet nog op maat worden geschaafd en geschuurd.
    IMG_1815.JPG Nu is nog een bijzonderheid dat de rechtertip met triplex lasplaten met zijn vleugelhelft is verbonden, en de linker met balsa driehoeken. Maar dat laat ik maar zo. Wel een teken dat de vleugel nog meer heeft meegemaakt dan ik al dacht. De driehoeken zijn origineel volgens tekening.

Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  13. wie1963

wie1963 The First Aviators

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Henk mooi werk.
    Wat betreft mijn Dixilander, kan ik jullie melden dat ik met de romp gestart ben, ik heb de romp opgeschuurt en zo ver mogelijk ontvet, na het schuren de romp een nieuw lakje gegeven en nogmaals ligt op geschuurt om er wat patina in te houden, want zo te zien heeft dit rompje ook heel wat meegemaakt, wat mij opviel is dat de koorde van het stabilo smaler is als het orgineel hij past ook niet op de stabilo zadels die op de romp gemonteerd zijn.

Ik maak morgen even wat foto"s

14. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Inmiddels ben ik zover dat ik kan gaan bekleden. Er zijn 1mm triplex eindribben geplaatst, en de 3mm messing buisjes met 2mm pianodraad stangen. Nog niet op deze foto, maar ik heb langs de achterste ligger van elke vleugelhelft een 1mm staaldraad haakje gelijmd, waar een klein elastiekje om moet om de vleugelhelften bij elkaar te houden. De messing buisjes zijn ingepakt in een balsa/triplex sandwich. Ik heb natuurlijk wel gezorgd voor de juiste V-stelling van de vleugelpanelen. Als ik de tekening goed ontcijfer hoort de tip van de plat liggende vleugel 6 inch omhoog te staan, en de tip van de andere 8 inch. De staaldraden zijn recht, zodat de buisjes in de juiste hoek zijn gelijmd.
    Mijn stabilo heeft een koorde van 15,3 cm, ofwel 6 inch en past daarmee precies op de steunen achter op de romp. Het stabilo is al wel bekleed met lamineerfolie en wacht op de 1e laag spanlak.
    IMG_1816.JPG

15. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Henk, je bent lekker bezig, slim dat je de vleugel deelbaar heb gemaakt.
    Mijn stabilo is dus te klein en heeft een koorde van 123 mm, ik maak wel een nieuwe.
    Zoekt er iemand een Dixilander stabilo met een koorde van 123 mm ik heb er 1 over.

2.jpg

3.jpg

3.jpg

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..er waren enkele Dixies bij met een wat kleiner stabilo..maar nog steeds voldoende oppervlak..
    Ze zijn ook wat lichter gebouwd en ik had iemand al geadviseerd er een nieuwe en fixe voorlijst aan te zetten.

Henk.ga je er een 1,5 op zetten..dat is het beste..kissie zou volgens de FAI norm 300 gram per cc moeten wegen dus minimaal 450 gram..dat haal je

Bij een 2,5 zou dat 750 gram moeten zijn...veel te krachtige motor en veel te zwaar..

Jan wordt die VV of VRA..??

17. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik had eigenlijk gedacht om er een tamme 2,5 in te zetten. Je had immers geschreven dat die ondanks het gewicht zouden worden toegelaten met een 10 seconden motorloop. Maar een 1,5 kan ook, hoor, ik heb nog een paar alternatieven liggen.

18. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Wat betreft het stabilo, ik geloof wel in een wat kleiner stabilo maar ik wil de romp zo orgineel mogelijk houden en niets aan de montage zadels op de romp veranderen, en een stabilo maken is niet zo veel werk.
    Ik hou deze orgineel VV.

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja...een tamme 2,5 met 10 seconden kan ook....gevaar blijft loeren dat je op enig moment er toch te veel vermogen op hebt en dan ...dan heb je weer een bouwdoos...:eek:

20. wie1963

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Het nieuwe stabilo vordert lekker

Image1618238252.674053.jpg

Énke Blériot en janhein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina